Fibercrew Hilversum overstap probleemloos

Deze week overgestapt van KPN/XS4ALL naar Freedom via Fibercrew.
Vanaf het moment dat het KPN signaal verdween ben ik aan de slag gegaan. Een half uur later was de Fibercrew connectie werkend.

Genexis gigabit modem.

  • Aan de onderzijde schroef en draadje verwijderen.
  • Dan het witte deel naar beneden schuiven ‘met gepast geweld’. Hoeft maar een paar centimeter.
  • De glasvezelconnector groen/ blauw aan de linkerzijde naar beneden schuiven in de houder. Daarmee komt het het grijze bovenste deel vrij
  • Het grijze deel naar je toe halen van de muur af. Dat moet zonder geweld, goed opletten dat de glasvezelconnector voldoende naar beneden is geschoven.
  • Als je het bovenste grijze deel los hebt. Aan de binnenzijde kun je de grijze plastic plaat losklikken met twee lipjes.
  • Dan kun je de print eruit halen. De lege bovenzijde kan teruggeplaatst worden waarbij de gele glasvezelkabel van Freedom via de ethernetaansluiting of de voedingsaansluiting naar binnengaat. Voer de glasvezel naar binnen.
  • Plaats het koppelstukje op de glasvezel van Freedom.
  • Breng de glasvezel vlakbij de plek waar de koppeling gemaakt moet worden en plaats de bovenzijde weer
  • Koppel de glasvezel aan de connector.

Je hoeft zo dus niet met de losse glasvezeladertjes en de connector te gaan knoeien. Dit heeft een veel kleinere kans op schade. (Met dank aan de helpdesk.)

Fritzbox 7590. Kies bij provider voor Freedom glasvezel. Vul je e-mail en wachtwoord in. Dat is alles.

3 likes

Dat klinkt inderdaad hoe het hier ook zou moeten werken.
Het was een “Genexis GN02” met een blauw koppelblokje?
(Zie plaatjes in dit oude topic)

Nu nog even wachten totdat Freedom de bestellingen voor FiberCrew weer vrijgeeft.

:+1: Mooi en goed dit zelf te hebben gedaan.

Hoewel ik in jouw situatie - hoe handig we ook zijn - ws voor die €25 de fiber-monteur had ingeschakeld vanwege what-ever breukrisico (niet bij jou gebeurd maar ik ken verhalen :cold_face: …).

Wel een vraagje/bemerking… ik denk dat je mogelijk een Frtiz5590 bedoeld of ander glasvezelding waarop dan rechtstreeks een fiber kan worden ingestoken.
De Fritz7590 (cat5-ding) kan vaak rechstreeks met de Ethernet van een (mits 1Gbit & netwerk-infra-geschikte) GenexisNTU worden verbonden.

1 like

Ik dacht dat de GPON ONTs van FibreCrew voorlopig nog verplicht waren, maar dat er wel met spoed gewerkt werd aan een oplossing zonder Huawei ONT.
Of is dit inderdaad de eerste oplevering zonder Huawei ONT ?

Bedoel je dat je jouw persoonlijk e-mailadres en wachtwoord hebt ingevoerd?

We authenticeren niet daarop en we raden daarom aan om er ‘iets’ in te vullen maar geen persoonlijke gegevens. De gegevens zien wij namelijk terug in onze aanmeldserver. In de velden mag je van alles neerzetten zolang de velden maar niet leeg zijn.

Zie ook als voorbeeld:

  • Gebruikersnaam: fake@freedom.nl
  • Wachtwoord: 1234

https://helpdesk.freedom.nl/algemene-instellingen-eigen-modem

1 like

Dank voor de reactie, aangepast!

ik vind dat toch wel spannend