Fiber Crew Hilversum met eigen GPON SFP

Het netwerk van Fiber Crew in Hilversum is een GPON netwerk.
Van Freedom kreeg ik een ZTE ONT (type ZXHN-F601).
Omdat ik een eigen router met vrije SFP poort gebruik (Unifi UDM-Pro) ben ik op zoek gegaan naar een SFP die ik kan gebruik in plaats van de ZTE ONT.
Oude setup: — glasvezel —> ZTE ONT — netwerkkabel —> eigen router —> thuisnetwerk
Nieuwe setup: — glasvezel —> GPON SFP in eigen router —> thuisnetwerk

Het juiste type SFP is een GPON ONT SFP. Een GPON OLT SFP is niet geschikt. Zie voor wat achtergrondinformatie b.v. Passive optical network - Wikipedia.
De SFP die ik gebruik is van FS.com: https://www.fs.com/de-en/products/133619.html.

Om een GPON ONT te accepteren in het netwerk van FiberCrew wordt het serienummer geregistreerd. Dat betekent dat je het serienummer van je SFP moet doorgeven aan Freedom of je kan je SFP aanpassen zodat deze hetzelfde serienummer als je Freedom ONT gebruikt.
Omdat het op dit moment niet mogelijk is meerdere serienummers te registreren heb ik voor de tweede optie gekozen.

Stappen om het serienummer (GPON SN) te programmeren:

1. Zoek het serienummer van je Freedom ONT op. Bij de ZTE ONT staat dit op de sticker op de achterkant, met als label ‘GPON SN’. Het serienummer begint met ZTEG gevolg door acht karakters (een hexidecimaal getal).
  2. Plug de GPON ONT SFP in een SFP port in je netwerk. De SFP heeft een fixed IP address 192.168.1.10. Zorg er dus voor dat dit IP adres niet gebruikt is en ook bereikbaar is.
  3. Login met ssh op de SFP (met wat opties om de verouderde ssh in de SFP te gebruiken):
    ssh -oHostKeyAlgorithms=+ssh-dss -oKexAlgorithms=diffie-hellman-group14-sha1 192.168.1.10 -l ONTUSER
    Password is 7sp!lwUBz1
  4. Verander het GPON SN met het volgende commando (vul daarbij je eigen GPON SN in):
    set_serial_number ZTEG12345678
    uci commit
    reboot
  5. De verbinding zal nu verbreken. Je kunt daarna weer inloggen met ssh en controleren of het programmeren gelukt is met:
    fw_printenv nSerial

Daarna kan je de SFP aansluiten op de glasvezel en krijg je na een paar minuten verbinding met Freedom.

Extra info voor Unifi UDM Pro gebruikers:
Helaas werkt de SFP niet goed in de UDM Pro. De user interface wordt traag en bepaalde delen worden niet meer goed getoond. Ik had nog een vrij SFP poort in een US-16-150W, daar werkt het prima mee. Ik heb een apart VLAN only netwerk gemaakt met deze SFP poort en een elektrische poort (met VLAN 6 toegevoegd als ‘tagged network’) en de elektrische poort verbonden met de WAN interface van de UDM Pro.

3 likes

Zijn er behalve minder hardware nog verdere voordelen t.o.v. de ZTE ONT?
Snelheid, latency of energie verbruik?

In snelheid en latency zal geen verschil zijn, in ieder geval niet volgens de speedtest die ik gedaan heb. Ik vermoed dat dezelfde of een vergelijkbare chipset gebruikt wordt om de GPON naar Ethernet omzetting te doen. Er zal wel een paar watt vermogen besparing zijn.
Nadeel kan zijn dat ik de SFP niet kan powercyclen, wat ik wel kon met de ZTE ONT via een Shelly plug waar ik de voeding mee kon uitschakelen.

Ik weet niet of dit wel helemaal de bedoeling is. In een GPON netwerk is de relatie tussen de OLT (wat in de PoP of hoger in het netwerk staat) en ONT nogal belangrijk. Ik ken situaties waarbij ONT’s een firmware update moesten krijgen voordat de OLT kon worden geupgrade. Firmware voor de ONT’s wordt ook gepushed vanuit de OLT. Met een eigen ‘GPON ONT’ sfp die doet alsof 'ie een ZTE device is, kan ik me voorstellen dat niet alles werkt zoals het zou moeten of dat dat op enig moment gaat gebeuren. Verder vraag ik me af of de domeinscheiding niet zit bij de UTP poort op de ONT (en dat de ONT daarmee tot het netwerk behoort). Dat een ONT uberhaupt kan worden voorzien van een ander serienummer is ronduit eng, daar kunnen hele vervelende storingen uit voortkomen.

1 like

De ACM heeft daar de volgende mening over.:

download

2 likes

Goed punt. Naast een GPON SN rapporteert een ONT ook een device ID. Aangezien het FiberCrew netwerk alleen op basis van een serienummer een ONT accepteert zal er denk ik niet genoeg informatie zijn om een ONT upgrade te kunnen doen, tenzij er een volledige database is van alle serienummer en bijbehorende type ONTs.
De aanpassing van het serienummer is gedaan na overleg met de helpdesk van Freedom.
Blijkbaar is de upgrade eis er niet in het FiberCrew netwerk.

Het is inderdaad gevaarlijk dat het serienummer aangepast kan worden, je zou twee ONTs met hetzelfde SN op 1 OLT poort kunnen krijgen, wat onverwachte gevolgen zal hebben. Maar ook het aansluiten van een P2P Ethernet device op een GPON glasvezel kan voor de nodige storingen zorgen, daarvan zal iedereen op dezelfde splitter last krijgen.

De situatie van een P2P device op een GPON net werk ontstaat ook bij de omzetten van het KPN naar het Fibercrew netwerk. Die situatie wordt dan op opgeheven als de monteur langs is geweest.

1 like

Dan kan het inderdaad optreden. Maar niemand houdt je buurman tegen om een P2P device aan te sluiten op zijn glasvezel, gevolg is dan dat de verbinding voor iedereen op de splitter wegvalt.

1 like

Ik denk eerlijk gezegd dat deze verschillende devices elkaar niet gaan beïnvloeden. Is het niet zo dat ze op verschillende lichtfrequenties zitten?

De golflengtes voor GPON en P2P zijn hetzelfde (TX 1310 nm / RX 1490 nm). Voor XGSPON worden er wel andere golflengtes gebruikt.
De GPON devices werken allemaal op dezelfde golflengte maar kunnen wel een fiber delen omdat ze alleen op afsproken tijdstippen de data over de glasvezel sturen. Als je daar een P2P device tussen zet die geen rekening houdt met deze afgesproken tijdstippen zal het verkeer verstoord worden.

1 like