[Email:] Wensenlijst

Ah, top! Die zag ik effe niet aankomen omdat je al je domeinen al onder de freedom.net inlog ziet… maar goed, dit werkt. :smiley: (en wat fijn dat je je eigen sieve script kunt toevoegen :+1:)

Met IMAP kan je wel degelijk werken zonder verbinding, als je mail-client is ingesteld om lokale kopieën aan te houden. In Thunderbird kan je dat per map regelen, en een bewaar strategie baseren op aantal meest recente mails, op totale grootte of op maximale ouderdom. Als je geen verbinding hebt krijg je tijdelijk geen nieuwe mails binnen, en blijven verzonden mails tijdelijk in de outbox hangen. Als je weer verbinding krijgt komt het vanzelf alsnog goed.

1 like

Als ik de “Toon Accountinfo” van mijn freedom account opvraag staat daar:
“deze account heeft onbeperkte opslagruimte voor je e-mail”.

Voorwaar genereus, nooit meer opruimen!
Zijn de instellingen recent aangepast?

Soms staat ergens:

terwijl eigenlijk bedoeld wordt:

Als parallel op de opmerking van Kees Koster, in de vorige eeuw:
" Een compiler moet niet zeggen Geen-Fout-Gevonden ,
maar zou moeten zeggen Ik-Heb-Geen-Van-De-Fouten-Gevonden … "

1 like

TB geeft nog steeds aan dat Quota info niet ondersteund is

Ik zou graag meer dan 5 mailboxen willen aanmaken. Ik heb %achternaam%.com als domein geregistreerd bijna 20 jaar geleden en sindsdien maken een 7-tal familieleden daar gebruik van. Ik heb direct bij het gebruik van mijn @freedom.nl emailadres ook mijn domein gekoppeld, maar heb de MX-records nog niet om kunnen zetten, omdat ik niet genoeg mailboxen kan aanmaken. Ik heb nu een mailforwarder ingesteld op de mailserver die de mail voor mijn domein nu nog regelt, alleen naar een mailbox voor mezelf bij Freedom/Soverin, maar dat is toch wel wat onhandig. (ik kan erover uitweiden, maar dat past hier niet denk ik)

Ik snap dat niet iedereen dit nodig heeft, maar aangezien het bij Soverin wel kan, zou ik het prettig vinden om een paar extra mailboxen aan te kunnen maken (eventueel tegen een eenmalige, maandelijkse of jaarlijkse extra bijdrage) en (zoals eerder genoemd), dan dus ook extra GB’s die we dan kunnen delen als we met meer mensen sneller tegen de 25GB limiet aanlopen.

1 like

Wensen! Na de migratie bleek er een en ander niet meer te werken.

Geen van mijn functionele adressen (forwards vanaf andere domeinen, typisch) kan ik meer als afzender gebruiken; een nogal ongelukkige policy keuze wat mij betreft, het is natuurlijk alleszins aanvaardbaar om na authenticatie de aangeboden mail gewoon te relayen.

Ongelukkig, dus. “Gebruik dan maar de SMTP server van die domains”, tsja, dat veronderstelt dat er overal accounts zijn. En die zijn er niet: het punt van een levenslange forward is natuurlijk juist mail kunnen laten blijven werken nadat een affiliatie beëindigd is. Mijn mail adres staat boven mijn publicaties, en er volgt nog wel eens correspondentie op ook - die dan ook met het auteur-adres als afzender zou moeten plaatsvinden.

“Associeer dat domein dan met je freedom account”. Dat gaat niet gebeuren; 't zijn niet allemaal mijn exclusieve domeinen, en niet over elk ervan voer ik DNS beheer.

'k Vroeg me af: hoe gaan anderen met dit stuk breakage om? Eigen smarthost/relay ergens neerzetten?

Precies dit. Kost je een beetje moeite + ongeveer €5 per maand voor je VPS.

1 like

Ik snap die verwachting en de use case wel, maar in de strijd tegen spam enzo, kun je dit eigenlijk niet meer als een feature verwachten.

Een e-mailadres als afzender gebruiken vanaf een mailserver die niet door de domeineigenaar erkend wordt, is problematisch voor zowel SPF als DKIM, dus dat werkt gewoon niet meer goed.

In dit geval zou ik denk ik mijn eisen aanpassen en die reactie dan maar met een ander afzenderadres sturen, waar je wel een account hebt om vanaf een “erkende” SMTP server te sturen.

Sorry, maar dat lijkt me het paard achter de wagen spannen.

Forwarding is een kernfeature van email, die ervoor zorgt dat mailadressen een leven lang bruikbaar zijn.

SPF en DKIM breken forwarding inderdaad, en zijn dus defecte “oplossingen” voor een overigens niet-bestaand probleem. Voor verifieerbare authenticiteit, integriteit en non-reputiatie zijn ze (veel) te zwak, terwijl ze wel allerlei legitieme use cases (zoals het mijne: ik wil gewoon mijn mailadressen kunnen gebruiken als afzender, en inderdaad, de meeste daarvan zijn levenslange forwards) uitsluiten.

Er zijn andere mechanismen die de gewenste zaken wel bieden - zonder de onderliggende mechanismen van mail transport & forwarding te saboteren. Zoals S/MIME - X.509 dan wel PGP/GPG-gebaseerd.

Helaas, dat is niet meer van deze tijd.

Ik heb ook nog een paar van deze adressen.
Er zit een domeinnaam van een organisatie aan vast, die alleen doorsturen bied.
En het is maar de vraag, hoe lang ze dit blijven doen.
Heb ook al 1 adres een tijd op een zijspoor moeten zetten omdat ik gek werd van de spam.

