[Email:] Wensenlijst

Wat mij wel handig lijkt is een taal-filter, om spam te herkennen. Voor m’n vader van 87 komen er uitsluitend Nederlands talige mails binnen. Alles wat in het Engels ( of andere taal ) geschreven is, mag de nek omgedraaid worden.

2 likes

Dit lijkt me een uitstekend idee. Ik gebruik meerdere mailboxen en zou heel wat spam kunnen voorkomen als ik op een aantal daarvan taal filters kan zetten. In de meeste gevallen alleen Nederlands, of alleen Engels, of alleen Engels of Nederlands. In een enkel geval is Duits toegestaan. Maar de meeste andere talen begrijp ik toch niet, dus ik hoef de spam in die talen ook niet te zien.

Wens: unsecure smtp server - om beperkte apparaten (zoals Arduino’s of netwerk apparaten zoals PDU’s) status berichten naar de Freedom mailbox te sturen.

Ik wil met “servers” die geen TLS, of een foutieve HELO aankondigen, bijvoorbeeld [192.168.1.1], toch post kunnen sturen naar mijn freedom.nl account.

Met gmail lukt dit wel, ik wil echter meer vrij worden van Google (een andere freedom). Met de huidige beperkende instellingen op mx.soverin.net lukt het ontvangen van deze berichten niet. Met een Gude EPC8226-1 zijn onderstaande foutmeldingen het resultaat.

connection security: none

ERROR - GSMTP_ERR_END_OF_DATA

connection security: STARTTLS

ERROR - GSMTP_ERR_HELO_2

connection security: SSL/TLS

ERROR - error getting server greeting

“TLS verplicht” wil ik daarbij niet uitschakelen voor uitgaande berichten.

1 like

Wens: een nieuwe mailbox aanmaken zonder mobiele telefoon.

Kortom: minder hoepels om door te springen.

3 likes

sinds eergisteren worden berichten aan mijn @freedom.nl-adres niet meer doorgestuurd naar mijn prive-adres, ook al heb ik wel een regel ingesteld. Is daar een storing opgetreden?

Citaat
Wat ik eigenlijk nog mis is de mogelijkheid van CardDAV en CalDAV en het verbaasd me eigenlijk dat dit nog niet op de wensenlijst staat.

Dit dus. Ik zou daar echt dolgelukkig mee zijn! Ik ben dik tevreden met e-mail, maar tegenwoordig is een adresboek en agenda voor velen een must. Ben benieuwd of hier vanuit Freedom actie op ondernomen wordt?

1 like

@Appeltaart Die vraag heb ik de helpdesk twee maal gesteld. Het jongste antwoord (januari 2022) :

Op het moment hebben we het nog niet uitgestippeld staan wanneer we dit of een vergelijkbaar product gaan lanceren. We weten dat er nog genoeg mensen graag deze functie willen. Schrijf je daarom vooral in voor de Overzicht van Nieuwsbrief | Freedom. Wanneer zo’n functie aangeboden wordt, zullen we dat ook zeker vermelden.

We zullen in de toekomst wel cloud opslag gaan aanbieden. Dit zal mogelijk via Nextcloud gebeuren heeft mogelijkheden hiervoor. Dus het kan zijn dat we het op die manier gaan implementeren. Maar zeker weten kan ik nu nog niet. We moeten daar eerst nog een plan voor opstellen.

Mocht je zelf handig genoeg zijn, zou je thuis zelf ook Nextcloud kunnen draaien en daar CardDAV om neer zetten. Maar dat is dan natuurlijk niet via ‘de cloud’ en is eigen ondersteuning.

1 like

Ja dit ben ik wel, maar is niet wat ik (om verschillende redenen) zoek. Maar dank voor het delen van de mail!

