Freedom Internet werkt aan introductie van multigigabit-abonnementen in 2026

Freedom Internet werkt aan de introductie van snelheden boven 1Gbit/s. In een gesprek met Tweakers vertelde Randal dat we verwachten in 2026 de eerste multigigabit-abonnementen te kunnen leveren. Daarmee zetten we een logische stap in de ontwikkeling van ons aanbod.

Eerst met 2,5Gbit/s via Fiber Operator
We hebben intern besloten om te starten met testen van 2,5Gbit/s via Fiber Operator. Wanneer we exact live kunnen, hangt af van interne prioriteiten. Als deze eerste fase goed verloopt, onderzoeken we vervolgstappen voor de netwerken van KPN en Delta. Of we daar in 2026 al kunnen starten, is nog niet zeker. Er spelen een aantal technische afhankelijkheden. Zo moeten we op het KPN-netwerk de WAP-poorten opschalen van 10Gb naar 100Gb. Dat is een noodzakelijke stap om multigigabit mogelijk te maken, maar brengt een aanzienlijke investering met zich mee.

Nieuwe FRITZ!Box-modellen maken hogere snelheden mogelijk
Aan onze kant zijn we technisch in ieder geval voorbereid. Met de komst van de AVM FRITZ!Box 7690, 4690 en 5690 kunnen klanten thuis probleemloos hogere snelheden aan. Tegelijkertijd weten we dat veel huishoudens intern (wifi, bekabeling, apparatuur) nog niet klaar zijn voor multigigabit. Dat zullen we moeten opvangen in onze support én helder communiceren tijdens het bestelproces.

Hoe kijken we naar snelheden boven 1Gbit/s?
We zijn er eerlijk over: voor de meeste consumenten is alles boven 1Gbit/s vooral een snelheidsoorlog tussen providers. “Persoonlijk vind ik snelheden hoger dan 1Gbit/s voor consumenten echt een wedstrijdje ver plassen,” schreef Twan eerder als reactie op de community.

Het liefst zouden we iedereen gewoon de maximale snelheid aanbieden, technisch zo simpel mogelijk. Maar zo werkt het helaas niet altijd aan de inkoopzijde. Bij veel (kleinere) netwerken is er geen prijsdifferentiatie tussen de snelheidsprofielen, maar bij KPN en Delta wel. Daarbij blijft het zonde wanneer iemand 1Gbit/s afneemt terwijl 100Mbit/s ruim voldoende zou zijn als daar meer voor betaald moet worden. Daarom kijken we altijd kritisch naar wat we leveren en tegen welke voorwaarden.

Prijzen op verschillende netwerken
De tarieven voor hogere snelheden worden grotendeels bepaald door de netwerkeigenaren. Op basis van de huidige wholesale-informatie verwachten we ongeveer het volgende beeld:

Fiber Operator – 2,5Gbit/s: €60–€70 p.m.

Delta – 2Gbit/s: €65–€80 p.m.

Delta – 8Gbit/s: €80–€100 p.m.

KPN – 4Gbit/s: €80–€90 p.m.

Zodra we definitieve prijzen en beschikbaarheid hebben, communiceren we dat direct via onze website, nieuwsbrief en Community.

Waarom nu pas?
Dat Freedom niet als eerste multigigabit aanbiedt, is een bewuste keuze geweest. De interesse onder onze klanten was klein, de kosten hoog, en een betrouwbare infrastructuur woog zwaarder dan marketingclaims. Toch vinden we dat multigigabit inmiddels wél bij een toekomstvast Freedom past, zolang we het op een transparante en eerlijke manier doen.

Hoe nu verder?
We starten met testen via Fiber Operator en bouwen van daaruit verder. Wanneer er meer duidelijk is over beschikbaarheid, planning en uitrol op andere netwerken, laten we dat meteen weten.

Freedom levert liever goed, stabiel en eerlijk internet dan de hoogste snelheid op papier.

Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/freedom-internet-werkt-aan-introductie-van-multigigabit-abonnementen-in-2026
4 likes

Op dit moment heb ik 500mbit/s maar een upgrade naar 1Gbit/s zou ik wel zien zitten.
Helaas gaat het hier via de KPN glasvezel waardoor ik aanzienlijk meer zou betalen.
Ik hoop dat de ACM ooit nog eens goed gaat kijken naar de niet uit te leggen prijsverschillen (in mijn ogen).

Hoezo bij KPN 80-90 per maand voor 4Gbit/s, terwijl je bij Delta al 8Gbit/s voor hetzelfde bedrag zou krijgen? Dat gedrag van KPN is echt onhoudbaar, niet voor niets dat ze het elk jaar slechter doen…

Maar ja die ergernis heb ik al jaren.. het is dat ik het gedachtengoed van Freedom steun maar eigenlijk ben je een dief van eigen portemonnee.. jammer..

2 likes

Tja, hier had ik geen keuze, KPN legt netwerk, via XS4All kon ik toen de goedkoopste fiber lijn krijgen (20 Mbit was zat en 30,= p/m was netjes). Dat werd via 40 Mbit zelfs 50 Mbit met de bijbehorende prijsstijgingen.

Ik was dan ook blij dat Freedom hier kon leveren en ik ben overgestapt op fiber via Freedom, in de hoop dat de wholesale lijn KPN minder oplevert dan directe afname. Toen FiberCrew hier ook de belichting kon doen was dat een no-brainer, zelfde kosten, hogere snelheid en lager bedrag naar KPN.

Ja, ik ben nu duurder uit dan direct afnemen bij KPN, maar hoe minder ze aan me verdienen hoe beter. Dat heb ik er wel voor over.

En Freedom heeft 1 heel groot voordeel… als ik het goed heb begrepen is de bedrijfstructuur zo dat ze niet in buitenlandse handen kunnen vallen.

Als ik 4 Gb zou willen moet ik netwerkkabels vervangen voor cat6a en fritzbox 5590 vervangen. Voor gewoon huishouden onzinnige investering. Ik houd het bij 1 Gb en de cat6 kabels die ik nu heb. Hoewel eigenlijk 1Gb al niet nodig is.

Hier geen keuze omdat er alleen Glaspoort/KPN is. Maar kom maar door. Zodra de 4gbit beschikbaar is ga ik over naar deze snelheid. Gewoon leuk om mee te gaan met de techniek.

Met de al best hoge prijzen, is “aanzienlijk meer” natuurlijk relatief. Wat ik interessant vind aan de prijzen zoals genoemd door Freedom is dat in dat hoge spectrum, de prijs per Mbit eindelijk “goedkoper” wordt:

KPN over KPN:

snelheid prijs per maand per Mbit
50Mbps 50/50 €1
100Mbps 52/100 €0,52
200Mbps 56/200 €0,28
500Mbps 60/500 €0,12
1Gbps 66/1000 €0,066
4Gbps 90/4000 €0,0225

Glaspoort over KPN:

100Mbps 50/100 €0,50
200Mbps 56/200 €0,28
500Mbps 60/500 €0,12
1Gbps 64/1000 €0,064

Fiber Operator en Fiber Crew over anderen:

1Gbps 50/1000 €0,05
2,5Gbps 70/2500 €0,028

Helaas betekend dat dus wel dat je het volle pond moet betalen, en dat dat per maand dus (vele) euros kost.

1 like

Ook hier geen keuze. Alleen Glaspoort netwerk

Het is denk ik andersom, netwerk is van Glaspoort ( KPN is een van de aandeelhouders) en belichter is daarbij KPN. Overigens kan Freedom Internet niet over alle Glaspoort glasvezel leveren, ik heb een pand met zowel glas van glaspoort - waar diverse partijen kunnen leveren, maar Freedom dus niet - als van DFN - waarover Freedom wel kan leveren, maar tegen de hoofdprijs -. Heeft naar ik me heb laten vertellen te maken met de verschillende “garanties/kwaliteitsborgen” die Glaspoort op delen van haar netwerk geeft en daarmee gebruik door derden extra duur is. Het hele issue is en blijft dat er op veel plaatsen nog steeds monopolisten de dienst uitmaken en voor wholesale (soms) hogere prijzen vragen dan wat een particulier direct zou betalen op hetzelfde fysieke netwerk.

Ook hier geen keus, alleen pair-bonded VDSL. Er ligt nog steeds geen glas, al heeft KPN dat in 2019 belooft te gaan aanleggen.

Misschien een nieuwe crowdfunding ronde? om het benodigde kapitaal op te halen om alles in 1 keer te upgraden?

Dan moet Freedom eerst maar eens laten zien wat hun huidige status is. Het feit dat er nog steeds geen certificaat verhandelsysteem is, na zoveel beloftes en dat vragen erover worden doodgezwegen,maakt mij zeer ongerust.
Ook zie ik geen enkel vernieuwing bij stichting Appeltaart en houdt Freedom zich niet aan de corporate charter, met als reden dat ze te druk zijn met de basis.
Staat Freedom op omvallen?
Geen innovatie, vrijwel geen herkenbare unique selling points, dat is de basis voor een neergang.

2 likes

Hoi

Ik heb liever Freedom dan KPN zakelijk.

Vr.Gr,
Rob

Overigens over mijn Plan B lening hoor ik ook niks, meestal kregen we in november een bericht wat we willen doen, verlengen, schenken of doorgaan zoals gepland.. het blijft angstvallig stil..

Interessante vergelijking die je maakt door de kosten per Mbit weer te geven, maar eigenlijk moet je van alle snelheden €18 afhalen, en dan de per Mbit per maand berekening maken.

Die €18 euro zijn de “vaste kosten” voor een Freedom abbonement zónder “capaciteits tarief”, zie hiervoor het tarieven overzicht op de website, bij o.a. GlaswebVenray betaal je apart aan de glasvezel eigenaar en Freedom.

Dan ziet het plaatje er al heel anders uit….