Beschik nog over een alternatieve smtp server die dit op dit moment nog toe staat.
Dan komt heel veel mail gewoon niet aan, b.v. naar gmail.

Nu geef ik reply vanaf een adres binnen mijn eigen domein.

“Niet meer van deze tijd” is wat mij betreft toch een iets te gemakkelijke diskwalificatie.

Wat je er in feite mee doet, in mijn optiek, is email helemaal opgeven. Door de kernfeatures op te geven wordt het als medium irrelevant - en dat is inderdaad zeker een herkenbare beweging, en volgens mij ook debet aan het feit (durf ik het wel te noemen) dat we nu al generaties hebben die email als “also-ran” zien voor (hoe cynisch) een klasse van ongewenste, onpersoonlijke communicatie. Een formalistisch moetje dat je nou eenmaal moet ondergaan.

Wat je ermee doet is de totale balkanisatie die we hebben laten gebeuren en die nog steeds gaande is nog meer zuurstof geven. En dat vind ik jammer; juist een open, veelzijdig en in principe niet door één marktpartij gedomineerd medium is wat we (wat mij betreft) veel beter kunnen gebruiken dan een zootje onderling niet communicerende silo’s van sinistere marktpartijen met een agenda die op zijn best af en toe een beetje overeenkomt met het belang van de gebruikers/onderdanen.

@yoass
De providers hebben email veel te lang uit de hand laten lopen.
Het gehalte spam was hoger dan 90%
Als iemand jouw een leuk email adres gunt, moeten ze er ook maar een smtp ingang bij leveren.
Ik ben van mening dat email zich in de afgelopen 39 jaar veel te weinig ontwikkeld heeft.

Ik heb afgelopen jaren hele enge dingen voorbij zien komen.
Zoals het idee om alleen nog maar bsn@nederland toe te staan.

Dat er een kernfunctie verloren gaat, ben ik niet met je eens.

2FA authentificatie is zinloos als je deze alleen in de webinterface kunt inzetten.
Via een mailapplicatie kun je met slechts een wachtwoord iemands mailbox bekijken. En aangezien wachtwoorden vrijwel dagelijks lekken is dit een best groot risicio.

Ik zou graag willen zien dat je bij het instellen van Freedom mail in bijvoorbeeld Thunderbird een eenmalig wachtwoord moet genereren om in te kunnen loggen. Outlook heeft dit ook voor Exchange, en iCloud bevat deze optie ook.

Wat ik eigenlijk nog mis is de mogelijkheid van CardDAV en CalDAV en het verbaasd me eigenlijk dat dit nog niet op de wensenlijst staat.

2 likes

Dank je :pray:

Ik had de zoekfunctie uiteraard al even gebruikt, ook al ff voor ik een account maakte voor hier, maar zag niet duidelijk genoeg of het wel genoeg bekend is als wens zijnde, vandaar mijn reactie.
Zolang het maar in zicht is en uiteraard hopelijk in de nabije toekomst iets mee gedaan wordt :innocent:

Ik zou vooral even willen doorverwijzen naar een ander draadje: Email verzenden met eigen domeinnaam - #11 door pooh
Dit is een probleem wat mij nu nog blokkeert om over te stappen.

Verder zou ik ook graag meer dan 5 e-mail boxen willen, ik heb een gezin met 3 kinderen, ik en mijn vrouw willen graag een eigen e-mail box, maar ook een gezamenlijke mailbox, dan kom ik er 1 tekort.

Het (nog?) niet kunnen gebruiken van POP3 bij Freedom mail houdt ook mij nog tegen bij mijn overstap van XS4ALL naar Freedom.
Want ook ik beheer mijn e-mail thuis (op mijn eigen mailserver), en ik wil mijn mail niet in de cloud hebben staan (zelfs niet bij Freedom).
Juist een zo op privacy gerichte provider als Freedom zou dit moeten begrijpen en POP3 als optie aanbieden.
Dus: ja, graag de POP3 optie toevoegen.

2 likes

Bij KPN, de Moeder van XS4ALL, wordt gebruik van IMAP al warm aanbevolen. Ik vermoed dat POP3 geen lang leven beschoren zal zijn daar.

Ik weet niet wat de afspraken tussen Freedom en Soverin zijn en hoeveel ruimte er is voor aanpassingen specifiek aan de setup die voor Freedom gehost wordt. Dat maakt het ook ietwat lastig om in te schatten hoe reëel mijn feature requests zijn. Maar toch, bij deze uitgetikt:

Feature requests:

  • Versleutelde mailboxes per-user. Voor zover ik weet is er nu ‘in-transit’ versleuteling (TLS) en ‘at-rest’ versleuteling (FDE). Voor een stukje meer garantie op het ‘meekijk-vrij mailen’ zou dit een mooie verbetering zijn. Voor Dovecot is trees in mijn ogen en ervaring de beste keuze voor een productie-omgeving. Mailcrypt wil je niet op een productieomgeving hebben :wink:
  • ‘Veilig’ mailen - zoals bijvoorbeeld Zivver dat aanbiedt en Protonmail (naar niet PM-ontvangers). De ontvanger krijgt een link toegemaild en een wachtwoord via een alternatieve weg om het bericht te lezen en eventueel te reageren. Deze functionaliteit is, in mijn ogen, van toegevoegde waarde voor mensen die GPG niet willen of kunnen gebruiken.
  • Meer transparantie - de infrastructuur van Soverin staat in het datacenter van Hetzner en gaat met vrij veel zekerheid om gehuurde machines. Dit is echter geen informatie die voor een leek makkelijk te vinden is en misschien wat discutabel of het een gewenste opzet is.
2 likes