Freedom Internet verlaagt op aantal locaties tarieven op KPN netwerk

Door de samenwerking met Fiber Crew kan Freedom Internet op maar lieft 230.000 adressen in Amersfoort, Almere, Hilversum, Soest, Leusden en Baarn een goedkoper internetabonnement aanbieden op het netwerk van KPN. Op deze locaties krijg je nu 1 Gbit/s glasvezel internet voor 49 euro, waar je tot voor kort nog 79 euro moest betalen voor dezelfde snelheid.

Waarom goedkoper?

Freedom is actief op laag 3 (diensten) en werkt samen met netwerken (laag 1) en belichters (laag 2) om internet bij je thuis te krijgen. Fiber Crew is een belichter die actief is op een deel van het KPN netwerk. Nu Freedom Internet gekoppeld is aan Fiber Crew hoeven we op een aantal locaties geen gebruik meer te maken van KPN als belichter, wat aanzienlijk scheelt in de kosten. Vandaar dat we op de plekken waar Fiber Crew actief is vanaf nu een goedkoper internetabonnement kunnen leveren. In dit artikel legden we al uit dat er drie verschillende lagen zijn in de glasvezeltechniek en waarom de prijs verschilt per netwerk. 

Benieuwd welk abonnement we op jouw adres leveren?


Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/freedom-internet-verlaagt-op-aantal-locaties-tarieven-op-kpn-netwerk
1 like

Is het mogelijk om te switchen naar dit abonnement? Ik heb nu een 100 mbit via KPN.

Me too.
Nu via KPN op 100/100. Graag naar een goedkoper tarief van EUR 49,-
Ik heb wel een Freedom-Subnet en TV, is dat allemaal ondersteund?
Wel een dingetje: Ik betaal per-jaar, dus wellicht kan de facturatie dat niet aan? Maar anders zetten we dat ook om naar per-maand. Nog steeds goedkoper.

Ook als het een pilot is, waar kan ik me aanmelden?
[EDIT: Mail gezonden naar Helpdesk nav interactie met FreedomNetNL op Twitter]

1 like

Yeah, okt '22 ook in Lelystad…

Hoe makkelijk is de overstap? 49,= voor GB of 50 Mbit nu is wel een klein verschil…
Als het gewoon blijft 'vlan 6 inloggen met pppoe, yep, doet maar.

Mocht je switchen, dan moeten we dat even per klant bekijken wat daar de mogelijkheden in zijn. Let op dat er technisch wel redelijk wat moet gebeuren voor deze switch. De verbinding gaat in meeste gevallen van AON naar GPON met deze switch. Stuur een mailtje naar helpdesk@freedomnet.nl wanneer je zou willen switchen.

Let er wel op dat we het heeeeeeeeel druk hebben (zie ook het bericht op Verminderde bereikbaarheid i.v.m. ziekte | Freedom). Dus geef ons even de tijd om hierop te reageren.

1 like

Verstuurd, FC geeft aan oktober, kan ook later worden (ze zullen vast ook personele uitdagingen hebben, net als de rest van europa). Ik heb geen haast. Als pruts’n’play weinig prutswerk oplevert dan klinkt dit wel als een leuk project. DIt speelt toch pas op z’n vroegst over een paar maanden hier.

Ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen van overstappers. Ik gok dat dit heel wat geïnteresseerden oplevert. Grootste uitdaging hier is welke NTU ga ik nodig hebben en of/hoe de pppoe connectie moet worden aangepast.

Uit een ander topic maak ik op dat als je een Fritz!Box 5530 of 5590 krijgt/koopt, daar zowel een GPON als een AON module bij zit die je in de Fritz!Box kan steken en dan met een glaskabel naar je aansluiting. Mocht het een XGSPON aansluiting zijn dan kan je een insteekmodule voor ongeveer € 70,- bij AVM kopen.
Zelf prefereer ik dan de 5590, want die heeft USB en Fritz!NAS en de 5530 niet. De 5590 lijkt ook een stuk krachtiger te zijn voor een wat groter netwerk.

Even voor de duidelijkheid. De 5530 die je bij Freedom koopt heeft GEEN GPON module. Daarnaast is de 5590 niet bij Freedom beschikbaar, dus ik zou niet weten welke SFP modules daarbij geleverd worden wanneer je deze ergens anders koopt. Dus laat je daarin even goed voorlichten voor de koop van dat modem.

Bij FiberCrew waar we het hier over hebben wordt er met een ONT gewerkt voor een GPON verbinding (dat noemen wij geen NTU, die heb je op AON verbindingen). In dit geval dus geen XGSPON.

3 likes

Ik heb geen FritzBox in huis, ik vertrouw ze niet. De Fritzbox heb ik met dikke laag stof naar XS4KPN gestuurd. Ze mogen blij wezen dat ik geen opslag kosten voor dat ding heb gevraagd. :wink:

M’n eigen firewall vertrouw ik. Het enige wat ik nodig heb is een RJ45 chassis deel waar de kabel in kan waar aan de andere kant een fiber in gaat. (dus een simpele domme omzetter van fiber naar RJ-45 is het enige dat er nog bij komt)

Ah, ik heb een ONT nodig… eerste stap in het zoek traject.

