Email verzenden met eigen domeinnaam

JaapD: Ik zit nog bij XS4ALL, ook niet goedkoop. Geen haar op mijn hoofd dat ik naar KPN of Ziggo wil.
Het is of XS4ALL of Freedom.
Op dit moment levert XS4ALL nog wat ik nodig heb, maar Freedom nog niet voldoende, vergelijkbaar gaat me dat zoals het nu is grofweg 30% meer kosten. Dat is me wat te gek zolang XS4ALL niet verder degradeert.
Wel heb ik al mijn email bij Freedom, want die levert daar meer dan ik bij XS4ALL heb (oneindig veel aliassen op eigen domein, PGP geintegreerd en meekijkvrij). Daar betaal ik nu extra voor, geen probleem, ook voor goede zaak.
Ik wacht nog met de overstap totdat Freedom meer levert en ik glasvezel heb.
Ondertussen leer ik over Freedom op dit forum als voorbereiding op de overstap. Die gaat vast komen, vraag is nog wanneer. KPN is niet zo snel met glasvezel, maar zou nu binnen 12 maanden er moeten zijn staat op hun site.

Hoop dat Freedom tegen die tijd de de Fritz!Box 5530 die kan namelijk ook via glas op GPON.
Edit: Dan doen ze al zie ik: Vanaf nu geleverd! De FRITZ!Box 5530 | Freedom
Helpdesk pagina’s (FAQ Freedom internetverbindingen | Freedom) zijn blijkbaar niet up to date.

Deze discussie lijkt verzand te zijn van relaymogelijkheden, naar het opzetten van VPS-en en dat is jammer.

De vraag over “relay” staat nog steeds. Er zijn domeinen waar je een alias kunt krijgen als je lid bent. Denk aan ieee.org, arrl.org, amsat.org, veron.nl en dergelijke. Ik wil (nog steeds) mail kunnen blijven sturen met deze alias als verzendadres; dat kan bij KPN4ALL en dat wil ik bij Freedom blijven kunnen. Het aanpassen van de MX van het domein van zo’n alias is natuurlijk niet mogelijk.

Freedom gebruikt authenticatie bij het verzenden van email, dus dit is geen open brief voor allerlei narigheid, bij klachten is de authenticated verzender bekend.

Wordt dit nog opgelost?

4 likes

@GeertJan
Wat voor zin heeft het, als het bij steeds meer providers geweigerd wordt.
Freedom een slechte naam krijgt en daardoor alle klanten problemen krijgen met hun email.
De oplossing is toch echt, dat de eigenaar van het domein smtp aan gaat bieden.
Amsat is handig als iemand je zoekt, daarna ga ik verder op een eigen alias.

Ik zit hier ook mee. Niet omdat ik een discutabele hostingpartij gebruik, maar omdat mijn Freedom-IP is ge-blacklist. Door Microsoft: “Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150).”

Ik kreeg Postfix zo ver om met mijn Freedom account in te loggen op smtp.freedom.nl en als relay te gebruiken, maar de Freedom smtp server weigert mail te relayen met ik@mijndomein.nl als afzender - ook na authenticatie.

Is zoiets een kwestie van permit_sasl_authenticated bij wijze van Postfix-spreken of brengt dit heel veel extra werk voor Freedom met zich mee?

1 like

@Ferenc
Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in het zelf beheren van mail.
Maar ik vraag me wel af, is IPv6 niet de oplossing voor jouw geval?

Ja, maar ik vind dat zo eng.

Serieus, ik heb me er nog niet goed in verdiept, het lijkt me niet makkelijk en ik vrees dat ik zomaar een apparaat aan de hele wereld bloot stel - ip6 doet niet (vanzelf) aan NAT - met alle risico’s van dien.

Ik vind het trouwens wel leuk om te doen. Ik doe het al vele jaren. Eerst Qmail en nu Postfix. Het is een uitdaging; met SPF, DMARC, DKIM enzovoorts. En ip6 dus.

Elders is vermeld hoe je van die Microsoft blacklist af komt.
Ik stond er ook op, maar kan nu weer Hotmail en Outlook mailen.
Overigens kan je Hotmail en Outlook niet via IPv6 mailen.

Ja, er zijn twee vermeldingen.

  1. met Microsoft in discussie, dat loopt bij mij nog (Microsoft helpdesk geeft aan dat zij niks blokkeren, ondanks hun glasheldere foutmelding… :frowning_face: )

en

  1. je DNS pointer record oftewel reverse DNS door de Freedom-helpdesk laten wijzigen in een naam die niet “.connected.by.” bevat.

Laten we proberen de thread weer on topic te krijgen: Email verzenden met eigen domeinnaam.

