Email verzenden met eigen domeinnaam

Ik heb een eigen mailserver waarop mijn mail binnenkomt. Nu wil ik mijn mail via Freedom versturen met mijn eigen domeinnaam, maar dat vindt de Freedom mailserver niet goed. Is er ergens een instelling om toch een andere afzenderdomeinnaam te gebruiken?

Mijn mailserver is gehost bij OVH, daar zitten kennelijk ook wat spammers bij. Dus als ik de smtp van mijn mailserver gebruik, wordt mijn mail vaak tegen gehouden.

Zelfs als je inlogt met je mail credentials? (vaak kan je mail wel relayen als je met de ISP inloggegevens inlogt op de SMTP server van een ISP)

Ah, in het Mijn Freedom kan je je domain koppelen zie ik. Heb je dat al eens bekeken?

Ik log in met mijn Freedom credentials. Als ik als afzender mij Freedom.nl adres gebruik, kan ik wel overal mailtjes naartoe versturen.
Volgens mij zijn domeinen bedoeld om alle mail dan via Freedom af te handelen, dat wil ik gewoon zelf blijven doen.

Als je dat toch instelt, maar de MX records naar je eigen mail server(s) laat wijzen, zou dat dan toch niet lukken? Lijkt me sterk! Ik denk dat er gekeken wordt naar een TXT record in je domain om te valideren dat je via Freedom mag relayen?

Het is gelukt, maar met wat moeite.
Ik heb een domein toegevoegd en de TXT records toegevoegd. Of MX nodig was weet ik niet zeker, ik heb het toegevoegd als 30 mx.soverin.net., dus met een lagere prioriteit.
Daarna moest ik nog accounts aanmaken voor mijn toegevoegde domein.

Mijn mail blijft nu binnenkomen op mijn eigen mailserver en ik kan versturen via freedom.nl.
Klein nadeel, als ik via Freedom.nl verstuur naar familie op mijn eigen domein, dan komt dat bij freedom.nl terecht. Daar moet ik nog iets op bedenken.

Beste Jaap,
Ik heb nog steeds xs4all internet, om precies deze reden. Bij xs4all is het zo dat je een “open relay” hebt, zodra je bent ingelogd bij hun smtp server. Bij freedom.nl is dat (nog?) niet het geval, daar moet je inloggen met het domein waarmee je wilt versturen. Daarom moet je domein geregistreerd zijn bij freedom.nl en moet je ook een mail account (mailbox) hebben op dat domein bij freedom. Om te voorkomen dat je mail naar je eigen domein in een gat valt is het logisch om een default mailbox voor dat domein bij freedom.nl aan te geven, maar dan komt alle mail, naar welk adres dan ook in dat domein in je default mailbox terecht, als je via freedom.nl verstuurt. Dat is nogal ongewenst.

Ik heb nog geen goede oplossing bedacht, ik heb zoveel adressen achter mijn eigen domein (~400), dat ik die niet allemaal ga invoeren in de web-interface van freedom.nl :wink:

Voorlopig blijf ik dus nog maar even bij xs4all met een voet tussen de deur bij freedom.nl. Ik hoop echt dat dit aangepast wordt!

Dit heet SmartHost/gateway, bij XS4ALL werkte dit.

Bij Freedom niet.

De mensen van mijn mailserver hebben gekeken of dit niet aan hun lag.

Ze zeggen dat freedom geen smarthost ondersteund ;

But yeah the faulty gateway is “smtp.freedom.nl:465”, they should add a setting to allow your usercode xxxx@freedom.nl to send from ‘any’ domain through their system (if they wish to provide a real gateway).

De helpdesk adviseerde om mijn domeinen te koppelen in mijn Freedom.nl, maar dat is geen oplossing.

Gebruik nu https://www.smtp2go.com/ als gateway en dat werkt prima.

Ik kreeg nou net een mailtje van freedom dat de mx records voor mijn domein verkeerd lijken te staan (duh! ze staan naar mijn eigen mailserver). Het liefst zou ik mijn domein weer uit de configuratie van freedom.nl halen, zodat ik ook weer vanaf freedom.nl mail kan versturen naar @mijneigen domein.

Dit probleem blokkeert mijn overstappen naar freedom.nl, helaas :frowning:

En het alternatief www.smtp2go.com, zou waarschijnlijk wel kunnen werken, maar ik verstuur mijn mail liever niet via een site in de VS of gewoon weer een andere internet provider. Freedom.nl zou voldoende moeten zijn.

1 like

Ik heb het hier ingericht met één MX-record naar freedom. Versturen lukt als ik één van de aliassen gebruik als FROM (of één van de mailboxen van freedom). Maar niet als ik één van de forwards (‘Doorstuuradressen’) of lists (‘Emailgroepen’) gebruik, die weigert de SMTP. Loopt ook al een call over. Knap lastig, want ik gebruik graag unieke adressen per site (security) en de groups om als ouders bv. beiden onder één adres bereikbaar te zijn (de aliassen en forwards kunnen niet meerdere adressen aan, dat moet via email groups). Werken met reply-to en ‘on-behalf-of’ is suboptimaal.

1 like

Mmmm ik zie dat ik niet de enige ben voor wie dit een nare verrassing was.

