Email verzenden met eigen domeinnaam

@janpascal Even voor de zekerheid: Bedoel je gebruiker@jouwdomein.nl of doeladres@doelhost.nl?

Ik wil mail sturen met als afzender gebruiker@mijndomein.nl. Waarbij mijndomein.nl gekoppeld is aan mijn Freedom account.

1 like

Dat kan dus uitsluitens als “gebruiker” is ingelogd bij “mijndomein.nl”

Via “anderdomein.nl” is het uiteraard en gelukkig onmogelijk. Dit zou uiteraard een mega lek zijn in de security, zou namelijk inhouden dat iedereen mail zou kunnen sturen alsof het bij “jouwdomein.nl” vandaan komt.

Het lijkt mij niet terzake te doen dat het om een doorstuuradres gaat. Het gaat er om dat de domeinnaam van dat doorstuuradres zichtbaar moet zijn in het lijstje in jouw Mijn Freedom → Domeinen. Staat hij daar tussen? Dan staat dat in ieder geval goed ingesteld.

Aan wie betaal jij de jaarlijkse kosten van die domeinnaam: aan Freedom? Of aan een andere provider?

Als dat een andere provider is, dan is de link naar het stappenplan die @Erik hierboven gegeven heeft erg belangrijk. Je moet daar overal de juiste dingen invullen bij je andere provider.

Als dat echter aan Freedom is, dan zou je gewoon moeten kunnen mailen en zou ik de helpdesk even bellen.

Het domein staat bij een andere registrar, omdat ik het al twintig jaar heb. Het stappenplan waar Erik naar verwijst heb ik netjes gevolgd. Het domein staat dan ook onder Mijn Freedom/Domeinen. Daar heb ik ook e-mail aliassen en doorstuuradressen ingevuld. Mail versturen via de Freedom SMTP server met een alias als afzender werkt, maar met een doorstuuradres als afzender niet. Natuurlijk ben ik dan geauthenticeerd met mijn Freedom account.

Ben het met @M123 eens dat er geen verschil zou moeten zijn tussen aliassen en doorstuuradressen. Het lijkt mij een foutje in de configuratie van de smtp server van Freedom.

Ik heb de helpdesk gemaild, ben benieuwd naar de reactie.

1 like

Enerzijds zou je kunnen verwachten dat dit werkt.

Anderzijds, welke gebruiker hoort hierbij dan? Een alias is aan een user gekoppeld.

@janpascal
Doe voor de zekerheid eens een test op https://internet.nl/
Voer daar bij email jouw domeinnaam in.
Kijk dan of je een hint kunt vinden, wat er mis is gegaan.

@readefries , een doorstuuradres is (via het domein) ook aan een Freedom account (met mijne) gekoppeld. Je kunt alleen mail met een adres binnen een domein versturen als

  1. dat domein aan je account gekoppeld is,
  2. het afzenderadres een alias of mailbox binnen dat domein is,
  3. je geauthenticeerd bent met het account waar het domein aan gekoppeld bent.
1 like

@Erik, het gaat niet om de bereikbaarheid van buitenaf (ontvangen van mail), maar om het versturen van mail van binnenaf via de Freedom SMTP server. Daar kan internet.nl niets van zien.

Ik zou me theoretisch nog kunnen voorstellen dat er in stap 8 of 9 een kleinigheid verkeerd is ingevuld in het portaal bij die andere provider, waardoor je domein wel zichtbaar is geworden bij Freedom maar dat je er toch niet kunt mailen. Bijv. de MX records. Dus wellicht is het zinvol om de instellingen aldaar nog eens te bekijken.

Wat je daar wel ziet is de SPF record.
In het stappenplan staat include:freedom.nl
Op de domeinnaam die ik van je gezien heb. zie ik daar alleen include:soverin.net
Kan dit invloed hebben?

De ontvangende zijde resolved het domein naar IP en als die gelijk is voor freedom.nl en soverin.net dan is dat OK voor de server. Die weet alleen maar eerst het IP.

Reverse DNS (PTR) kijkt juist weer op domein en als het IP niet goed is dan kan de mail geweigerd worden.

Dat is niet helemaal wat ik bedoel.

In de mijn omgeving, koppel je een alias aan een e-mail user. Een doorstuuradres kan inderdaad aangemaakt zijn door je freedom account dat ook een e-mail user is, maar is niet in de mailomgeving als zodanig gekoppeld.

Tnx @GeertJan. Inderdaad, versturen gaat geauthenticeerd (over STARTTLS) en daarmee is eventueel misbruik klip en klaar traceerbaar. Niemand vraagt om een open relay zover ik weet, alleen maar om de eigen adressen/identities te kunnen gebruiken.

SPF maakt meer stuk dan je lief is of zou moeten zijn (http://www.spfconsideredharmful.org) en is ook nog op te lossen - door een “include:freedom.nl” dan wel “include:soverin.net” in het v=spf1 TXT record op te nemen.

