Freedom blokkeert Facebook, Instagram en WhatsApp

Leuke 1 april grap. Ik zou willen dat het echt gebeurt. Maar ik denk niet dat het zo werkt. Ik bepaal altijd nog zelf wanneer mijn modem wordt bijgewerkt, en ik stel me zo voor dat de blokkade via de DNS server loopt …

Ik schrik er toch eigenlijk wel van dat zoveel mensen aangeven dat ze zouden willen dat deze 1-april grap waar was. Hoe kan je nou zijn voor een gecensureerd internet?

Jammer dat het een 1 april grap is, ik blokkeer die rommel (en vele anderen …) al jaren :slight_smile: .

Dit gaat wat mij betreft niet om de inhoud, maar om de zeer onethische praktijken van het platform. Denk hierbij aan verslaving (apps worden opzettelijk zo verslavend mogelijk gemaakt), digitale uitbuiting (je gegevens worden zo veel mogelijk gebruikt om er geld aan te verdienen) en manipulatie (door de gerichte advertenties en algoritmes die de berichten voor je selecteren).

Is wat mij betreft geen reden om te censureren. We kunnen het met de Russen ook grondig oneens zijn en hun media is een spreekpop van de dictator. Zouden we nog niet de toegang tot die onzin moeten blokkeren naar mijn mening. Net zoals mensen zelf de verantwoordelijkheid en keuze zouden moeten hebben om wel of geen Facebook diensten te gebruiken. Het is en blijft een eigen keuze, je wordt niet gedwongen met het mes op de keel ofzo.

3 likes

Yep, vrijheid is ook mogen en vooral kunnen kiezen voor “opinies” die anderen in hun vrijheid van keuze, verwerpelijk vinden.

Vervelend is dan wel dat dat soms die eigen keuze zo eenzijdig van aard is (in)gevoed en dan daarmee verwordt als (de enigste) maatstaf om andersdenkenden van hun vrijheden te ontdoen.

Dat Freedom vanaf aanstaande maandag volledig de weg kwijt is, mag duidelijk zijn:

#privacyfirstof4 #providerblokkade

Wie is op 1 April niet de weg kwijt?

IMHO zijn FaceBook, TikTok et. al meer struikrovers…, wat is er mis met struikrovers… ze herverdelen wat schaarse middelen, meestal om er zelf een stuk beter van te worden.
Dus moet je ze faciliteren of in een kooi opsluiten.

Feitelijk zijn het AI eigenaren die met hun AI-gestuurde BOT’s een kudde mensen behe(e)r(s)en.
Waarbij de kudde gelijk zordraagt voor de verdere training van de hoeders van de kudde.

Daarnaasr is ook niet uit te sluiten dat het een bruikbaar middellen zijn om de stand van zaken in een ander land te peilen.
Daarnaast geven de plaatjes etc. ook wat inzicht in de omgeving van personen. Een soort surveillance bijna 7/24.
(en vlak alle electrische voertuigen niet uit, dat zijn rondreizende camera platforms… TESLA, BYD, LYNK etc).

Als de vergelijking maak met dat mijn broek steeds in de ketting van de fiets komt tijdens het fietsen. Dan is het blokkeren van kwaadaardige bedrijven gelijk aan een kettingkast op de fiets zetten.

Censuur is dan het verwijderen van de ketting zelf, je voelt hem dan al aankomen. Je komt dan niet veel verder meer met die fiets.

Jullie hebben het idee van een open en vrij internet blijkbaar niet helemaal begrepen. Waar jullie voor pleiten is heel gevaarlijk en een glijdende schaal. Iets dat iemand niet welgevallig is te blokkeren is de eerste stap naar het einde van onze open, democratische en liberale samenleving en opent de deur voor totale controle. Gelukkig gaat Facebook, Instagram etc. dan ook nooit geblokkeerd worden in Nederland. Onbegrijpelijk dat mensen hier voor kunnen zijn, zeker van klanten van Freedom zou je verwachten dat ze hier nooit voor kunnen zijn.

Ik hou mij al heel lang bezig met het vrije Internet en dat kwam voor mij na eerst op CompuServe te hebben gezeten. Toen Facebook net op kwam vroegen verschillende medewerkers of zij erop moesten, want de “peer pressure” was er toen ook al. Dan was mijn antwoord dat zij dat zelf moesten beslissen. Ik vermeldde er dan bij dat ik er nog niet dood gevonden wilde worden. Dan spreek ik toch over meer dan 16 jaar geleden.

Meta en consorten gaan regelmatig de grens van betamelijke en zelfs van de wet, maar hebben zoveel geld dat de boetes en veroordeling hun geen bal kan schelen.
Dit soort bedrijven hebben niets te zoeken op internet en als ze zo graag zo destructief bezig willen zijn dan gaan ze maar het Darknet/Darkweb op.

Als je kijkt wie nu één van de grootste vijanden van vrijheid zijn dan is dat verrassend de Europese Unie (EU), die ene na de andere vrijheid beperkende maatregelen neemt. Je mag dan weer tientallen jaren procederen en dan alsnog verliezen als je niet met een besluit eens bent.

Ik ben absoluut voor een vrij internet maar er zijn grenzen die iedereen zelf mag bepalen maar er zijn ook grenzen die door velen gedeeld worden. Ik zal dan maar een keer de dooddoener gebruiken, dat het “democratisch” is.

Bij vrijheid is het geen cherry picking. Je kan niet beweren dat je voor een vrij en open internet bent en tegelijkertijd zeggen dat je van mening bent dat Facebook maar geblokkeerd zou moeten worden omdat jij het niks, of zelfs schadelijk, vindt. Vrijheid is juist mensen die keuze zelf laten maken. Er zijn genoeg mensen te vinden die Facebook geweldig vinden en het graag gebruiken. Prima.

Sorry, maar je verhaal rammelt aan alle kanten en je spreekt jezelf continu tegen. Je bent voor open en vrij zolang het in jouw straatje past. Dat is dus niet open en vrij!

“vrijheid” werkt alleen in combinatie met “verantwoordelijkheid”

Helaas zijn er velen, die wel de vrijheid (voor alles) willen krijgen,
maar zich niet volledig verantwoordelijk voor de ander en de wereld (willen) voelen.

6 likes

Het gaat om de handelswijze van het bedrijf, niet om de inhoud van de website.
Wat de (a)sociale media in algemene zin doen raakt aan volksgezondheid (verslaving, fysieke afwijkingen aan duim/nek vanwege het vele gebruik, enz). Wie denk je dat die kosten betaald?
Als een bedrijf of product op zulke grote schaal een negatieve invloed heeft op de volksgezondheid worden er vaak maatregelen genomen en dat zou wat mij betreft hier ook moeten gebeuren. Dat heeft niets met censuur te maken, je mag je meningen/inzichten/verhalen/whatever immers nog steeds op vele andere manieren kenbaar maken.

1 like

Jammer dat jij zo negatief bent.

Mijn motto is, mijn en jouw vrijheid houdt op, waar het beschadigen van anderen begint.

Dat doen mensen zelf. Dan kan je beter die mensen leren hoe ze met social media om moeten gaan. In plaats van iets dat in basis onschuldig is en door ongetwijfeld het meerendeel onschuldig gebruikt wordt te verbieden.

Ermee leren omgaan is duidelijk niet gelukt gezien de populariteit van Meta.

Dus eindelijk vanaf morgen een provider die de mensen opvoedt! :point_up:

#privacyfirstof4

1 like

(A)sociale media onschuldig? Nee sorry. De communicatie dienst die ze pretenderen te leveren misschien wel, maar het hele businessmodel daar omheen is aan alle kanten ziek en schadelijk.

Er mee om leren gaan is de afgelopen (grofweg) 14 jaar niet gelukt, bedrijven die de diensten leveren zijn zich niet beter gaan gedragen, dus het is (al lang) tijd voor maatregelen.
Als mobieltjes in de klas verboden moeten worden om te zorgen dat kinderen bij de les blijven, en als volwassenen zelf niet kunnen bedenken dat het onverstandig is om op een schermpje te kijken terwijl ze een auto met (meer dan) 100km/u besturen kan je dat denk ik wel als gepasseerd station zien. De verslaving is gewoon te groot gemaakt, iets wat diezelfde bedrijven opzettelijk doen om zo veel mogelijk aan je te verdienen.

1 like

Het gaat wat mij betreft niet eens ver genoeg. Ook X (voorheen twitter) zou wat mij betreft geblokkeerd mogen worden. Al was het alleen maar om de vreemde censuur die wordt toegepast. Ik kreeg een permanente ban omdat ik verkondigde in beeld en woord dat ik ene Hugo een enorme LU.L. vind. en dat doe ik nog steeds trouwens. Moord en doodslag op X is dan weer geen enkel probleem.

Ja, laten we censuur met censuur bestrijden.

Ik gok zomaar dat hier sprake was van een, al dan niet verkapte, bedreiging richting een minister.

Waarom precies denk je dat het nuttig is om jouw mening over iemand anders te moeten ventileren op sociale media? Dat gedrag is nou juist precies wat sociale media ziek maakt. Geloof me, echt niemand is geïnteresseerd of jij Hugo een lul vindt of niet. Echt niemand! Jezelf minder belangrijk gaan vinden en minder serieus nemen is het devies in deze!

2 likes