[FRITZ!Box:] Release firmware

In IOS is dat ook per netwerk, of beter gezegd per SSID, in te stellen. Je ziet dan altijd wel een onheilspellende ‘Privacy Warning’ voor je eigen netwerk als je naar in de settings kijkt.

Nee, dat is niet de oplossing.
Het komt van een groep die Alfa versies test, dat heeft bij AVM ‘Intern’
Soms zit iets er al eerder in als bug.
Zo de lezen, ben je geen doorsnee gebruiker en kunnen er rare dingen boven water komen.

Of de pool groter maken, je kan voor IPv4 10.0.0.0/8 gebruiken, dan zou je met een leasetijd van een uur ook best rond moeten kunnen komen.

Zolang AVM aan geeft dat meer als 200 een probleem is, heeft dat geen zin met een FritzBox.
Simpel een Linux distro binnen halen met Torrent vind ie ook niet leuk.

Maar waar zit 'm dan precies de bottleneck?
200+ entries in een DHCP tabel lijkt me niet echt een probleem.
Dat je eerder in de problemen komt door een lege DHCP pool met een /24 subnet en 200+ hosts lijkt me logisch.
Maar als je dat vergroot naar een /23 subnet of /16, dan is dat geen probleem meer lijkt me.

Je noemt torrents.
Dat is vooral een kwestie van aantal open connecties en wellicht ook aantal packets/sec.
Ik kan me voorstellen dat dat een aspect is waarbij een “duurder model” een verschil zou kunnen maken doordat je bijv. een hoger geklokte CPU hebt of gewoon meer cores, meer/sneller RAM, etc.
Maar dat zou dan vooral moeten leiden tot een tragere response.
Ook stellen torrents niet echt hogere eisen aan de achterliggende hardware, daar bijv. switches niet meer MAC-adressen in hun tabellen hoeven te houden.

Geen idee of de FB die NAT/routing dingen in hardware offloaden of alles via de CPU doen. Als daar een beperking op zit qua tabel-grootte, kan ik me nog iets voorstellen van problemen met veel hosts.
Als dat een probleem is, zou ik me voor kunnen stellen waarom IPv6 het probleem zou kunnen verergeren, omdat menig host veel meer IPv6-adressen heeft.
Even bij 2 Linux machines hier gekeken en die hebben elk al een stuk of 8 IPv6 adressen (global scope), en een link-local en IPv4 adres.
Maar dat zou dan in elk geval niet bij 't booten al gelijk problemen moeten geven toch?

By the way, mijn verbinding is nu nog steeds online.

Ik heb het zelf niet bedacht.
Ik heb het advies van maximaal 200 adressen uit een video.

Bron:

Dat er maximaal 200 actieve clients zijn voorzien is best logisch voor een apparaat dat bedoeld is voor thuisnetwerken, of hooguit een klein bedrijf met <20 medewerkers.

Neemt niet weg dat je best een grotere pool kan configureren, als je een aantal apparaten hebt die perse mac adres obfuscatie toepassen. Dan loop je iig niet tegen het probleem aan dat de poel met adressen ‘opdroogt’.

De praktische limiet van maximaal 200 actieve devices voor een Fritzbox lijkt mij iig wel een redelijke limiet voor kleingebruik.

OK, ik realiseer me nu net dat de ‘problemen’ hier begonnen met uitval van de netwerk-connectiviteit van de TV.
Na herstarten van TV en switch bij de TV had ik toen de modem herstart en toen begon de ellende.
Althans dat dacht ik dat het toen begon.
Maar eigenlijk was het probleem dus dat eigenlijk alle apps op de TV crashten omdat ze geen netwerk leken te hebben.

Afgelopen week is dat wederom een keer gebeurd en zojuist was het probleem weer opgetreden.
In beide gevallen kon de TV rebooten het probleem verhelpen.
Voor deze issues (wat dus eigenlijk samenviel met de FW updates van alle Fritz apparatuur) heb ik nog nooit dergelijke problemen gehad.

Heb net gekeken en de TV hier heeft ook IPv6 adressen (zoals vrijwel alles hier in huis).
Ik heb hier 2 Philips “The One” TV’s in huis, die gewoon netjes bekabeld zijn verbonden met het internet.
Dus wat dat betreft zouden Fritz repeaters geen invloed moeten hebben, zou je denken.
Dit zijn eigenlijk Android/Chromecast apparaten, dus TV-kijken doe je via Android apps (Canal Digital, Netflix, Youtube, Disney+)

It zit dus te denken aan dat die TVs wellicht iets doen (of niet doen) waar de Fritzbox modem een beetje van in de war raakt?

Op dit moment heb ik al een aantal apparaten verhuisd naar een apart VLAN, dus voor de modem/router zou het dus al minder druk moeten lijken.
Voor de modem zijn op dit moment nog maar zo’n 50 devices “zichtbaar”.
Moet nog wat VM’s verhuizen naar nog een ander VLAN en wat apparaten staan nu ook uit. (printers enzo)
Dus vermoedelijk zal het uiteindelijk wel ongeveer op dat aantal blijven steken.

Straks komt de bezorger langs met 2x een 3000 AX zodat de 3x 1750E uit de mesh gehaald kunnen worden en gewoon dienst gaan doen als access point voor dat aparte IoT VLAN. (trouwens best wel lage prijs momenteel voor die 3000AX repeaters, alsof er iets nieuws aan zit te komen van Fritz)

Mijn Fritzbox is inmiddels redelijk stabiel weer met een niet overlopende DHCP pool (denk echt dat dat wel een dingetje is bij het booten van de box)
Maar de genoemde issues met TV-kijken zijn er nog steeds.