En die ONT levert Freedom voor de verbinding. Daar kan je dan een eigen router/firewall/andersmaakje op aansluiten via UTP.

1 like

Grandioos… enige waar ik nu nog op moet wachten is de beschikbaarheid. :wink: (pppoe connectie blijft gok ik gelijk, inloggen via vlan6)

yup :slight_smile:

En omdat het bericht een aantal tekens erbij moet hebben, zet ik deze zin er maar bij… :clown_face:

Dat is goed nieuws. Nu maar blijven wachten tot FC kan leveren en Freedom kan wijzigen…

KPN voor touwtje, FC voor licht, Freedom voor ipv4 bitjes (wil reverse DNS en SLAAC krijg ik niet netjes stabiel), SB voor ipv6 tunnel, ripe voor ipv6 /48 + reverse delegatie, eigen kluswerk voor DNS (domeinen en reverse). Allemaal partijen die ik nu de schuld kan geven als https://ik.wil.koffie.nu/ het weer eens niet doet. :wink: (drat, ik zie net dat na 16j er toch een update van de page nodig is, een van de externe ploatjes is ftuk :smiley: )

Maar @bastiaan , ook FiberCrew zal zich aan het ACM besluit moeten houden

download

Op verzoek zou een aansluiting met eigen SFP ook werkbaar gemaakt moeten worden…

Ach, ik ben al tevreden als de fiber - RJ45 conversie door den providert gedaan wordt. Ik denk dat de meesten daar zo over denken. Een routertje met sfp zal vast meer stroom lusten dan de huidige NTU/toekomstige ONT. (maakt in elk geval meer herrie) Het zou Freedom inderdaad wel sieren als dit mogelijk is.

@voorstad Ik heb ook niet aangegeven dat het geen mogelijkheid is. :wink:
We moeten alleen (net als bij alle andere netwerkproviders) goed moeten kijken hoe we dat aan de achterkant mogelijk kunnen maken bij deze leverancier. Dat kan handwerk en mogelijk wat meer tijd kosten.

Inmiddels heb ik 10 dagen geleden een ticket ingeschoten voor de overstap naar fibercrew, maar nog steeds geen antwoord van de helpdesk. Ik heb een jaarcontract (KPN netwerk 500/500Mbit) waarbij het geld een paar maanden geleden is afgeschreven. Graag wil ik weten of ik dan over kan naar belichter fibercrew en of het dan kan worden verrekend.

1 like

Ik heb op het ogenblik een NTU die met een UTP-kabel verbonden is met de FRITZ!Box 7590. AVM schrijft in de specs van die router dat de WAN-aansluiting een gigabit-aansluiting is. Betekent dit dat bij de overstap van 50 Mb/s AON (KPN) naar 1 Gb/s GPON (Fiber Crew) die NTU vervangen moet worden door een door Freedom te leveren ONT, maar dat de FRITZ!Box 7590 kan blijven? En wie installeert de ONT?

1 like

Ik denk dat er veel mensen zijn die nog vragen hebben over FiberCrew als belichter op voor heen Reggefiber netwerken met AON. Misschien is het voor Freedom ook nog niet helemaal duidelijk, bijvoorbeeld:

  • In welke steden doet FiberCrew GPON en waar AON.
  • En als je een ONT krijgt, is dat zelf-service.
  • En is het ook zelf-service bij de oude types Genexis AON/GN-02 van voorheen Reggefiber (want daar is geen patch-cover voor).
  • En als je een eigen modem kiest met eigen SFP, hoe moet je dan de GPON configuratie doen en hoe moet Freedom dat bij FiberCrew aanvragen (of is het gewoon serienummer van de ONT overtikken in je eigen modem).
  • En hoe gaat Freedom om met bestaande abonnementen die minder dan 1 jaar lopen. En een abonnement dat al meer dan 2 jaar loopt. Of een abonnement dat per jaar wordt betaald (met 1 maand gratis).

Wellicht weet Freedom het zelf ook nog niet en is men heel erg druk met inventariseren/uitzoeken.
Ik heb ook een Helpdesk ticket ingeschoten, maar nog niets gehoord. Ik lees ook dat @jacques1971 dat gedaan heeft en ook nog niets heeft gehoord.
Gewoon even geduld denk ik om de lange lijst van mogelijkheden en varianten door Freedom te laten uitzoeken, en antwoorden op de vragen te vinden.

Maar enige communicatie vanuit Freedom zou wel handig zijn.

3 likes

De postcodecheck op mijn huisadres levert alleen nog maar 1 Gb/s-internet op; alle tragere verbindingen kan je niet eens meer bestellen. Ik nam dan ook aan dat Freedom in mijn omgeving nu al 1 Gb-aansluitingen kan realiseren en zeer binnenkort ook zal weten hoe het zal omgaan met om te zetten bestaande abonnementen. Als ik een feestelijke aankondiging zie die kan inhouden dat mijn internet 20 keer zo snel wordt voor dezelfde prijs, dan hoop ik dat Freedom de uitvoering van al dit moois ook heeft voorbereid. Maar… ik wacht af.

1 like