Electrameter uitlezen

Ik denk er over na om een P1 lezer aan te schaffen voor aan de ‘slimme meter’ in de meterkast. Op Tweakers en Youtube heb ik de reviews van de ‘HomeWizard Wi-Fi P1 Meter’ gelezen / gezien en ik denk dat de gratis versie voor mij voorlopig voldoende zal zijn. Hoewel, wij hebben zonnepanelen van ‘Zelfstroom’ en daarvan gebruik ik momenteel de app die de opbrengst van de panelen laat zien. Begrijp ik het goed dat ik dat niet kan uitlezen in de ‘HomeWizard Wi-Fi P1 Meter’. Dat daarvoor de betaalde abonnement versie nodig is? Dat gaat het dan niet worden. De omvormer van de zonnepanelen is via WiFi ook aangesloten op mijn netwerk, maar daar kan ik het wachtwoord niet van wijzigen, kan heel dat apparaat niet benaderen. Die gaat er dus ook tussenuit. Dan heb ik ook niets meer aan de app van Zelfstroom.

Wat mij niet aanspreekt van de ‘HomeWizard Wi-Fi P1 Meter’ is dat je account moet aanmaken voor hun app en dat de app je vraagt om je e-mail adres, een wachtwoord en je locatie door te geven.

Wat ik zoek: Een manier om de electra- en gasgegevens uit de meter te lezen, zodat ik die kan bewerken in een spreadsheet. Het gaat mij om:

  • data te exporteren naar mijn pc
  • niet verbonden met het WWW, eventueel wel met mijn eigen WiFi-netwerk.
  • geen cloudtoepassing
  • electra verbruik (ik heb drie fase stroom), bijvoorbeeld per groep
  • opbrengst zonnepanelen
  • uiteindelijk teruggeleverde electra

Zijn er mensen hier die hiermee ervaring hebben? Of hoe de ‘HomeWizard Wi-Fi P1 Meter’ te koppelen is zonder dat het met het web verbonden is? Of er een manier is om de meter te koppelen aan de pc? Ik lees iets over Putty, maar dat is Windows. Nu zijn daar ook alternatieven voor, maar ik ben wel handig met de pc, maar geen it-er, dus het wordt mij al snel te moeilijk, te technisch.

Verder heb ik geen apparaten die via WiFi communiceren, wil ik ook niet. Zo moest ik de temperatuur van de Infraroodpanelen via WiFi regelen, heb ik er ook tussenuit gegooid en nu hangt er weer een gewone thermostaat via infrarood.

Als je geen gebruik wil maken van wifi, kun je beter kijken naar een ethernet of usb p1 dongle. Ik zelf gebruik p1 en watermeter dongels van https://smart-stuff.nl/ in de esphome versie met integratie met home assistent. Alles lokaal thuis. Maar je kunt zo’ n dongle ook standalone gebruiken.
Export naar PC zie ik niet vaak als feature bij dit soort producten wel een API.

die HomeWizard P1 kun je op meerdere manieren benaderen, zit binnen je eigen WiFi-netwerk en gaat niet naar buiten. De gratis versie werkt hier prima voor wat spielerei met een eigen app op de iPhone en er is ook een plug-in voor de Athom Homey voor het gratis deel. Dat abo-spul heb ik voorlopig niet nodig.
Deze plug-in heeft een API, dus als je een beetje kunt programmeren zou je daar zelf iets voor kunnen bouwen, maar als je geen IT-er bent heb je wel een uitdaging :slight_smile:

of, DSMR reader op een RPI. Ik draai dat al 2 jaar en werkt fantastisch…
dsmr reader

1 like

Wat ik thuis draai is DSMR reader op een Raspberry PI, daar wordt gebruik gemaakt van een Postgresql database die ik op een VM in proxmox draai. Met een {P1->seriele poort}-kabel. De DSMR reader leest de pakketten die uit de meter komen en stuurt die naar de dataserver.
(Ik heb die data server ook ontsloten naar HomeAssistant, een Huis Automatisering die ZONDER cloud kan werken. Home Assistant is ook voor ZWave en Zigbee in gebruik).

Zelfstroom ken ik ook, en die meter KAN ook zonder internet verbinding draaien en uitgelezen worden. (Als je de juiste omvormers hebt),
Die kunnen ook via ModBus uitgelezen worden. (Dan moeten ze alleen niet met internet verbinding maken).
Voor home assistant is er ook een Modbus interface naar de omvormer.
Ik zie niet goed in waarom het Israelische bedrijf dat de apparaten levert mee moet kijken met de stroom leveranties.
Bij mij draait ALLE IoT spullenboel in een VLAN zonder internet access.