Ik heb een beetje moette met hoe Freedom dit oppakt.
Mail versturen via de Freedom/Soverin servers is altijd authenticated. Voor je mail af kunt leveren heb je in moeten loggen. Als er dus vervelende dingen gebeuren, is de dader te achterhalen.

Je kunt de Soverin restrictie omzeilen met een VPS, of met een account bij een andere club, maar als Freedom functies van XS4all over zou moeten nemen dan lijkt me deze functionaliteit een no-brainer.
Als ik van XS4all af wil, dan graag naar Freedom, en niet naar Freedom met allerlei extras: eem email relay provider, een telefonieprovider, schiet niet op allemaal en is ook voor Freedom niet goed.

Yup, SPF records kloppen dan niet. Voor Yahoo/Hotmail is dat een probleem. Datzelfde probleem was er bij XS4all ook en het was geen probleem voor me: mijn contacten zitten niet daar.

1 like

Al mijn PTR records wijzen naar hostnamen in mijn eigen domain. De
helpdesk heeft dit razendsnel geregeld, waarvoor nogmaals dank.
Het gedoe met Microsoft heeft zes dagen geduurd. Dit ondanks het feit dat
Microsoft zei dat het 24 a 48 uur ging duren.

3 likes

Als ipv6 niet werkt schakel je het toch gewoon uit?
http://www.postfix.org/IPV6_README.html
Kun je weer inschakelen als Freedom de reverses goed heeft geregeld…

@anon97139585
Wat nen boer nich kent, dat vret e nich.

ipv6 is (ergens, Tweakers geloof ik) aangedragen voor de oplossing voor het blacklist-probleem van Freedom-IP-adressen. Is on-topic, dus.

Ik denk alleen dat het niet (voldoende) helpt omdat outlook/live/hotmail smtp nog op ipv4 zit.

ipv6 is bij mij uiteraard uit. Eerst snappen, dan aanzetten.

Wat zou de reden kunnen zijn dat Freedom (nog) geen smtp relay aanbiedt? Allicht brengt dat meer beheer met zich mee waar Freedom (nog) geen tijd voor heeft. In dat geval ben ik bereid geduldig af te wachten.

(Mijn enige kennis op hotmail is mijn vrouw.)

Mischien moet ik wat directer zijn.
Ik ben een van die mensen die van XS4all eerst een brief heeft gehad “er verandert niks”, en daarna “we stoppen met subnets”.
Voor de “transitie” ben ik daarna in contact gebracht met een “consultant” die wellicht van verkopen verstand had maar van netwerken helemaal niet. De man had een stapel powerpoints gekregen waarmee hij de boer op moest maar begreep niet wat 'ie moest verkopen.

Vanuit XS4all / KPN is het daarna helemaal stil geworden. Er was uitzoekwerk wat verricht zou worden; er is niks gebeurd. Toezeggingen zijn niet nagekomen.

1 oktober nadert. Ik zou graag richting KPN het enige statement willen maken wat ze lijken te begrijpen: het geluid van weglopende voetstappen.
Ik ben rustig mail aan het overzetten.
Freedom heeft vertraging met “subnets”
En Freedom kan/wil de gewenste SMTP functionaliteit (nog?) niet leveren.

Alhoewel ik begrijp dat “subnets” tijd kost, is “SMTP fixen” een instelling.
En ik wil Freedom graag helpen met het geluid van naderende voetstappen.

1 like

Wat goed! Dan kun jij helpen: mijn Freedom modem (5530) kan (nu) geen port sharing opzetten voor ipv6. Met ipv4 lukt dat prima. Dus ik heb een ipv6 verbinding (met /48 subnet!) maar geen mogelijkheid om er een server over bereikbaar te maken.

Weet je een howto / manual / post over hoe je een FritzBox ipv6 laat gebruiken voor port sharing?

Nachtelijk IPv6 advies. Van die Red Bulletjes word je helemaal :dancingmarionana: :freedomcommunity:

1 like

Thanks.

De AVM fritzlschnitzelbox is de router en “port sharing” is AVM speak voor openzetten van een poort naar een adres op het lan. Wat IPv4 betreft is dat nog te volgen in de UI van dat ding, wat IPv6 betreft: niet.

(Ik kan natuurlijk een echte router inzetten maar dat AVM ding heb ik sowieso nodig voor 't glas en ik probeer het aantal apparaten in de meter kast terug te dringen (Groen Moet Je Doen tenslotte) dus dan ook maar de routerfunctionaliteit gebruikt.)

Grappig genoeg is er genoeg te vinden over andere AVM producten (de 7340 bv, of de 7590) maar niet de 5530.

Ik kan niet eens bij de firewall instellingen op de 5530.

Ik heb een Microtik liggen waar de SFP module in kan. Gezien de lekken in Microtik geldt daarvoor helemaal: eerst begrijpen, dan inzetten.