Fritz!box 7590 (Freedom) na laatste firmware update werkt niet meer en is niet meer bereikbaar

Mijn Fritz!Box 7590 van Freedom doet zijn werk al jaren prima. Gisteren heb ik via de interface de beschikbare firmware update gestart. En dat heeft de Fritz!Box kennelijk niet overleefd. Bij opstarten knippert er kort wat ledjes om vervolgens te eindigen in een langzaam knipperend Power/DSL led. Routerinterface is nu op geen enkele mogelijkheid meer bereikbaar, ook niet via het nood IP-adres http://169.254.1.1. Ik heb de recoverytool bij AVM gedownload. Hiermee wordt de Router wél gevonden maar het geeft aan dat de recovery het apparaat inoperable maakt omdat het speciaal Freedom firmware bevat. Recovery programma wordt dan beeindigd. Iemand nog idee, is deze Fritz!box nog te redden?

Is dat serieus de melding? Over het algemeen zijn fritzboxen niet zo makkelijk om zeep te helpen…
Je zou ook de Freetz-NG discussies kunnen bekijken (of daar vragen) als hier niet snel genoeg een antwoord komt:

Dit staat er in het pop-up venster:

FRITZ!Box 7590

Note: The device contains basic settings adapted for your Internet Service Provider (2020-03-11_freedom_founding). Recovery could make the device inoperable on the 2020-03-11_freedom_founding network. Please contact your Internet Service Provider instead. Aborting the recovery.

Er is een kans dat de fritzbox te redden is.
Als Freedom branding toegepast heeft, kun je die inderdaad niet zo maar recoveren.
Dan moet je die eerst verwijderen. Dat kun je zelf ook vinden met een zoekmachine.

ik zou eerst er een telefoon inprikken en #991*15901590* kiezen.
Als je mazzel hebt, zet dit de fritzbox terug naar fabrieksinstellingen.

Als het een huur toestel van Freedom is, zou ik eerst de helpdesk vragen.
Het kan ook een andere oorzaak hebben, geheugen defect of een slechte voeding.

Geef de pc even een vast ip adres, tijdens jouw pogingen.
Doe de fritzbox direct aan de pc en doe de firewall en av ook uit.

@jschwart
In den beginne, heeft freedom branding toegepast op fritzboxen.
AVM had namelijk de instellingen nog niet in de firmware.

Ik had dit huurtoestel nét per 1 jan van Freedom overgenomen. V.w.b. het ínprikken van een telefoon: ik heb alleen Dect Fritz!Fon’s dus dat gaat mij nu niet lukken. (mijn PC heeft een vast IP-adres en ik heb hem direct aan de Fritz!Box gekoppeld met de firewall uit, helaas ook niets).

Ik ga maandag de helpdesk wel even bellen (1 jaar garantie).

Als de fritzfon verbinding heeft, kan het wel.
Testen met b.v. #96*9* dat geeft de uptime.

Wat me nog te binnen schiet.
Ik zet dan 169.254.1.1 in het veld default gateway van de pc.
Geeft de pc dan ook een adres in die range.
De cache van de browser leeg maken.
En de pc schoon starten, met de nieuwe netwerk instellingen.

Dit betekent enkel dat de nieuwe versie heel misschien niet zou werken met Freedom. Zoals aangegeven door @Erik gaat het alleen om het toevoegen van een extra profiel. Dit is in de meeste gevallen vooral cosmetisch.

1. Mijn gok ik dat het Freedom profile er inmiddels standaard inzit.
  2. Zo niet dan kan je altijd handmatig de juiste instellingen instellen zonder op het Freedom profiel te leunen.

Een oude configuratie met werkende Freedom instellingen restoren zal waarschijnlijk ook gewoon werken.

Ik zou gewoon die recovery draaien. Daarna heb je kans dat Freedom er gewoon bij staat. Zo niet en zit je op het KPN netwerk, pak dan het KPN of XS4ALL profiel, dan heb je in ieder geval een werkende internetverbinding. Handmatig de juiste instellingen overnemen is ook altijd een optie.

Hele oude Fritzboxen (denk aan de 7170) kan je niet via de GUI instellen voor Freedom Internet. De GUI heeft geen VLAN instellingen. Dan is een Freedom profiel echt nodig. Bij de 7590 speelt dit niet. Alle benodigde instellingen (VLAN, PPPoE) kunnen gewoon in de webinterface aangepast worden.

@jschwart
Nee, het recovery programma weigert als freedom de firmware aangepast heeft.
Dit is een beveiliging, om de extra toegevoegde instellingen te verliezen.
De beveiliging blijft, tot je het met de hand uit zet.
Ook na updates, met huidige freedom instellingen.
Ik heb dat met de 5490 ook gehad.
Nooit nodig geweest, om dit ongedaan te maken.

Dus, laat de uitleg aan de helpdesk.
Ik heb de procedure nooit gedaan.
Instructies hier, doe ik bewust niet.
Ik denk dat Freedom dit niet op prijs stelt.

Ah, dat klinkt niet heel handig. In dat geval zou ik het flash script van Freetz-NG adviseren: GitHub - Freetz-NG/freetz-ng: Freetz-NG firmware modification for ​AVM devices like FRITZ!Box

Daar heb ik begrip voor. Zelf zit ik er anders in. Ik ga geen informatie achterhouden als iemand daarmee zonder helpdesk tijdens het weekend gewoon z’n apparaat weer op gang kan krijgen.

@Bernard het is aan jou de keuze welk pad je kiest en hoeveel haast je hebt. Die 7590 werkt waarschijnlijk gewoon prima nadat er weer een goede firmware opgeflasht is. Het feit dat de recovery tool 'm ziet betekent dat de bootloader in orde is. Je kan ook zelf binnen 6 seconden na het aanzetten met 192.168.178.1 verbinding maken via ftp om in de omgeving te komen waarmee nieuwe firmware geflasht wordt. Dit is wat zowel de recovery tool van AVM doet als andere scripts die je online kunt vinden. Blijkbaar doet die tool van AVM wat extra checks voordat hij verder gaat. Zodra de tool verder gaat, wordt er bij nieuwere modellen (ook de 7490 had dat al) eerst een image naar het RAM geheugen gekopieerd. Die wordt geboot. Pas daarna wordt vanuit die omgeving de flash gedaan.

Alle Fritzboxen die ik heb gezien, kreeg ik weer overeind zolang ze aangingen en die bootloader werkte. Daarmee lukte het altijd om weer een werkende firmware te flashen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een Fritzbox permanent stuk ging doordat er bij het flashen iets gebeurde. Het is vrij veilig om te experimenteren met Fritzboxen, zolang je niet expres de bootloader gaat overschrijven.

Het allerbelangrijkste: geen zorgen, het lijkt erop dat die 7590 helemaal in orde is en nog prima jaren mee kan :slight_smile:

Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord, ik ga dat proberen!

1 like

Succes! Laat het weten als je ergens tegenaan loopt of nog andere vragen hebt!