Verbinging met de telefoon is er dmv een WireGuard tunnel tussen Telefoon en Huis Router.
De HomeAssistant is benaderbaar vanuit het Gasten LAN (Wifi) en Huis LAN (bekabeld en Wifi) of via WireGuard.

Als je alles op een RPi wil draaien dan is het gebruik van een USB stick voor de database aan te raden, omdat SD kaartjes op enig moment versleten zijn. (met name de directory gebieden), De meeste USBSticks hebben een vorm van Wearleveling aan boord, SD kaartjes hebben dat niet).

Overzichtje van vandaag (geen zon, koud weer, en Auto opladen 14:30-19:00, +koken / oven rond 17:30).
Geel is Zonnepanelen(Omvormer/Modbus), blauw leveren (Meterkast/P1),

Zelf gebruik ik met eigen firmware, een esp8266, die ik met een rj11 in de P1 steekt en die vervolgens elke 10 seconden de meterstand(en) uitspuugt naar mqtt.
Mijn (openHAB) domotica pikt die mqtt-berichten weer op om overal (slim mee) te integreren.

Is dat te moeilijk en/of geld geen probleem, zoek even rond voor een Raspberry-PI of desnodos een onverslijtbare mini-NUC die je dan met een rj11/p1 USB kabel aansluit.
Vanuit of op dat systeempje waarop de data intstroomt kan je weer van alles doen wat je wilt. Met NodeRed of zo is data te convereren en door te zetten naar whatever - mits je dat kunt (leren) - API/interface of systeem je wilt.

Het voordeel van kant-en-klare systemen is doorgaans “snel klaar & werkend” met het nadeel dat de techniek, kennis en data daarvan in andermans handen komt.

NB: wil je geen systeem in je meterkast, kan je ook de rs232 die uit de rj11/p1 komt met een wifi doosje verlengen naar een plek waar de rs232-poort zit om de data uit te lezen.
NB: wat uit de elektrameter komt is eenrichtingsverkeer, heef tverder geen besturing nodig en simpwelweg elke 10 seconden een tektueel leesbare datastream uitspuugt met alle gegevens.

Zo, weer genoeg reacties om over na te denken, maar niet te lang!
Allereerst, veel wat ik hier lees is te ingewikkeld voor mij, maar het zet mij wel aan om bijvoorbeeld eens met een Raspberry Pi te gaan stoeien.
Maar … voor de korte termijn moet ik het overzichtelijk en simpel houden voor mijzelf. Van de reacties hierboven spreekt die van @jgelauff mij het meeste aan omdat ik denk dat smart-stuff voor mij kant en klare oplossingen heeft staan. En ik werd heel erg blij van het bekijken van die website. Nog even een kopje koffie en dan maar eens bellen.
Bedankt iedereen, als ik deze hangplek toch niet had!

herken ik hier een koffie-liefhebber?

Ik heb het hier zo gedaan met behulp van een SlimmeLezer

Die RaspberryPi is helemaal zo moeilijk niet. HomeAssistant er op, allemaal duidelijk uitgelegd op hun site. Zodra je de SlimmeLezer toevoegt als apparaat in HA, moet je de juiste metertjes even aanwijzen (welke cijfertjes horen bij welke meter) en daarna heb je een mooi overzicht van alle gegevens. Ik heb ook de zonnepanelen er op aangesloten.

Legenda voor “Energy Usage”:
Lichtblauw: hoog-tarief van het net
Donkerblauw: laag-tarief van het net
Geel: Zelf gebruike zonne-energie
Lichtpaars: teruggeleverde energie hoog-tarief
Donkerpaars: teruggeleverde energie laag-tarief

Ik vind het briljant gemaakt. Geen online accounts, geen abonnementen. Eigen hardware met eigen software, niks in de cloud. Volledig in control!

2 likes

@jaro Ja, 2 á 3 kopjes espresso en 1 uit de bialetti. En natuurlijk bonen van een goede brander uit Nederland, een hendel machine van Pavoni en een halfautomaat, de Ranccilio Silvia aangepast door een kenner en een Mazzer Major molen.

@WarnerJan , Poe, dat is ook erg mooi en je hebt het volgens mij netjes aangepakt en mooi afgewerkt. Mijn eerste reactie is dat ik misschien hier wel naartoe wil werken maar dat het menu te veel onzekerheden geeft. Dus voor de toekomst.

ik herkende je fototje van het koffie-forum, vandaar. (niet super actief daar, maar lees wel mee)

1 like

Dat “niet zo moeilijk” spreekt vaak voor de mens die het op eigen wijze heeft volbracht of (die zijn er ook) denken dat het daarom heel “eenvoudig” zal zijn.
Autorijden is niet moeilijk, maar dat kunnen leren, beheersen en laat staan in uitvoering te blijven betalen; is voor menigeen best ingewikkeld.

