Mail via Freedom/Soverin mailserver verzenden - problemen sinds 2 weken

Sinds een jaar ben ik bij Freedom. Ik gebruik op de Mailserver op mijn Synology NAS smtp.freedom.nl als mail/relayserver. Dit omdat direct verzenden problemen gaf bij Microsoft enzo (block list). Sinds 2 weken heb ik ditzelfde probleem ook als ik de mail aflever via de Freedom route smtp.freedom.nl

Voorbeeld:

This is the mail system at host mijn_domein.nl.

I’m sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It’s attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The mail system

geadresseerde@outlook.com: host
outlook-com.olc.protection.outlook.com[104.47.17.161] said: 550 5.7.1
Unfortunately, messages from [REDACTED] weren’t sent. Please contact
your Internet service provider since part of their network is on our block
list (S3150). You can also refer your provider to
Troubleshooting.
[VI1EUR05FT050.eop-eur05.prod.protection.outlook.com] (in reply to MAIL
FROM command)

Heb al een paar keer dergelijke mails geforward naar Freedom helpdesk, tot op heden geen respons (Soverin verwees me door naar hen)

Ben ik de enige?

Hoi @Petestorms ,

Let op met het posten van IP-adressen :wink: Ik heb even wat aangepast in je bericht.

We horen wel eens vaker problemen dat mensen niet naar een e-mailadres kunnen mailen die van Microsoft is. Bijvoorbeeld een adres met @hotmail.com, @live.nl of @msn.com. Vaak gaat dit gepaard met de melding dat het als spam wordt gezien en het IP-adres geblokkeerd is. Je ziet dan de volgende melding:

550 5.7.1 Unfortunately, messages from [IP-adres] weren’t sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150).

Dit betekent dat Microsoft e-mailverkeer vanaf jouw IP-adres of een onderdeel van het blok tegenhoudt. Microsoft doet dit bijvoorbeeld omdat de gebruiker van het Microsoft-account een e-mail markeert als spam. Hierdoor gaat Microsoft het automatisch blokkeren.

Als alleen jouw IP-adres wordt geblokkeerd kan je gebruikmaken van deze link: https://support.microsoft.com/en-us/supportrequestform/8ad563e3-288e-2a61-8122-3ba03d6b8d75. In verloop van tijd zal Microsoft de e-mail weer accepteren. Zolang je dit probleem ervaart, kan je het beste mailen naar een ander e-mailadres of gebruikmaken van https://webmail.freedom.nl.

Mocht je van Microsoft te horen krijgen dat ze je verzoek niet accepteren, kun je het beste op dit bericht van Microsoft te reageren en aan te geven dat je het IP-adres van de blocklist af wilt hebben. Dan gaat er namelijk een echt persoon naar kijken en dat schiet dan meestal ietsjes beter op.

Bovenstaande is trouwens het standaard antwoord dat we naar klanten sturen met dit probleem, dus je bent niet de enige…

Dank voor het aanpassen Bastiaan. Ik verzend mail niet direct juist om deze problemen te voorkomen. Ik maak daarom sinds vorig jaar gebruik van de relay dienst via smtp.freedom.nl
Dit ging goed tot 2 weken geleden, en nu opeens krijg ik deze problemen. Het gaat volgens mij niet om mijn eigen IP adres maar om die van jullie of Soverin’s server waarover MS nu opeens mekkert?

Laat ik het anders stellen kan dit worden opgelost en zo niet (raar…) welke relaymogelijkheid kan ik dan gebruiken.

Is het niet zo dat indien je gebruik maakt van een relay, jouw IP adres nog steeds in de headers van het bericht staat?
Uiteraard kan een relay server de headers volledig herschrijven, maar ik dacht dat het standaard gebruik bij legitieme providers is om het IP adres van de relay server toe te voegen aan de oorspronkelijke headers en niet de oorspronkelijke headers te overschrijven.