Geen oplossingen, en nog steeds geen herijking van die gezette policy? Hoe zou dat laatste in z’n werk gaan?

ik ben nog steeds niet overgestapt, vanwege dit probleem, maar ik ben wel een stapje verder gekomen… Ik heb mijn eigen mailserver ingericht om ook als authenticated smtp server te werken en ik heb het smarthost verhaal uit mijn postfix config gehaald, dus mail wordt nu direct aan de ontvangende mailservers aangeboden. Helaas blijkt dan dat er wel weer een probleem bij komt, namelijk dat de ontvangende mailserver graag een reverse DNS record wil hebben voor de mailserver en dat kan ik niet zelf instellen, aangezien de ip range niet onder mijn DNS beheer valt. Ik heb net een vraag gesteld aan freedom.nl of het mogelijk is om een reverse DNS record te krijgen voor mijn mailserver…

1 like

reverse DNS kan worden ingesteld door freedom.nl, dus dat zal wel goed gaan komen als ik overstap :slight_smile:

1 like

Is dat een betrouwbare SMTP?
Die smtp2go?

Kent iemand nog iets anders hierin?

reverse DNS kan worden ingesteld door freedom.nl, dus dat zal wel goed gaan komen als ik overstap

Is dat zo? Dat doen ze voorlopig toch alleen op “…connected.by.freedominter.net” en niet op eigen domeinnaam bij freedom? Althans dat staat hier: Hoe stel ik reverse DNS in? | Freedom Helpdesk.

Als je een eigen domein hebt is het in de toekomst ook mogelijk onder dat domein zelf een naam in te stellen zonder ‘connected.by’ erin. Bijvoorbeeld ‘thuiskantoor.eigendomein.nl’.

Dat staat er al maanden.

Zolang dat niet is geregeld, stap ik niet over.

Mooi!
Dan is dat weer een groen vinkje in mijn lijstje met voorwaarden voor overstap,
Nu nog:

  • 10 GB (ofzo) cloudopslag voor simpele home page en data
  • SFTP en 'Remote Rsysnc over Remote SSH’toegang tot die cloud opslag
  • Netflix via settop box Canal Digital
  • bSMTP (dat is er dan denk ik als je eigen mailserver en Reverse DNS hebt)
  • poortbeveiliging
  • DNSSec
  • Malware filter
  • Glasvezelverbinding (dan hoef ik maar één keer mijn hele Fritz!Box opnieuw in te stellen: DECT telefoons, DECT remote stopcontacten, WiFi wachtwoord, port forwards, passwords, gebruikers, toegestane WiFi apparaten, VPN)

Ja ergens VPS huren kan, maar dan wordt het geheel weer duurder dan ik nu al voor ogen heb.
Bij overstap van xs4all ben ik voor vergelijkbare functionaliteit die ik nu gebruik zonder meer al € 30.50 duurder uit
€ 2,- glasvezel extra 100 Mb/s. tov pairbonded of glasvezel bij xs4all (ook 100 Mb/s)
€ 10,- spotify premium
€ 12.50 verlies korting mobiel
€ 6,- data only 1 GB/mnd
En dan komt daar weer eens € 10,- bij voor VPS, samen € 40.50. Dan wordt het wel heel duur.

“Glasvezel aanleggen kan Freedom natuurlijk niet doen. Dan moet je bij KPN NetwerkNL of één van de regionale netwerken zijn.” Klopt, daar is dus zonder meer het wachten op. KPN is niet zo snel, maar zou nu binnen 12 maanden het geval moeten zijn.

Ik zie zeker de voordelen van Freedom, en ben bereid daar extra voor te betalen. Maar om daar nu € 40,- extra voor neer te gaan leggen …

Ik behoor WEL tot de doelgroep van Freedom en zeker niet tot de doelgroep van KPN en Ziggo.
Ik hoor(de) bij de doelgroep van het voormalige XS4ALL en verwacht eigenlijk dat Freedom ten minste vrijwel hetzelfde levert. Dat zal hier en daar niet zo zijn en kost me dan extra, ok, heb ik er voor over. Maar € 40,- extra is nogal wat.
De KPNs en Ziggo’s van deze wereld leveren ook geen simpele webserver/kleine cloud service, bSMT, etc etc. Dat deed/doet XS4ALL wel.

Als ik overstap, dan krijg ik dus een nieuwe router (pairbonding), die moet ik opnieuw instellen.
Als ik glasvezel krijg, krijg ik weer een ander type router, met glasvezel ingang. Voor zover ik weet zijn er geen Fritz routers die zowel pairbonding als FttH ondersteunen.
De de FRITZ!Box 5490 die Freedom levert voor glasvezel heeft zelfs geen VDSL ingang, laat staan VDSL pairbonded

Dan neem je geen pairbonding, serieus ???
Dat zit gewoon op mijn huidige router. Als ik overstap krijg ik een andere van Freedom. En dan weer een andere als ik glas krijg. En ik ga niets zelf kopen en zeker niet via marktplaats…
Nee hoor ik wacht wel.

Ik eindig hier deze discussie maar. Bedankt voor de input.

PeterB: Je kan met je VPS je nog goedkoper uit zijn van OVH, ik was nog geen vijf euro kwijt en het draaide prima. O ja, mijn schoonvader zit bij een lekker goedkope provider, je wilt niet weten hoe vaak ik 'm niet heb moeten helpen met ellende.

1 like