Veel wifi clients genereren een willekeurig mac adres.
Die zijn meestal herkenbaar aan het 2e karakter 2,6,A,E.
In mijn telefoon kan dit aan en uit.
Ik heb ook een repeater die een andere SSID heeft.
Aanmelden veroorzaakt een alternatief mac adres in de cliënt.
Dan is het in het lokale netwerk ook een ander toestel met een eigen ip.
Ik wel.
Ik denk dat de meeste winkels wachten op de int. uitvoering.
Zover ik weet, mist daar alleen de handige schuko adapter.
Waarmee hij steviger in een geaard stopcontact zit.
Hmm ik zat een beetje te kijken naar de 2700 (mits niet erg duur), want 2 van mijn 1750E units zijn een beetje brak aan het worden.
Op zich niet erg na ~10 jaar. Maar als er dan toch iets nieuws zou komen, dan graag wat met 2.5 Gbps Ethernet, aangezien die dingen zo lang meegaan
Ik overweeg ook de 2700
Die heb ik ook nog nergens gezien.
De 1750E presteert soms beter dan de 2400.
Ik bezit ook een 1200AX en een 1200.
De 1200 heb ik recent uit de ballenbak gevist.
Ik heb nu 50m rondom mijn erf dekking.
Yep, hier een 1200AX en in een andere ruimte een 1750E op zo’n dual eurostekker splitter zitten zodat er een gewone stekker “onder” past.
Zou niet weten waarom een WiFi AP een schakelaar nodig zou hebben.
Heb dusdanig veel WiFi spul in en rond het huis (ESPEasy ), dat WiFi permanent aan moet zijn en vanwege de muren en vloeren van nieuwbouw (zonder WiFi call kun je niet eens bellen binnenshuis) is er op elke verdieping minstens 1 a 2 access points nodig.
Met de 5490 moest ik regelmatig de zaak resetten.
Nu ik de 5590 heb, komt dat zelden voor.
Bij een reset, gaat de Fritzbox en repeaters spanningsloos.
Dan de Fritzbox weer aan.
Daarna de repeaters een voor een weer aan.
Op sommige plekken, is de schakelaar handiger.
De enige die nog wel eens een reset nodig heeft is de Amino.
Vaak ik er dan ook een update op komst, die dan mee komt.
Voor wie het nog niet gezien heeft.
Fritz heeft hun website grotendeels verplaatst naar Cloudflare.
De Canadese vlag wappert nu hier achter het URL.
In mijn beleving een achteruitgang. Veel verkoop praat. Irritante menu’s.
Dat resetten heb ik niet met de 5530, maar wel dat 'ie bij een reboot soms in een bootloop kan komen.
Ik moet dan de Fritz rustig laten opstarten zonder de netwerkkabel erin en dan pas de netwerkkabel erin doen.
Ik heb dat trouwens niet meer gehad sinds ik mijn DHCP subnet aangepast heb naar een /23 subnet.
Vermoedelijk raakt de DHCP server een beetje in de stress als 'ie niet snel genoeg een “gaatje” kan vinden in een nogal gefragmenteerde DHCP pool.
Inmiddels zitten de nieuwe IP’s die nu uitgedeeld worden al rond de 192.168.11.100+ (192.168.10.0/23), dus wellicht dat dat weer een probleem gaat worden als ik de bovengrens ga benaderen.
En nee ik heb geen 400+ apparaten actief in mijn netwerk, maar bij het ontwikkelen, of het maken van een batch apparaten wil het soms nog wel eens hard gaan qua unieke MAC-adressen met alle ESP bordjes. (ontwikkeling ESPEasy)
Mobieltjes hebben als het goed is uit staan dat ze telkens het MAC-adres vernieuwen bij ons netwerk.
Dat is iets waar we vooral hier in NL last van hebben door het gebruik van compacte 2 voudige WCD’s. Vanuit mijn expertise als Commissioning Engineer, het zorgen dat een nieuwe installatie voldoet aan de norm, of nog leuker, voldoet aan meerdere normen van verschillende landen (ja, dat komt écht voor bij schepen en offshore installaties), is de compacte vorm in een aantal landen zelfs niet eens toegestaan, veel vaker is het niet gebruikelijk, en heeft elke contactdoos 1 positie per wanddoos.
Tja… de minder compacte vorm veel handiger maar ook duurder. En dat is niet de bedoeling.
Heel lang geleden, in de eerste van de MTS-elektro, kreeg ik een onvoldoende omdat ik een WCD op een veel handige maar iets duurdere plek had ontworpen.
Toen ik me probeerde te verdedigen door mijn redenen te geven werd dat afgedaan als: “een zeldzaam lulverhaal” en: 'u dient gewoon het goedkoopst mogelijke ontwerp op te leveren".
We gaan wat off-topic, maar de ervaring is heel herkenbaar. Zou er een boek mee vol kunnen schrijven.
Zo vind ik het ook onbegrijpelijk dat de elektrische installatie in een nieuwbouwhuis vandaag eigenlijk identiek is aan die van een huis gebouwd in de jaren 70…