Dat zou inderdaad kunnen en ik had altijd gedacht dat de relay mijn eigen IP zou maskeren. Ik zie nu in de door outlook.com gestuurde mail dat mij eigen IP adres is afgekeurd. Het is een hele tijd goed gegaan zoals ik eerder schreef. Ik heb jaren bij KPN gezeten en hier nooit gezeur mee gehad. Moet ik dan echt een externe smtp relay gaan zoeken die dit maskeert? Ik heb 3 domeinen draaien waarvan 2 stuks met mail naar zakelijke klanten, dus commercieel oogmerk, en kan het mij niet veroorloven om mails te hebben die niet aankomen. Iemand? Heb voor Freedom gekozen ook voor een technisch goede oplossing!

Aangezien je eigen ip adres is afgekeurd is de kans groot dat een of meerdere ontvangers je email hebben aangemerkt als spam (vervelend maar het gebeurd vaker dan je denkt).

Je zal nog steeds zelf een verzoek moeten indienen bij Microsoft om jezelf van de lijst te halen dit hoort immers bij je werk als systeembeheerder van je eigen mailserver.

Het gebruiken van een smtp relay server voor je mailserver is geen garantie dat je ip nooit op een blocklijst terecht komt en switchen van mail relay zal dit probleem dan ook niet oplossen.

Je kan je ip aanmelden bij postmaster tools van microsoft voor inzage van spam statistieken. zie Troubleshooting en Smart Network Data Services

Nog iets, je kan ook problemen krijgen als je SPF en DMARC records niet goed staan, ook als je een relay (smart host) gebruikt. Het gaat soms een tijd goed met microsoft en gmail, maar opeens kunnen ze automatisch mail weigeren. Je zal in dat geval ook het IP van je Freedom verbinding waarachter je mail server is aangesloten moeten opnemen als geautoriseerde verzender in je SPF record.

Ook met Gmail? Ik zie eigenlijk alleen ms stoïcijns mails blokkeren en moeilijk doen om het structureel op te lossen.

Als je SPF, DKIM, DMARC goed instelt is gmail vrijwel geen probleem, google doet die ook goed als mail verzender.
De Micro$oft mailfarm is een heel ander verhaal…
Je wordt makkelijk op de spam lijst gezet. Het eraf gehaald worden is een vaag verhaal soms wel soms niet.
in ieder geval veel gezeur…, het verzenden door M$ is ook een zooitje.
X.509 certificaten die niet bij de host horen (Dat gaat zover als hotmail server met een live.com certificaat en meer van dit soort verwisselingen).
Forward & reverse lookup die verschillend zijn, mail server naam in HELO/EHLO of 220 melding zijn afwijkend van hostnaam via DNS dan wel reverse lookup van IP adres etc. etc. Je moet ook maar hopen dat SPF goed is ingesteld.

De oplossing is volgens microsoft dat je bij een “e-mail” “reputatie bedrijf”??? eerst al je mail laat beoordelen… (althans dat was een jaar of 3 geleden).

SPF, DKIM en DMARC staan allemaal goed hier

gmail lijkt inderdaad geen problemen te geven vooralsnog.

Ik heb nog even alles gecheckt en als ik geen relay gebruik dan ziet de outlook.com server inderdaad mijn 45.x.x.x Freedom IP-adres en rapporteert deze als geblokt.

Maar…
Zodra ik relay op mijn Synology mailserver activeer dan krijg ik de volgende foutmelding per mail met een andere IP adres op de blocklist:

geadresseerde@outlook.com: host outlook-com.olc.protection.outlook.com[104.47.51.33]
said: 550 5.7.1 Unfortunately, messages from [185.233.34.150] weren’t sent.
Please contact your Internet service provider since part of their network
is on our block list (S3150).

Die 185.233.34.150 die wordt doorgegeven (door striping?) is een freedom/soverin server en niet mijn IP adres. Dus die staat ook op de MS blocklist…?

