Ik heb online verschillende beschrijvingen van mensen gevonden hoe je je glasvezel verbinding aan de praat krijgt met pfSense. Maar voor Freedom hebben we dit nog niet. Ook vind ik sommige handleidingen erg onduidelijk, daarom hierbij een die voor iedereen volgbaar zou moeten zijn hoop ik
Ik ben geen netwerk engineer en ik ga er vanuit de mensen die dit lezen dat ook niet altijd zijn. Waarschijnlijk heb ik wel zaken verkeerd gedaan en als er tips zijn dan zie ik graag jullie comments.
Setup:
- A2SDI-4C-HLN4F Moederbord met 4 Intel NICs
- Ik heb de UTP kabel direct uit de glasconverter in mijn pfSense server zitten
Daarnaast is het belangrijk om de settings van Freedom er bij te houden. Die staan hier:
Algemene instellingen | Freedom
1. Interface Assignments hernoemen
Zorg eerst dat je de benamingen van de NICs goed hebt zodat je deze makkelijk kunt herkennen.
- ix0 : WAN
- ix1 : LAN
- ix2 : IPTV_LAN (deze gebruik ik niet in deze handleiding)
Om de interface namen aan te passen klik je op de interface naam en verander je de inhoud van Description
2. VLANs aanmaken
Om een VLAN aan te maken ga je onder interfaces naar VLANs
Klik hier op add om een VLAN aan te maken
Selecteer onder Parent Interface de NIC voor je WAN, in mijn geval is dat ix0
VLAN Tag moet 6 zijn
laat VLAN Priority leeg
en vul bij Description een makkelijk te herkennen naam in voor dit VLAN, ik heb hem “INTERNET_VLAN” genoemd
Klik dan op save
Herhaal de stap met VLAN 4 tag als je ook IPTV hebt van Freedom.
3. PPPs
Ga in Interfaces nu naar PPPs en klik op add om een PPPoE link aan te maken.
De instellingen die Freedom zelf beschrijft zijn als volgt:
Mode: PPPoE
VLAN: 6 (802.1Q)
PPP authenticatie: PAP
Gebruikersnaam: fake@freedom.nl
Wachtwoord: 1234
Vul de configuratie velden in zoals hierboven in de afbeelding
Link Type : PPPoE
Link Interface : selecteer de VLAN die je hiervoor hebt aangemaakt voor de internet connectie
Description : vul hier een makkelijk te herkennen naam in. ik heb hem “Freedom FTTH” genoemd
Username : fake@freedom.nl
Password : 1234
Laat de rest van de instellingen ongemoeid
4. Interface Assignments toekennen
Onder Interface Assignments selecteer je nu de PPPoE connectie bij je WAN NIC die je net hebt aangemaakt.
5. Check verbinding
Als het goed is zie je nu op de dashboard pagina van pfSense dat je WAN verbinding een IP adres heeft gekregen en dat deze up is.
Ik heb dit ongeveer een jaar draaien, er zal vast nog iets anders moeten worden ingesteld wat ik hier niet in heb staan dat ik vergeten ben,
Toevoegingen zijn welkom
Ik zal binnenkort ook een handleiding voor IPTV schrijven, dit had nog wel iets meer voeten in de aarde.