Electrameter uitlezen

De Homey Pro kan ook geheel niet zonder de eigen cloud werken…
Alle profielen en recepten etc. staan op een Homey Server in de cloud, en het eindresultaat staat als een setje taken op het apparaat in huis.

Die Homey is ook niet “moeilijk” (om te kopen) zolang iemand alleen datgene ermee doet dat de leverancier (aan)biedt.
Los daarvan is “huisautomatisering” wat anders dan “huisbesturing” en laat staan “domotica” om iets uit of aan kunnen zetten.

Het maken van “flows” of “rules” is buiten het hoe & waar/mee daarvan, een vorm van (ook) programmeren dat (nofi) maar weinigen is gegeven. Het zelf maken van bv van een nuttige “thermostaat”-flow of “schemer”-functie, is doorgaans een stuk complexer dan op voorhand werd vermoed.

Terug naar het “electrameter” uitlezen is buiten dat “kunnen” met dan precies waarmee, ook bedenken met het “waar/voor/wie/toe & hoe(lang)” daarvan.

Heb je hier de firmware voor beschikbaar?
Ik zou de ruwe data simpel naar een database willen hebben, maar wel privé. Daar kan ik dan mee doen wat ik verder wil.

Of een slimme meter uitlezen als met https://smartgateways.nl/slimme-meter-p1-dsmr-uitlezen/

er zijn vele oplossingen beschikbaar. Deze zag ik nog niet terug hier, vandaar even de link neergezet als andere mogelijkheid.

Tja die firmware/source hier is tamelijk lokaal georiënteerd (m.n. hardware pinning v/d esp8266) en verder WIP via het Arduino platform-io.

FWIW & as-is: GitHub - ptrooms/P1Meter: Measure and Control the P1 SmartMeter Cupboard with ThermoState heating via MQTT for openHAB en ik verder geen support op lever.

Ding is ongestructureerd complex en wellicht kan je er wat uithalen om verder mee te kunnen. Dan verwijs ik vooral naar de software-matige rs232 routines en het “decodeTelegram” rugzakstukje waar ik het code van electrameter uitsplits om die later via mqtt naar mijn lokale server(s) te sturen.

Update 13dec23: wanneer het puur gaat om P1 met een esp8266 naar Mqtt uit te lezen - waar vandaan iemand verder kan stoeien - is deze misschien een beter keuze: GitHub - daniel-jong/esp8266_p1meter: DSMR5 P1 meter to mqtt using esp8266

Mijn rugzak-“brouwsel” is veel complexer omdat ik de esp8266 ook voor allerlei andere uitlezingen gebruik en inzet als multifunctionele “controller”.

1 like

Ik heb een Raspberrypi in de meterkast. Daarop draait P1monitor (www.ztatz.nl zie ook forum.p1mon.nl)
Uitgebreid met een sensor op de watermeter en op de Landys+Gyr die tussen de zonnepanelen en de stoppenkast zit.
Bevalt heel goed.

1 like

Vandaag de P1 Dongel Pro (ESP32) – slimme meter uitlezen - smartstuff binnen gekregen. Daar ga ik binnenkort maar eens mee aan de slag. Voorlopig is dit voldoende voor mij, denk ik, om met de gegevens van de meter te kunnen stoeien. Maar ik sluit niet uit dat ik daarna verder ga, er zijn een hoop mooie dingen voorbij gekomen hier. Ik heb nog veel te leren :wink:

Ik ben Ztatz P1 mon nog niet tegengekomen in dit topic dus bij deze een eervolle vermelding.

Top image voor op een Raspbery Pi als je geen zin hebt in een totale Home Assistant oplossing oid.
Werkt ook met jouw P1 dongel en geeft echt top overzichten out of the box zodra je je dongel aan dit systeem hebt gekoppeld.

