Fritz!box 7581, af en toe valt internet weg

Oude topic over Fritzbox 7581 gelezen, kan daar niet op door, is gesloten.
Heb deze modem nog omdat pairbonding via door Freedom geleverde modem hier niet werkt, wacht al een tijd op een nieuwe release.
Wat af en toe gebeurt is dat DSL gewoon verbonden is, maar dat de verbinding met internet verbroken is. Duurt meestal enkele uren. Firmware is up to date, totale reset (advies helpdesk) leek even te helpen, maar helpt dus niet.
Iemand een idee?

Beste @BertW ,

waarschijnlijk heb je het de HelpDesk van :spraydot: Freedom
al gemeld. De kabelaar moet via Freedom worden aangestuurd - als daar de fout ligt.

Je kunt dit gedrag ook een melden aan modemleverancier AVM.
Heel misschien dat dit een foutje van de FritzBox is (al lijkt het mij niet).

@Drs_W Alleen is het enige jammere, dat AVM niet meer luistert naar feedback over de FB7581. Deze is namelijk EOL en EOS. Hij staat in ieder geval niet meer op de lijstjes. (of misschien luisteren ze wel, maar kunnen ze er niet heel veel aan veranderen).
https://avm.de/service/status-der-produktunterstuetzung/fritzbox/

Als je contact met ons opneemt, dan zullen we in ieder geval even met je kijken of dit iets is waar we een ticket voor kunnen aanmaken richting de netwerkleverancier of dat we nog andere dingen zouden moeten onderzoeken.

Dank je, heb het op de mail gezet

AVM luistert zeker wel mee, al was het om huidige en toekomstige producten te verbeteren.

Alleen bij een dringende veiligheidsupdate verwacht ik nog een update voor de 7581, goede nieuws is dat ze dan vaak ook voor andere problemen een fix meenemen in zo’n update. Nieuwe functies worden zeker niet meer uitgerold voor EOS/EOL modellen.

Die 7581 is idd EOL en zou eigenlijk al teruggestuurd moeten zijn naar de vorige ISP :wink: Best kans dat door het gebrek aan updates de interoperabiliteit met de DSLAM slechter is dan voorheen.

Wat is de reden dat de 7583 niet werkt?

Afstand tot de DSL-centrale (1178m). Het was op het randje mogelijk hier pairbonding te leveren. 100m verder lukt dat al niet meer. Met de 7583 lukte het niet om met beide VDSL lijnen verbinding te realiseren. De 7581 bleef dat wel doen. Wacht sindsdien (juni 2020) op een nieuwe versie, ik begrijp dat AVM nog niet zover is.

De 7583: https://xs4all.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?forum_id=956&thread_id=956&pid=12916#post_12916

Je zit er een jaar naast met de 7581:

Product: FRITZ!Box 7581

Version: FRITZ!OS 7.15

Language: Dutch, English, French, German, Italian, Polish, Spanish

Release date: 07.06.2021


**New Features:**
------------------------------------------------------------

- Over 50 new features and improvements: more performance and convenience in the wireless network, Mesh and Smart Home
- Seamlessly connected in the Mesh: Mesh WiFi steering, shared telephone book and Smart Home
- Well informed: Important information arrives simply and directly at the email address of your MyFRITZ! account
- New in the internet: more information on DSL, faster LTE and expanded VPN functions
- Added value for FRITZ!Fon: easy sharing of access to the wireless guest access, direct blocking of telephone numbers, and much more
- Practical to operate: quick overview of updates for FRITZ! products, LEDs can be switched off
- Stronger support for new products: FRITZ!Repeater 3000 and FRITZ!DECT 400 Smart Home switch


Below you find a complete list and descriptions of the new functions in the latest FRITZ!OS, along with a list of further improvements in this version.
---
# New features with FRITZ!OS 7.15
## DSL:
- **improved** VDSL Bonding interoperability enhanced

## Wireless:
- **Fixed** Vulnerabilities in the processing of incoming fragmented frames and aggregated MPDUs (A-MPDU) fixed ("Fragatttack")

Ah, zie dat ik een misverstand heb veroorzaakt.
Ik bedoelde dat ik sinds juni 2020 wacht op een nieuwe modem-versie, niet op een nieuwe firmware. Ik heb firmware versie 7.15.
Met de 7583 ging het niet om de upload snelheid, het lukte niet om beide lijnen VDSL aan de praat te krijgen. Er werd een nieuwe modem met sterkere chip verwacht eind 2020, maar die is er nog steeds niet.

Hier heb ik ook nog steeds de FB7581 i.v.m. bonded pair op de VDSL.
in 2019 toen nog bij XS4ALL een tijdje met de FB7583 gewerkt, uiteraard toen een eerdere firmware versie, maar daarmee was de verbinding minder stabiel dan de al niet stabiele verbinding met de FB7581.
Hier de FB7581 ook op OS7.15 nu.

