Freedom glasvezel - eigen PFsense server instructies

Ze verkopen gewoon aan particulieren, kan ik persoonlijk bevestigen haha.

2 likes

Ze verkopen inderdaad aan particulieren. De router is onderweg.

Super! Veel plezier ermee. Prachtig spul.

Zojuist het nagelnieuwe /29 subnet aangevraagd. De grote vraag is nu: HOE configureer je DAT in PFSense. ik heb nog geen flauw ideeā€¦ iemand suggesties?

Helpt dit?

https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/recipes/route-public-ip-addresses.html

Helaas was dat 'm niet.

Kun je de adressen niet als Alias adressen toevoegen aan de ppp verbinding?

Geen pfsense, wel OPNsense gebruiker hier (maar die lijken wel wat op elkaar): toevoegen van Virtual IPā€™s aan PPPOE interface met gateway van PPPOE interface (IP Alias). Virtual IPā€™s werkte daarna direct. Port forward (NAT) geconfigureerd en daarbij het bijbehorende Virtuele IP gekozen. Bij NAT Outbound gekozen voor hybrid en regels aangemaakt zodat sommige apparaten via een bepaald Virutal IP naar buiten gaan. Dat is alles wat ik heb gedaan om het te laten werken.

2 likes

Dus je hebt eigenlijk het router adres nooit ingesteld? Das opmerkelijk dan.

Weet iemand of en zo ja waar je reverse hostnames in kunt stellen voor je subnet?

Inderdaad, dat blijkt voldoende te zijn voor deze manier in OPNsense. Draait sindsdien als een zonnetje.

1 like

PTR kun je aanvragen voor bestaande hostnames via de help desk.
(Er moet dus al een forward lookup voor bestaan).

Even een toevoeging op wat @Noci zegt. Check vooral ook even Reverse DNS instellen | Freedom welke informatie we nodig hebben. :wink:

Voor de toekomst: een authenticatie via een txt record in de dns, net zoals dat bij de mail gedaan wordt?

Al werkt mailen met de helpdesk op zich ook prima, het is niet dat je dat elke week aanpast :wink:

Ik heb nog geen subnet bij freedom, maar had er een bij xs4all, het is een kwestie van Virtual IPā€™s definieren, firewall regels maken (1 to 1 nat) en uitgaande nat even aanpassen.

Ik krijg het maar niet voor elkaar pfsense 2.6.0 en ipv6ā€¦

Hoe heb je de instellingen staan onder DHCPv6 server & RA?

Zou graag als ipv6 werkt bepaalde servers ook een vast ipv6 willen gevenā€¦ bv dmv mac adres lease

IPV4 krijg netjes extern ip.

Die instellingen heb ik niet gewijzigd en staan standaard.

Al mijn IPv6 aanpassingen heb ik eerder in dit topic gedeeld.

Heb je daar screen shots van ? ik ben daar namelijk ook al aan het rommelen geweest om het aan de praat te krijgenā€¦

Heeft iemand al IPTV werkend met Pfsense zo ja ergens een goede guide die ik kan volgen of belangrijke punten alvast bedankt.

Je kunt eens kijken of de instellingen die hier worden genoemd je verder kunnen helpen:

We hebben natuurlijk ook onze eigen helpdesk pagina met informatie, maar dat zijn geen stap-voor-stap instructies.