Als er nog een plan geschreven moet worden, zijn we zo minstens een jaar 2 verder schat ik. Meekijkvrije Cloud hosting by Freedom zou een fantastische aanvulling zijn, maar op korte termijn zou je toch hopen dat de functies die bij soverin wel kunnen, ook bij Freedom mogelijk gemaakt kunnen worden. Ik duim en wacht af en anders zal ik ergens een nextcloud hosting account nemen.

Toevoeging: nadeel van nextcloud is dan wel dat ik in de webmail niet mijn adresboek heb. Meestal gebruik ik een cliënt, maar soms beland ik ergens waar ik wel via webmail inlog.

Freedom Mail voor 60,- euro per jaar.
Met 25 mail adressen is het meer aantrekkelijker dan slechts 4 mail adressen.

Aangezien je bij bv Strato veel minder hoeft te betalen (36,- euro per jaar) en volgens mij verder bijna hetzelfde aan service, denk ik?

Bij strato krijg je 25 postvakken (mailboxen) en bij Freedom 5 stuks
Daarnaast kan je bij Strato 250 aliassen doorsturen per postvak. Dat lijkt me dan toch wat meer, als ik het zo begrijp. Uiteraard, 5GB is voor mij ook niet voldoende, maar heb nog een ander mail adres waar meer in kan, dan verplaats ik het naar dat mail adres. Dat is het probleem niet :slight_smile:

Zoals ik het lees, is het 25GB voor het totaal.

Het is bij Freedom 25GB in totaal (zoals ik het lees)
En bij Strato is het 5GB per postvak/mailbox (en je kan er 25 aanmaken)

Maar dat is het dan nog niet eens, het gaat mij meer om de aantallen mailboxen die ik kan aanmaken. Heb er meer dan 4 dus dan is Freedom geen optie :frowning:

Je kunt bij Freedom Mail zowel extra mailboxen als extra ruimte kopen:
€ 5 per maand voor 25GB extra (gedeelde) opslag
€ 5 per maand voor 5 extra mailboxen

Wens: implementatie van Sender Rewriting Scheme (SRS) van Open SPF.

Waarom: als je nu gebruik maakt van doorstuur-adressen (forwarders) of groepen waarvan één of meerdere deelnemers geen lokale mailbox zijn, veroorzaakt het doorsturen een SPF softfail, wat in combinatie met andere factoren tot een een false positive / onterechte SPAM-markering kan leiden.

Zie voor een concreet voorbeeld:

O.a. Cloudflare en Duck.com hebben dit voor hun e-mail forwarding services correct geïmplementeerd en dan gaat het prima. :slight_smile:

Ik heb deze even op het lijstje voor feature request gezet voor Soverin.

2 likes

Mijn feature request zou zijn SPF afschaffen - SPF Considered Harmful.

Om een of andere reden krijg ik een harde bounce op elk bericht dat ik verstuur naar een alias (group) waar ik zelf deel van uitmaak; “5.7.1 Spam message rejected”. Sinds gisteren. Het begint toch wel erg verdrietig te worden.

Uiteraard wel gemeld bij postmaster en helpdesk, gisteren al. Helaas nog zonder reactie, terwijl mail op dit moment dus op enkele “white rabbit” edge cases na helemaal stuk is.

De meest voorkomende reactie op alle ellende, die goeddeels op het vlak van ongetwijfeld goedbedoelde maar evengoed detrimentaire policy ligt, is: richt maar een eigen mailserver in. Dat kan natuurlijk. Maar eerlijk gezegd vind ik dat een wat triestige conclusie.

Ik heb dezelfde vraag al meer dan een maand geleden naar de helpdesk gestuurd maar nog steeds geen antwoord.
Met IMAP heb je het probleem dat in MS Outlook geen reminders met datum/tijd aan een email kun hangen. Met POP gaat dat wel. Zelfde met categorien. Werkt met IMAP alleen via een omweg.

Heb je een ticketnummer gekregen?

Kan je dan niet beter een bericht sturen naar Micro$oft.

Ja. Het ticketnummer is 92147244