Het wordt helaas van kwaad tot erger. Tot voor enkele dagen kon ik nog adressen gebruiken als From: die aliassen/forwards in mijn eigen domains zijn (ja, dat is al veel te beperkend
) maar zelfs dat werkt nu niet meer; “Sender address rejected: not owned by user”.

Hier ben ik zeer ontevreden over. Het enige alternatief lijkt een eigen SMTP server op te tuigen, enkel en alleen maar om mail te kunnen versturen met mijn eigen adressen.

@Erik dat is niet het geval. Je kunt een domain registreren bij/transferren naar freedom.nl maar je kunt er alleen mail vanaf versturen als als From: een account op dat domain, of een alias daarvoor (zo lijkt het).

B0rken & st00pid, die keuze. “People tend to change their ISP quite often, but don’t want to have to tell everyone that they’ve changed their email address. So they have an account elsewhere, at a vanity domain or on another computer, and they forward mail from that address to whichever is their current ISP, or their employer.” (Why you shouldn't jump on the SPF bandwagon)

Een typisch gebruik van een domain is niet per se een explosie van accounts en wildgroei aan mailboxen - “logische” adressen, die via forwarding uiteindelijk bij het actuele delivery adres du jour terecht komen.

Bij hun geboorte heb ik een mail adres voor mijn kinderen gemaakt. Via forwarding volgt het ze; Ă©Ă©n adres voor een heel leven, waar ze ook hun mail fysiek wensen te parkeren. Het veronderstelt wel dat je je eigen adres ook mag gebruiken. Van Freedom mag dat nu niet.

“Fun” stuff, workarounds voor de breakage verzinnen.

Ik heb mijn eigen domain. Dat wil ik als afzender gebruiken - en dat deed ik altijd al, sinds pakweg 1989. Met een forward naar de “fysieke” mailbox du jour; tot voor een jaar of anderhalf met een account, en mail storage, bij xs4all; nu bij freedom.

Sinds een week kan ik mijn eigen adres niet meer gebruiken.

Ik ben ook functionaris bij een sportclub. Dat domain had ik aan mijn eigen account gehangen, en daarna (omdat ik dat netter vond) er een apart account voor gemaakt. Adressen in het domain van die sportclub (“voorzitter@
”) kon ik ook tot voor kort gebruiken als afzender (From:). Sinds een week — opeens niet meer.

Inmiddels heb ik workarounds op elkaar gestapeld.

Stap 1. In privĂ©account@freedom.nl > E-mailfilters een SIEVE filter gezet: redirect mail waarvan de afzender ‘@’ bevat naar ‘yoass@mijn.eigen.do.mein’.
Stap 2. In de domeinen waarvan ik adressen moet kunnen gebruiken die op priveaccount@freedom.nl gekoppeld zijn aliassen maken voor alle adressen (naar privéaccount@freedom.nl).

Dus js@mijn.eigen.do.mein wordt een alias voor privéaccount@freedom.nl, en privéaccount@freedom.nl wordt middels een filter (SIEVE) doorgestuurd naar waar ik daadwerkelijk mijn mail wil laten uitkomen (en lezen). Een forward, wat is dat toch een mooi concept. Pure eenvoud.

Stap 1. In clubaccount@freedom.nl > E-mailfilters een filter toegevoegd om mail naar ‘yoass@mijn.eigen.do.mein’ te leiden.
Stap 2. In de domeinen waarvan ik adressen moet kunnen gebruiken die op clubaccount@freedom.nl gekoppeld zijn aliassen maken voor alle adressen (naar clubaccount@freedom.nl).

Dus yoass@mijn.club.do.mein wordt een alias voor clubaccount@freedom.nl, en clubaccount@freedom.nl gaat via een filter door naar waar 't heen had gemoeten. Een forward is wel zo simpel, maar een SIEVE filter op een alias stapelen, ach, dat kan ook.

Alle mail komt dan netjes op Ă©Ă©n plek binnen (huzzah), en ik kan ook mijn adressen gebruiken (huzzah) - maar wel alleen ik (boo hiss), en alleen door een extra “ghost” account te configureren (boo hiss, onnodig risico), overal waar dat nodig is, voor 't verzenden van de clubmail. Pshaw.

Ik ken OVH alleen via spam en inbraak pogingen.
De IP-range (vaak een /16) gaat de firewall in.
Klagen kan via een ander netwerk, maar ik krijg niets


Het is te droevig voor woorden. Sinds vanochtend mag ik (weer) geen mail met mijn eigen adres als afzender gebruiken – ook al gebruik ik mijn hoofdaccount (wat ik al niet wil) om te authenticeren bij de (Soverin) SMTP server.

Dit wordt echt te gek voor woorden.