Ik moet zeggen dat de FB7581 over de tijd wel flink verbeterd is, maar vanaf het begin was het een echt maandagmorgen heel vroeg product van AVM.
De WLAN is matig. Ik heb in feite een FR1750E als Access Point in gebruik.

Helaas is nu alleen de FB7583 het enige model dat Bonded Pair aan kan.
Ik zou wel hier nog een FB7583 met de nieuwe FritzOS willen testen om te zien of het met deze nu beter gaat.
Misschien moet ik dat even voor gaan stellen bij Freedom.

Ergens begin volgend jaar verwacht ik dat (helaas) KPN hier wel een glasvezel binnen zal hebben liggen (volgens de mailing is de kabel al gegraven. Zo netjes gedaan dat ze zelfs het mos tussen de tegels teruggelegd hebben), en dan gaat hier bij mij mooi de FB7490 weer terug als router.

Wij zitten overigens op even ruim 600m van de straatkast.

1 like

En dan nog klagen er mensen over de hoge kosten van kpn. Nogal logisch als ze alle mosjes netjes terug moeten leggen :rofl:

Foto bij KPN Netwerk gepost met comment op Failbook…

Nu nog vragen of ze al weten wanneer ze dat aanleggen wat ze ‘al gedaan hebben’ werkelijk gaan doen…

1 like

Hmm, begin flink jaloers te worden. Heb inmiddels ook (weer eens) geen DSL verbinding meer. Halve dag aan de telefoon gehangen met helpdesk.
Lijkt niet (helemaal) aan de FB7581 te liggen, afwachten wat de KPN monteur morgen uitvindt…
Voorlopig geen alternatief voor de koperleiding, of ik moet over mijn weerzin tegen Ziggo heen stappen :face_vomiting:

Tja, KPN en de krakkemikkige koperlijntjes.
Ze hebben best wel een antal heel goede monteurs in dienst, maar daarboven en de organisatie…

Toen we hier kwamen wonen een half jaartje de voorloper van Ziggo gehad, toen werden ze nog Multikabel genoemd.
Tja, als ik het hele pakket of bij KPN of Ziggo zou moeten afnemen, dan denk ik dat de laatste minder weerzin geeft, dus voorlopig blijf ik het hier maar doen met het ongenoegen dat KPN er voor de onderste layers tussen zit.
Met straks glasvezel zou het hier in ieder geval beter moeten worden. Ook al zijn de prijzen van KPN gewoon op niets anders gebaseerd dan monopolie (eigenlijk Duopolie met Ziggo als alternatief) voor de verbinding hier. Wordt dus straks een paar euro per maand meer voor dan ook 100Mbps uplink en als het goed is eindelijk een stabiele verbinding.

Hier draait ook een fritzbox 7583 met de nieuwste firmware v7.28 en deze draait wel goed. deze draait via DSL.
Glasvezel ligt hier ook al maar het prijsverschil tussen dezelfde downloadsnelheid van DSL en glasvezel van freedom is al 20 euro/maand, Dus dan is de keus niet zo moeilijk.

Dat met die rotte telefoonkabel herken ik.
Ze hebben hier gegraven voor een nieuw riool.
Toen kwam de nieuwe gasbuis.
Bij het leggen van de nieuwe stoep zag ik ze met geweld de loodmantel telefoonkabel de grond in drukken.
Gelukkig hebben we glasvezel dat een meter diep ligt.

Afgelopen 42 jaar al van alles meegemaakt. Van corrosie tot ‘per ongeluk’ opgegraven kabels.
Diagnose nu is dat het ISRA-punt defect is. En omdat dat hoog aan een paal buiten zit, (woon op een schip) moet daar de ‘grondploeg’ voor komen.
Wat ik schokkend vind aan de diagnose van de monteurs is dat het verhaal, dat ik maar 40MB downstream kan halen zou liggen aan de afstand tot de centrale, volgens hen niet klopt. Zou hier makkelijk 100+MB moet kunnen halen.
Blijkbaar was er al die jaren maar één lijn actief, in plaats van twee, en die is nu ingestort. Zou betekenen dat ik dus aantal jaar voor pairbonding heb betaald, maar het niet gekregen…
Glasvezel ligt 40m verderop, het is alleen de vraag of wij (klein groepje woonboten) daarvoor in aanmerking komen.

Er zijn veel regels voor aanleg van glasvezel.
Ik ken mensen die het niet kregen en de buren wel.
De gleuf in de grond lag er ook al.
Reden, bordje “einde bebouwde kom”

oplossing ?!? :
op de dag van het glas-graven even onder het

onderbord met

“over 150 m”

De 7581 is inderdaad een berucht maandagmorgen product geweest. Er zijn heel veel problemen gemeld op fora her en der, met name instabiliteit qua DSL en WiFi. Ik werkte ooit met een privé 7490 en dat was perfect. Toen kwam er pairbonding en kreeg ik een 7581. Drama. Veel met de XS4all helpdesk gebeld, omgeruild voor een 7590. Pairbonding was niet meer mogelijk maar MAN… wat was alles stabiel.