Niemand anders daar last van dat een device niet meer de TV streams lijkt te kunnen ophalen tenzij je 'm reboot of via een andere manier laat verbinden? (anders als in van Eth → WiFi of omgekeerd, letterlijk “de andere manier dan wat nu actief is”)

Ik meen me te herinneren dat de persoon aan de lijn van Freedom een terloopse opmerking maakte over de TV-ontvanger en dat gelijk weer terzijde schoof met: “oh dan heb ik niets gezegd”, toen ik aangaf enkel te kijken via de TV-apps op de TV’s zelf.

Dit probleem doet zich met name voor sinds de 7.58 update, of misschien eentje ervoor maar die werd al vrij snel weer bijgewerkt naar 7.58.
Soms kan het wel ruim een week goed gaan, maar nu bijv. was het binnen 2 dagen alweer een probleem.
TV opnieuw opstarten fixt het probleem dan, maar bijv. ook om de TV op WiFi te zetten ipv. Ethernet.
Uiteindelijk gaat 'ie dan alsnog via dezelfde switch poort, maar dus wel met een ander MAC adres.

5590 vanaf 7.51
Die energy instelling is best wel een vervelende.
Als je daar aan gaat frummelen gaat er van alles mee.
Zoals je 5GHz die uit gaat. Of de LAN poorten gaan naar 100Mbit.
En nog veel meer.
https://web.archive.org/web/20231208154502/https://fritzhelp.avm.de/help/nl/FRITZ-Box-5590-avme/avme/023/hilfe_system_energiemodus

Ik heb nu een eigen 5530 in gebruik die ik verbonden heb met de ont van freedom. Daarnaast heb ik een lose 6000. Gebruik geen dect.

Als ik een krachtigere nieuwere router wil hebben (niet omdat het moet, maar omdat dat leuk speelgoed is), wat is op dit moment 1 van de betere FB?

Is natuurlijk ook leuk misschien dat die nieuwere dan ook t.z.t met Freetz kan werken, maar eerst default FB eigen avm firmware is geen probleem.

Hi,

Een logische opvolging voor de FRITZ!Box 5530 is de FRITZ!Box 5590 FRITZ!Box 5530 Fiber AON | AVM Nederland Wel even opletten welke versie je nodig hebt.
AON (Active P2P), G.Pon of XGS.Pon

Hier staan de modellen op de rij.
Let wel op, de 5690 is er nog niet.
https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box-Family#FRITZ.21Box_Fiber

Zat even te kijken naar de nieuwtjes van AVM op YouTube.
Een paar dingen die mij opgevallen zijn:
De 5690 is nog niet af en staat over een half jaar in de planning.
Het ding kan ook nog anders worden als het prototype.
De dect 350 komt morgen in de winkel.(deur contact)
Het aantal smart home apparaten gaat naar 50 per unit.
Ze gaan de mesh zo verbeteren, dat een repeaters keten beter werkt.
In de bèta versie van de smart home app zit nu Geofencing.
Er komt geen bluetooth in de fritzfon, een dect headset kan nu al.
Er wordt nog veel gesleuteld aan de smart gateway en het aantal compatibele apparaten groeit.

bij activeren van Energy-Saving-mode (Energie-Besparing) gebeurt onder andere het volgende:

• in plaats van EN Wifi 2.4 EN Wifi 5 GHz wordt ALLEEN nog 2.4 GHz WiFi gebruikt
  • de LEDs gaan in “Zwakke” stand staan (geven heel weinig licht)

Als ik dit test bij een 7530 en een 7490 (beide Fritz/OS 07.57) dan
werkt het niet op de LEDjes,
WEL schakelt de 5 GHz uit.

Zit nog te puzzelen wat er nog meer verandert; (is veel werk, omdat ik er geen 2 dezelfde naast mekaar heb staan; dus steeds weer instellingen terugzetten, enz.)

Hier staat het voor de 5590 7.70
fritzhelp.avm.de/help/nl/FRITZ-Box-5590-avme/avme/023/hilfe_system_energiemodus

dank @Erik avm voor deze snelkoppeling;
2 vragen komen op:
.1.
hoe zoek ik binnen https://FritzHelp.avm.DE/help/nl/ naar andere FritzBoxen en/of andere FritzOS-en ?!?

Zelf vind ik het niet zo snel uit … … (zal aan mijn zoek-kunst liggen)

.2.
blijft die informatie ook staan van oudere AVM-producten en vorige versie FritzOS ( bijvoorbeeld 07.50 en 07.57 ) ?!?

Hopelijk kan de 5690 volgende Kerst onder de boom :evergreen_tree:

Vaak vind je een aanknoping in een zoekmachine.
Voor de 5590 is het nu.
https://fritzhelp.avm.de/help/nl/FRITZ-Box-5590-avme/avme/023/

Er is weer wat gaande met de Fritzbox.

5590:
Het viel me op, dat er een derde versie van 7.58 is, voor de 5590. (109907)
Deze update heeft te maken met een patent rechtszaak met Huawei.

Zo te zien, komt deze update niet met de auto update.
Die blijven op 108561 of 108048
Om te zien welke versie je hebt.

Update: Ik lees dat MU-MIMO uitgevallen is bij gebruikers, na de update.

http://fritz.box/juis_boxinfo.xml

Wi-Fi

• Changed Wi-Fi 6 signal fields adjusted