Email verzenden met eigen domeinnaam

By the way; als iemand iets opgegoogled heeft over de 5530 (die je standaard van Freedom leent), ik hoor 't graag.

On-topic maar weer.

Die handleiding klopt (er is ook een handleiding als je fritz op nederlands staat.
Wat wel goed is om te weten dat de Fritzbox achterliggende systemen identificeerd via het MAC adres en je dus een systeem niet meerdere IP’s kan geven en die bereikbaar kan maken vanaf internet.
Bij het toevoegen van een systeem kan je handmatig een IPv4 adres invullen en de IPv6 interface ID is dan het laatste deel van je publieke adres op het interne systeem. Dit heeft als voordeel dat wanneer je IPv6 prefix zou wijzigen (wat niet zou moeten gebeuren zonder aankondiging) je de fritzbox niet meer hoeft aan te passen.

Dat is een misverstand over de werking van IPv6 dat ik ook had: IPv6 werkt gewoon niet met port sharing! Dus kan je dat ook niet aanzetten.
Je kan je modem alleen vertellen dat het betreffende apparaat van buitenaf bereikbaar moet zijn of niet op zijn IPv6 adres. Het betreffende apparaat moet er dan voor zorgen dat bepaalde poorten wel of niet worden afgehandeld. Dus een firewall op zo’n apparaat dat vanaf buiten bereikbaar gemaakt is moet in orde zijn.

1 like

Stukje geschiedenis.

Dank voor je reactie. Ik ben een stuk verder gekomen door de Fritz!box een factory reset te geven en alles opnieuw te doen. IPv6 lijkt te werken en ik kwam er inderdaad achter (dank, Google MTA server) dat mijn smtp container nu rechtstreeks benaderbaar is via internet.

Het heet nog steeds port sharing maar het lijkt erop dat de machine op de desbetreffende poort bereikbaar is op zijn (haar?) IPv6 adres.

Wat ik wel ingewikkeld vind is reverse DNS / PTR record van Freedom. Ik heb een 1234:4567:89ab::/48 adres maar dat is toch geen correct IPv6 voor een machine?

Dat staat ook beschreven in de help pagina’s
Je moet dit via de helpdesk regelen.

https://freedom.nl/helpdesk/internet/reverse-dns-instellen

Dank! Dacht dat ik het al gelezen had maar nog niet goed, zo blijkt.

Ik ben het met je eens, het probleem is niet hoe je reverse dns instelt of dat je wel of niet IPv6 zou kunnen proberen. Het probleem is dat je maar een beperkt aantal mailboxen hebt, en dat je per mailbox precies Ă©Ă©n from-adres mag gebruiken.

De vraag is dan welke oplossing daarvoor zou moeten komen en daar hebben mensen verschillende opvattingen over. Het makkelijkst is te stellen dat omdat je altijd authenticated mail verstuurt er geen restricties hoeven te zijn, maar daar valt best op af te dingen en ik kan genoeg argumenten bedenken waarom een provider dat niet wil.

De oplossing waarvan ik vind dat die wél behoort te werken is dat wanneer je op een mailbox een aantal aliassen hebt ingesteld van adressen die ook onder je account vallen en waarover freedom dus een verantwoordelijkheid heeft, dat je die als afzender adres kunt gebruiken.

Dit kan met postfix middels ‘smtpd_sender_login_maps’ en ‘smtpd_sender_restrictions=reject_known_sender_login_mismatch’.

(zie postconf(5))

Dus:

hoofdaccount = user@freedom.nl
alias mooimailadres@freedom.nl wordt afgeleverd in mailbox user@freedom.nl

of met een gekoppeld domein:

hoofdaccount = user@freedom.nl
gekoppeld domein = example.com
alias op gekoppeld domain info@example.com wordt afgeleverd in mailbox user@freedom.nl

of met twee gekoppelde domeinen

gekoppeld domein = example.com
gekoppeld domein = voorbeeld.nl
useraccount = user@voorbeeld.nl
alias info@example.com wordt afgeleverd in mailbox user@voorbeeld.nl

In al deze gevallen krijg je als je een webmail sessie hebt voor het ingestelde useraccount bij het verzenden de volgende foutmelding:

SMTP-fout (553) ... (5.7.1 <mooimailadres@freedom.nl>: Sender address rejected: not owned by user <user@freedom.nl>).
1 like

Het lijkt erop dat bovenstaande (mail versturen met als afzender een geregistreerde alias) nu werkt. Maar met een geregistreerd doorstuuradres nog niet. Weet iemand of hier aan gewerkt wordt?

1 like

Wat ik uit jouw vele andere postings over dit lees is dat het domein niet bij Freedom geregistreerd is. Dan kun je mail doorsturen naar een e-mail adres bij Freedom
maar dat is ook alles.

Waar Freedom geen controle over heeft gaan zij geen verantwoordelijkheid voor nemen.

het is geen vreemd domein, het is gekoppeld aan mijn Freedom account.

Je betaald het domein aan een andere provider.
De naam van die provider is gekoppeld aan die domeinnaam.
Die zijn ook verantwoordelijk voor handhaving.

Volgens mij werkt e-mail niet zo. Degene die het verstuurt is verantwoordelijk, niet de registrar bij wie het domein is geregistreerd, want die kan alleen iets met DNS en niets met e-mail.

Maar goed, ik heb voor een van mijn domeinen een transfer naar Freedom geĂŻnitieerd. Je denkt dus dat ik dan wel e-mail met een adres binnen dat domein als afzender via Freedom kan versturen?

Iedereen die een domeinnaam heeft bij Freedom kan ook mail versturen op dat domein.

1 like

Ik heb een domeinnaam bij een andere provider. Naast het jaarlijkse bedrag voor de registratie zelf betaal ik ook 20 cent per maand extra aan die provider waardoor er een extra tabblad zichtbaar is in mijn portaal bij die provider waar ik DNS-gegevens kan aanpassen. Door die aanpassingen zie ik die domeinnaam ook in Mijn Freedom staan en kan ik ook mailen met die naam via Freedom.

Kortom ik heb de domeinnaam bij een andere provider maar ik zie hem bij Freedom staan en ik kan via Freedom mailen.

1 like

Welke provider is dat dan?

Na even zoeken kom ik hier op uit.
Blijkbaar kan het toch.

1 like

@janpascal
Sorry dat ik je op een dwaalspoor heb gebracht.

Geen probleem, uiteindelijk worden we zo allemaal wijzer. Blijft de vraag open staan waarom ik een “doorstuuradres” niet als afzender kan gebruiken bij mail versturen via SMTP, en een “alias” wel.

1 like

Lijkt me logisch, een doorstuuradres kan elk email adres wereldwijd wat er waar dan ook en van wie dan ook bestaat.

Een alias is een ‘email adres’ wat jij op jouw stukje mailserver aanmaakt.