Dank voor je compassie :slight_smile:
En inderdaad zou ik het vreemd vinden als mijn IP adres zou worden doorgezet. Niet voor niks voor Freedom gekozen.

Helaas gaat het voor mij om bestellingen via een webshop en aanvragen van klanten, dus dat kan van alles zijn, qua mailadres.
Ik ben ook verbaasd dat Soverin server-IP’s blijkbaar ook op de blocklist van MS belanden. Ik verwacht hier toch wel actie op van Freedom hoor, zal toch niet de enige zijn die hier last van heeft of opeens krijgt? Bij KPN al die voorgaande jaren nooit last mee gehad dit valt toch wel tegen. Ik loop er nu al 2 weken mee te emmeren :frowning:

outbound.soverin.net staat in ieder geval niet op de blocklijst, waarom je mail via “dane” de deur uitgaat is dan een goede vraag voor de helpdesk.

Zonder server configuratie achtergrond, domeinnaam en headers valt er verder weinig te troubleshooten voor mij.

Een foutmelding dat er een ip blokkade zou zijn van Microsoft hoeft namelijk niet altijd te betekenen dat het ip zelf geblokkeerd is. Het kan ook liggen aan je domeinnaam in relatie met dat ip (domain reputation). Enkel soverin kan checken via de postmaster tools van microsoft wat de ip status is van dane.

Als deze niet geblokkeerd is dan ligt het probleem aan je domeinnaam en dat is iets wat hun niet kunnen oplossen en jij waarschijnlijk ook niet.

Dit probleem met Microsoft hebt ik ook wel vaker meegemaakt tot het punt dat ik registraties op mijn sites of maillijsten met een Microsoft domeinen weiger en de gebruiker meldt om een ander email adres te gebruiken van een betere email provider. Het scheelt een hoop ellende, want Microsoft is nog erger dan google wat betreft het plaatsen van onduidelijke/onredelijke filters.

ARC-Authentication-Results: i=2; mx.microsoft.com 1; spf=pass (sender ip is

185.233.34.146) smtp.rcpttodomain=hotmail.com smtp.mailfrom=freedom.nl;

dmarc=pass (p=quarantine sp=quarantine pct=100) action=none

header.from=freedom.nl; dkim=pass (signature was verified)

header.d=freedom.nl; arc=pass (0 oda=0 ltdi=0 93)

Received: from BN9PR03CA0282.namprd03.prod.outlook.com (2603:10b6:408:f5::17)

by VI1P194MB0544.EURP194.PROD.OUTLOOK.COM (2603:10a6:800:144::18) with

Microsoft SMTP Server (version=TLS1_2,

cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id 15.20.5654.18; Fri, 23 Sep

2022 11:32:48 +0000

Ja vrij regelmatig zelfs maar vaak zijn het geautomatiseerde mails zoals meldingen van CMS updates / nagios alerts, cronjobs e.d. die door google geblokkeerd worden en doorgestuurde (forward) mail van Twitter wegens twitter sender policies.

Korte update. De laatste 2 weken heb ik geen foutmeldingen van Microsoft’s servers meer gezien (afkloppen…). Hier is niets aan de configuratie gewijzigd. Ik weet zeker van 1 succesvol contact met een Hotmail adres, maar dat zijn er vast meer geweest gezien het mailvolume. Dus mailen via Soverin relay server gaat hier weer. Vreemd…?

In je standaard antwoord kun je misschien verwijzen naar SMTP2GO.COM. Maak een account, een paar simpele toevoegingen aan je DNS, en vervolgens een gebruiker om te verbinden met de (relay) mail server. Configureer hem in je mailserver (Bij mij ook op de Synology) en als je dat goed hebt gedaan werkt het leuk.
(Iemand in dit forum wees op deze route, en ik heb hem net geconfigureerd en getest. Ben ik hopelijk eindelijk van het gezeur af)

Die IP-adressen staan trouwens hoogstwaarschijnlijk op die blacklist omdat een vorige eigenaar zich ernstig heeft misdragen.