En dat allemaal geheel gratis ! Check de website eventjes om wat screenshots te zien om te kijken of het wat voor je is.
Ik gebruik hem al jaren en ben er zeer content mee.
Daarnaast draai ik ook nog HomeAssistant ernaast waar ik ook mijn energie verbruik in bij houd maar de Ztatz dashboards vind ik gewoon net even mooier en praktischer.

Lijkt me mooi spul om te bekijken als ik de volgende stap heb gemaakt!
Wordt een mooi overzicht zo, leuk

1 like

@jgelauff Mag ik vragen op welk apparaat je de WIFI-koppeling hebt gemaakt? Werk je dan op een laptop bij Netwerken als je op het WIFI symbooltje rechtsonder in het systeemvak van het paneel hebt geklikt?

Laptop, telefoon ,desktop met wifi kan allemaal, je moet eenmalig contact maken met de hotspot van de dongle om deze te configureren onderdeel te worden van je eigen netwerk.

Er zijn ook kastjes met gewoon ethernet.
Heb die niet getest.
Let wel op, is het nog veilig als het kastje per vergis op default komt.

@jgelauff Hij hangt nu bijna een week en het werkt. Leuk. Heb jij al eens de gegevens in een spreadsheet gedownload? Weet jij hoe dat moet?

ik heb dat nog nooit gedaan, bij mij draait alles in conbinatie esphome en home assitant.
maar wellicht kun je via het dashboard de json files downloaden en in excell importeren.

Je kunt ook zoiets doen: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-wt32-eth01/
ESPhome is geheel opensource, wordt maandelijks geupdate en is onderdeel van Nebu Casa (oprichter van Home Assistant).

Dan kun je Home Assistant op ieder apparaat draaien wat je maar wilt

Ja, ben ik hierboven ook tegengekomen. Maar eerst deze stap. Ik heb de https://smart-stuff.nl/product/p1-dongel-slimme-meter-esp32/ en eerst maar eens kijken wat ik hiermee kan doen. Ik ben geen IT-kenner dus rustig aan en stap voor stap.

Ja, ga ik mee aan de slag.

Hier een Huisbaasje/Energyflip gehad i.c.m. een FB 5490, nu een nog moderne FB 5590. Geen enkel probleem, altijd goed gewerkt! Ik betwijfel dan ook ten zeerste of WiFi het probleem is geweest.

Het waren toestellen die mijn gemeente uit deelt.
Sommige komen terug na een tijdje.
In mijn geval, mocht ik het ding onbeperkt houden.
@Kareltje Had jij de MESH, PMF en 5GHz wel aan in de fritzbox?
Ik heb een netwerk met meerdere wifi toegangspunten.
Ik ga niet van alles uit zetten omdat 1 stom apparaat anders weigert.

Veel simpele apparaten die alleen op 2,4GHz zitten, hebben als advies om 5GHz uit te zetten.
Ook ik kreeg dat advies van de fabrikant, maar dan zonder de uitleg waarom dat is.
Dan is het einde oefening, dan komt hij niet op mijn snelweg.

Nu staat ook WPA3 en het wordt gebruikt.
Alles wat daar problemen mee heeft, gaat de schroothoop op.
Mijn telefoon, herkent het en houdt er rekening mee. Maar verbind zich met WPA2

Duidelijk! Veel apparatuur ondersteunt nog geen WPA3, ook Huisbaasje/EnergyFlip niet.

Zelf heb de FRITZ!BOX 5590 met daarin de GPON-SFP en 2x de FRITZ!REPEATER 6000. Ze vormen tezamen ook mijn Mesh netwerk, waarbij de SSID op de 2,4 Ghz en 5Ghz band hetzelfde is. Als beveiliging gebruik ik WPA2, omdat niet alle apparatuur in het netwerk WPA3 al ondersteunt. En ja, ik kan niet zomaar de apparatuur die geen WPA3 ondersteunt zomaar van de hand doen. Zo ga ik mijn zonnepanelen niet van het dak afhalen om maar iets te noemen. :grin: