Freedom mail adres gebruiken voor M365 abonnement

Binnenkort wordt ik overgesloten van XS4all naar Freedom. Nu wilde ik ook mijn M365 Family abonnement overzetten naar mijn Freedom mail-adres, maar kreeg daarbij de foutmelding dat ik mijn abonnement niet kan gebruiken met een werk- of school-account.
No contact met Microsoft hierover blijkt nu dat er een Azure reservering op het Freedom domein staat, waardoor het hele domein gezien wordt als zakelijke mail adressen. Het advies van Microsoft was om dan een Outlook of live adres aan te maken om daar het abonnement naar over te zetten als mijn xs4all email af loopt.
Het lijkt me dat dit toch handiger op te lossen moet zijn? Contact met Freedom servicedesk leerde mij dat Freedom voor hun interne activiteiten freedomnet.nl gebruikt, dus waarom er dan een azure reservering bestaat op freedom.nl is mij een raadsel.

Dit is een privacy issue en hebben wij via een Azure account het toevoegen van Freedom.nl adressen geblokt momenteel. Als we dit toestaan dan werkt Microsoft dusdanig dat alle freedom.nl klanten die hier geregistreerd adressen worden in een Global Address List en voor iedereen zichtbaar zijn. MS ziet freedom.nl als 1 groot bedrijf en elke klant met een freedom.nl is collega en zichtbaar voor elkaar. Hierbij worden dus persoonsgegevens gelekt. Dit is ‘as designed’ bij MS. Voor een aantal domeinen is dit uitgezet zoals Outlook.com en live.nl.

Dit probleem speelt niet alleen bij ons maar ook bij andere providers. Momenteel is hier nog geen oplossing voor (voorzover bij ons bekend).

2 likes

Naast de gegeven antwoorden van @Erik en @Anco is het de moeite waard om de ICT-kwaliteiten van Macro$choft eens te beoordelen:

  • geen enkele fout ligt bij hen, 't is altijd die ander
  • gebruik toch alsjeblieft onze producten, dat is dan dé oplossing

Hier een snelle greep vanuit deze community:

Dit zijn enkele van de vele ervaringen,
nog verbaasd dat bij ons huis “big tech” niet welkom is ?

Het staat helaas niet meer op de help pagina’s, maar als je Freedom mailbox voornaam.achternaam@freedom.nl is komt e-mail naar <whatever>@voornaam.achternaam.freedom.nl ook aan.
Met zo’n adres heb ik mijn MS365 Personal kunnen activeren en recent nog kunnen verlengen.

Ik ben niet bekend met ‘Azure accounts’ en de beperkingen ervan, maar het probleem treedt dus kennelijk niet op met subdomeinen.

2 likes

Dat zou goed kunnen kloppen, want dan ontstaat er een dummy Azure account op subdomein en komen alleen de subdomeinaccounts in de GAL. Hele slimme workaround!

Overigens gebruik ik de iets@mijnaccount.freedom.nl veelvuldig, werkt top!

2 likes

Ik had mijn post al verwijderd omdat @Anco Anco duidelijk reageerde.

Blijft maar 1 punt over.
sinenomine.email vind ik lastig omdat het niet te wissen is.
Bij mij is er ook een alias onzichtbaar blijven hangen, uit de oertijd.
Een reset knopje, achter de alias zou een aanvulling zijn.
Als je dan een spammer op de lijn krijgt, ben je er zonder helpdesk vanaf.

Maar de smurfen achter helpdesk.freedom.nl houden het trucje geheim. Vroeger, ik denk in het aanloopjaar 2019, stond het wel beschreven.

Het werkt ook bij mijn eigen domeinen waarvan ik de mail bij Freedom heb. Dus whatever@mailbox.example.nl komt aan in mailbox@example.nl.

Maar de smurfen achter helpdesk.freedom.nl houden het trucje geheim.

Ik wil je graag geloven, maar waarom zouden ze dat doen?
Trouwens, je weet toch wie je citeert? @Anco is de Grote Smurf hè.

1 like

Daarnaast: Juni 2023 - Juli 2023 is Microsoft de sleutels naar Azure kwijt geweest. Ze zaten in een Core-dump die publiekelijk beschikbaar was.
Claim van Microsoft was dat het geen schade op zou hebben geleverd… een derde partij heeft M$ erop geattendeerd dat er een issue was.
Sindsdien zijn er wel veel meer Exchange omgevingen “geraakt” door een inbraak.
Overheid V.S. ziet Microsoft sinds kort als een veiligheids risico…

Daarnaast zijn ze veel beter in het preken over security dan het uitvoeren ervan. Mailservers niet kunnen inrichten naar algemeen geaccepteerde standaards etc. etc.
Daarnaast zijn ze net als Google gewoon een reclame bureau, (Bing search engine etc). Alleen iets minder groot in de zoek markt.

Wil je dat als leverancier voor persoonlijke zaken?

Nou ja, driekwart van zakelijk Nederland gebruik Microsoft voor z’n mail via Microsoft 365.
En zowat alle VO scholen hebben ook een Microsoft 365 omgeving.
En ik geloof best wel dat ze veel aan privacy en beveiliging doen, het lukt alleen niet altijd helemaal :wink:

En lemmingen rennen ook met z’n allen gelijk in zee…
Binnen de eigen cloud … tja
O365 moeten bedrijven vaak zelf inrichten en die moeten dan wel voldoen aan algemeen aanvaarde standaarden.
Dus O365 is geen directe verdienste van M$.

Maar doe eens een onderzoekje naar hotmail, live, outlook.com echte hardcore Microsoft mail sites. Kijk naar hostnames voor MX servers, voor verzendende systemen, de reverselookup ervan, en wat de systemen melden in HELO/EHLO opdracht dan wel 220 responses…

Hutspot lijkt er nog een geordende verzameling van aardappelen peen en uien bij.

En ik zou de secrets/sleutels van de kern azure AD-servers ook niet als een klein lekje afdoen, dat is gewoon security van de AD servers is opgeheven. En dat gedurende een maand, zonder dat het opgemerkt is?
Maar ja het track-record van Microsoft en het gebrek aan effectieve beveiliging gaat al even terug.
Het enige platform wat enigszins dicht zit, lijkt XBOX te zijn.

1 like

Hoewel je geen ongelijk hebt, en er op z’n minst goed over nagedacht moet worden of je dit wel wilt gebruiken, is deze discussie wat mij betreft off-topic.

Hm. Het was een aanvulling op Drs_W opmerking over wenselijkheid van toegang. met wat openbare linkjes ter ondersteuning.
Wat mij betreft is het verder afgesloten.

Het is wél een goeie discussie in een ander topic wat mij betreft :slight_smile:
Zeker dat laatste artikel (ook ter sprake gekomen in de laatste Angry Nerds podcast) is ook van toepassing op de NL/EU overheid.

Dit wordt nu ook gezien als een school- of werk account, dus kennelijk is het hele domein inclusief subdomeinen geblokkeerd.

Ai, dat is jammer. Bij mij werkt het nog:

Het verschil is mogelijk dat ik mijn account ruim een jaar geleden aangemaakt heb. Ik heb er wel op 19 feb 2024 mee kunnen verlengen. Een paar weken geleden nog een PC toegevoegd.

Je gebruikt de subdomein work-around, waarbij dus alleen mailadressen met de domeinnaam “[jouwsubdomein].freedom.nl” in de globale adreslijst van jouw 365 abbonnement komen, en niet de adressen uit de domeinen “freedom.nl” of “[iemandandersznaccount].freedom.nl”.

Zie ook de reactie van Anco eerder.

Maar heb je ook een idee waarom de subdomein work-around voor mij wel werk en voor dbijkerk niet?

Ik snap ook niet helemaal waarom die Global Address List relevant is voor MS 365 Personal en Family abonnementen, waarbij je geen mail verstuurt via Microsoft servers en ook geen Sharepoint en dat soort ellende op domeinnaam hebt. Het gaat toch alleen maar om een e-mailadres om het account en de service te activeren? Maar misschien moet ik dat aan Microsoft vragen…

Uiteraard maak je wel gewoon gebruik van Microsoft exchange server ook al heb je een Personal of Family abonnement. Ik denk dat ze voor hotmail.x en outlook.com een uitzondering maken en daar geen global address list hebben.
Voorts is je OneDrive bij je abonnement op de achtergrond ook gewoon sharepoint.

De enige oplossing is denk ik om met Microsoft af te spreken dat tenant creation is uitgeschakeld voor freedom.nl. Zonder tenant is er ook geen default GAL en worden de gebruikers personal user accounts. Dat betekent waarschijnlijk ook dat de bestaande tenant moet worden verwijderd.