Naast hoe te beginnen, ontstaat daarna de uitdaging met “hoe dan” (verder) omdat niet “geleerd” is waarom en hoe dingen (anders) met een eigen plan werkend zijn te maken.

De vraag hierbij is: wil (en kan) iemand in welke mate top-down of bottom-up bezig zijn met huisbesturing. ?

Een tip voor wannabe’s is natuurlijk Tweakers volgen, lid worden van de landelijke HCC Domotica groep en/of bekijken van https://www.digitaldomo.nl dat zich focust op hoe dingen (ook technisch zelf) te implementeren met de focus op HomeAssistant.

1 like

Een bijzonder cryptische manier om te zeggen dat “niet zo moeilijk” relatief is. Dat klopt. Ik vond het hele proces niet moeilijk. Wat ik met “niet zo moeilijk” wil zeggen, ik zal de disclaimer er even bij zetten, is dat als je wilt beginnen met domotica en controle over je meters, dat het installeren van een Raspberry Pi met Home Assistant geen berg is waar je tegenop hoeft te zien. Ik moedig juist aan dat als je een platform zoekt om het mee te proberen, dat je deze combinatie zeker kunt proberen, omdat het erg laagdrempelig is. (Waarbij ik direct moet aangeven dat ook “laagdrempelig” relatief is.)

Wat je hier dus zegt is dat het gebruik van “niet zo moeilijk” best wel kan in een bepaalde context, met de kanttekening dat het niet voor iedereen zo zal zijn. Dus eigenlijk wat ik ook al zei. Ik heb alleen de fout gemaakt om niet expliciet het gedeelte achter de komma te noemen, waarvoor excuus.

Mijn post was een suggestie van welke kant OP op kan gaan in hun nieuwe project. Dat is wat hij vroeg. Niet meer, niet minder.

1 like

En laat ik nou iedere opmerking opvatten als een positief zetje in de richting waarin ik me zal gaan bewegen :wink:

1 like

Was geen aantijging jouwerzijds waarbij ik in mijn hobby club vaak genoeg de “fout” maakte dat iets voor “ons” eenvoudig, voor een ander best een flink dingetje kan zijn (iets met beroepsdeformatie).
Goed dat we het in perspectief kunnen zetten.

Bij de HCC komen we af en toe mensen tegen die graag iets gericht willen doen met hun spulletjes en dan (nofi) beter af met apparaatje uit de winkel en/of het ECO systeem van een leverancier.

Wanneer het bv puur gaat om de meter-data uit te kunnen lezen, volstaat bv een P1/Dongle, zoiets als dit https://smart-stuff.nl/product/p1-dongel-slimme-meter-esp32/ , wat standalone uit-doos lokaal (wifi) werkt maar ook later prima is te integreren is met whatever domotica zoals HomeAssistant. Verder is dan geen RPi of zo nodig.

Hier een huisbaasje ook wel energyflip in huis gehad.
De 5490 was te modern voor dit ding en weigerde verbinding te maken met de wifi.
Met de 7170 lukte het wel. En een RJ45 zat er niet op.
Het ding retour gedaan en nooit meer iets anders geprobeerd.

Oh ja, net zoals mensen die zeggen: Die Homey Pro 2023 is helemaal zo moeilijk niet. Aansluiten, al je IoT erop aansluiten en het werkt als een zonnetje. Zeer makkelijk om te koppelen en met behulp van apps makkelijk te programmeren.

Nou, ik heb zo’n ding gekocht en daar zitten me soms toch hele moeilijke flows in, ik snap er echt werkelijk niets van. En dan zeggen ze, je moet niet zo groot beginnen met instellen, ga met iets makkelijks beginnen. Maar als je nu juist dat nodig hebt en er niet uit komt is het best lastig. Dus zeggen dat het helemaal zo moeilijk niet is, zet ik mijn vraagtekens bij. :grin: :wink:

Eensch. Zoals PtrO al aangaf (en ik beaamde), is “makkelijk” enigszins subjectief. Ik had het anders moeten verwoorden.

1 like

Ik bedoelde het ook niet vervelend hoor. Eigenlijk meer de hand in eigen boezem steken dat ik een Homey Pro 2023 koop en er zelf niets van weet :face_with_hand_over_mouth::grin: