Freedom blokkeert onder protest websites

De NOS en de NPO in het algemeen kunnen nieuws brengen die de overheid in een kwaad daglicht stelt zonder dat daar consequenties tegenover staan. Russische media kunnen dat niet.

Ik denk dat dat genoeg verschil is.

Dus, je vindt dat Freedom de strijd moet gaan voeren op een manier die het voortbestaan van de provider direct in gevaar brengt? Dat is wel even iets anders dan een verkeersboete aanvechten.

2 likes

Ik hoor ze anders wel schuimbekkend tekeer gaan tegen Ongehoord Nederland en dat die zelfs verboden moet worden om nog uitzendingen te doen.

1 like

Wat een onzin. Ook Russische media kunnen kritisch zijn, bijvoorbeeld → https://www.themoscowtimes.com/

RT is wat mij betreft te vergelijken met NOS/NPO in de zin dat ze alleen regeringsgezinde berichtgeving doen. Voor mij geen reden tot blokkades.

2 likes

@DeRaaf Eh, dat is wel een heel slecht voorbeeld aangezien de Moscow Times momenteel niet meer in Rusland publiceert vanwege de nieuwe censuurwet. Mede daardoor zijn de medewerkers verhuisd naar Amsterdam.

1 like

@anon54082171 Er zit wel een duidelijk verschil tussen ‘nieuws die de overheid in een kwaad daglicht stelt’ en desinformatie verspreiden. Dat moet je niet op één hoop gooien, en dat lijk je nu wel te doen.

Voorlopig is het een publicatie gericht op Rusland. We leven tegenwoordig globaal. Daarom ga je juist geen nieuwsbronnen blokkeren.

Verder zou ik niet weten wat met je opmerking(en) probeert te bereiken, een rechtvaardiging zoeken voor censuur en blokkeren? Die zijn er niet. Strafbare zaken kunnen al verwijderd worden.

De Moskow times is opgericht door een Nederlands Journalist Derk Sauer, en onlangs naar Amsterdam verhuisd is met de redactie.
(Ze hebben tijdelijk onderdak bij DPG.).

Zover ik kan zien is de Moscow Times (en ja, ik weet wie en wat daar achter zit) niet geblokkeerd in Rusland. Dat ze verhuizen naar Amsterdam doet daar niet aan af. Maar er zijn nog wel meer onafhankelijk nieuwsbronnen in Rusland.

Facebook laat toe om op te roepen tot geweld tegen Russen, volkomen terecht dat dat dan geblokkeerd word, Facebook heeft deze blokkade op een presenteerblad aan Rusland aangeboden. Oproepen tot geweld is ook in Nederland niet toegestaan.

Dat is het hele probleem met het blokkeren vanuit de EU/Overheid, ik kan als burger geen argumenten meer geven waarom Rusland verkeerd bezig is. Ik kan ook mijn democratische stem niet gebruiken om dit soort maatregelen te stoppen.

Meta heeft Ukrainer’s die “dood aan Putin” op hun Facebook & Insta en zetten niet geblocked… terwijl die Vladimir P te M wel familie en vrienden laat omleggen.
Het zou kunnen dat veel Ukrainer’s niet heel erg vriendjes zijn met deze Vladimir. P. te M en de vrienden van deze Vladimir en dat uitten.
Meta had besloten daar niets meer aan te doen op dat moment.

Wat heeft dat te maken met het blokkeren van websites in Nederland? Ik zie het verband niet.

Jij haalt er een blokkade van Facebook bij.

Inderdaad het toestaan van aanzetten tot haat en oproepen tot geweld zou geblokkeerd moeten worden, is namelijk in strijd met de Nederlandse wet (Wetboek van Strafrecht Artikel 137d).

Als het niet gebeurd is het een en ander nogal hypocriet.

Big Tech heeft toch schijt aan wetten. Als je het daar niet bevalt dan laat vooral de deur niet jouw kont raken als je weggaat.

Ze lachen zich een breuk om al die boetes die zij krijgen voor hun ‘misdaden’. Het geld stroomt zo hard binnen dat af en toe een aflaat zelfs nog positief kan zijn om minder betalen van, of zelf belastinggeld toe krijgen.

Zij zijn een vloek van het internet en de ondermijnen samenlevingen overal op de wereld.

Het was dus die overheid die desinformatie ging aanpakken…met meer disinformatie.

Dat ging duidelijk dus niet zo lekker en zij bezinnen zich nu op een nieuwe poging…

Ik wil helemaal geen censuur. Sterker nog, aangezien ik Russisch spreek raadpleeg ik ook de Russische variant van RT hetgeen ik nu via een VPN doe. Maar ik vind het vrij knullig om te doen alsof RT en de NOS lood om oud ijzer is wat betreft de rol die ze invullen.

En jij kwam zelf met de Moscow Times als voorbeeld dat kritische media in Rusland toegestaan is terwijl juist die krant het land ontvlucht is vanwege de straffen die hen boven het hoofd hangen. Vertel: wat wil JIJ dan met dat voorbeeld bereiken?

NOS, RT, DW en BBC en al die andere omroepen die door belastinggeld betaald worden zijn lood om oud ijzer. De NOS is regelmatig betrapt op desinformatie en zaken dusdanig verdraaien dat het echte verhaal verborgen bleef, laten we het dan nog helemaal niet hebben over de verhalen die buiten gehouden worden door die omroepen.

Ik ben inmiddels dusdanig oud dat ik geen illusies meer koester in een “vrij” Westen te wonen.

1 like

Anco op de radio:

3 likes

Vrijdag 24 maart is Annemarie van Gaal te gast in de Big Five.

In 1990 ging ze, ten tijde van het bewind van Michail Gorbatsjov, samen met Derk Sauer naar Moskou om voor de VNU daar Moscow Magazine op te zetten. Dit project mislukte en Van Gaal en Sauer verlieten de VNU. Ze bleven in Moskou, richtten zelf in 1992 Independent Media op en lanceerden onder meer Russische versies van Cosmopolitan, Marie Claire en Good Housekeeping. Binnen vijf jaar hadden ze 700 werknemers en twintig kranten- en tijdschriftentitels.

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Annemarie_van_Gaal

Big Five

De NOS zit er zeker wel eens naast ja, of dat nou bewust of onbewust is want dat is een andere discussie wat mij betreft. Maar waar je aan voorbij gaat is dat de NOS ook regelmatig nieuws brengt waarin kritiek geuit wordt op de overheid. En dat is wat mij betreft het essentiële verschil tussen de Russische staatszenders en de NOS/NPO.