Fritzbox 7583 voorbereiden voor overstap

Ook ik als bijna ex XS4ALL klant en Founding Freedom member ga nu toch de overstap maken van XS4ALL(KPN) naar Freedom. Toch een tijdje gewacht in de hoop meteen te kunnen overstappen naar glasvezel. Helaas laat de beschikbaarheid van glasvezel nog wel even op zich wachten in ons dorp en nu KPN wel heel hard XS4ALL aan het slopen is toch maar de de overstap maken. Dan maar op VDSL met pairbonding.

De Fritzbox 7581 zal terug moeten naar XS4ALL maar de nieuw 7583 van Freedom is gisteren binnengekomen. Volgende week zal de overstap worden gemaakt.

Mijn vraag is nu. Kan ik de 7583 van Freedom alvast installeren ipv de huidige 7581 en dan het nieuwe modem tot de overstap volgende week configureren voor XS4ALL? Is het dan op de dag van de overstap voldoende om dan onder Internetverbinding “Freedom Founding” te selecteren als Internet service provider?

In het lijstje met providers komt zowel “Freedom” als “Freedom Founding” voor. Maakt het nog uit welke wordt gekozen?

1 like

Dag @ErikW,
welkom bij de club!

Pak de Nieuwe Fritz uit de doos,
maak dan bekabeld verbinding,
zet 'm aan.

Ga met jouw webbrowser naar http://192.168.178.1
Volgens mij kun je al veel instellen ZONDER dat het modem echt aan de kabel hangt …

Start de configuratie-wizard (doe dat via +> Wizards +> internetToegang-instellen )

Zelf zie ik hier 3 Freedom-vermeldingen, zelf gebruik ik op DSL de middelste

Op het tweede scherm controleer jij de instellingen, maar …

… met een “los” modem kun je natuurlijk nog niet de “internet verbinding na het opslaan controleren”

Als jouw Fritz is herstart, dan kun je handmatig door de belangrijkste schermen wandelen:

( let ook hier op het onderste vinkje, zolang jouw modem nog niet ècht aan DSL zit )

Als je -vóórdat je ‘life’ gaat- de volgende instelling AAN zet, dan gaat 't veel vlotter:
Zorg dat Freedom de instellingen van jouw nieuwe FritzBox-modem op afstand goed kan zetten, zet dus het vinkje AAN bij “Automatische-Configuratie-door-internet-Aanbieder”

( als de boel een paar dagen goed werkt, en je wilt naar heel-veilig, dan kun je overwegen de vinkjes op bovenstaand scherm weg te halen )

Zorg ook, dat je de juiste DNS-servers krijg aangewezen, zie scherm:

Als je bovenstaande dingen doet in jouw nieuwe FritzBox vóór de opleverdag,
dan heb jij dat apparaat maximaal voorbereid.

Voor andere lezers:
! bij glasvezel-aansluiting natuurlijk in het eerste scherm kiezen voor Freedom-Glas (maar dat lijkt me logisch)

De scherm-afdrukken zijn gemaakt in FritzOS 07.29 van eind 2021, vandaag de dag het meest recente. Maar in oudere versies vanaf 07.25 lijken de schermen hier sprekend op.

Verder: :spraydot: Freedom geeft op de website prima uitleg over allerlei zaken die je zelf kan doen, kijk maar eens op Freedom internetverbindingen | Freedom

3 likes

je kan prima vooraf al je Freedom box neerzetten en inprikken. Wil je het echt helemaal transparant hebben incl alles vwb Wifi etc.etc.:

1. Maak via het Fritzmenu (System → Backup → ) een backup van de 7581 instellingen
  2. Voorzie de 7583 van stroom, koppel je PC - als enige - aan op de nieuwe 7383 aan en zet de ( System → Backup → Tab Restore) instellingen van je 7581 terug in de 7583
  3. verwissel de 7581 door de 7583 en prik de kabels exact hetzelfde.
  4. Wacht op Freedom en/of doe dan wat Drs/. W hierboven doet.
    NB: Zelf schakel ik de optie van automatische systeem updates en AVM-services uit).

Gaat alles mis met het modem, pak een oude analoge telefoon, prik die op de telefoonpoort van de 7583 en bel dan om te resetten → # 9 9 1 * 1 5 9 0 1 5 9 0 *
NB vzvo: het admin-wachtwoord van je nieuwe modem staat onderop de Frtizxbox.

Suc6 en geniet van het gevoel.

1 like

Top, hartelijk dank voor jullie antwoorden. Goed om te weten dat de configuratie van de 7581 in de 7583 kan worden overgenomen :+1:
De grootste uitdaging zal nog worden om een ouderwets analoog toestel te vinden voor het geval het modem terug moet naar de fabrieksinstellingen :sweat_smile:

Zojuist gedaan wat hierboven beschreven is. Dus configuratie van de FB7581 opgeslagen en deze weer teruggezet in de nieuwe FB7583. Alle kabels omgeprikt en … in één keer werken :blush: Ook de Fritz repeaters (Mesh) kwamen in één keer terug (deze zijn met een ethernet kabel verbonden aan de FB). Wel nog met XS4ALL als provider, maar toch. Dus volgende week wanneer de “lijn” overgaat Freedom als provider instellen en dan zou alles klaar moeten zijn.

Meteen van de gelegenheid gebruikt gemaakt om eens een flink stuk van de Y kabel te halen (ik maak gebruik van pairbonding). Dat had ik vele maanden eerder moeten doen. Aanvankelijk was de snelheid 73Mbit/s maar na het inkorten van de kabel is de snelheid nu 95Mbit/s :astonished: Je kan wel stellen dat die Y-kabel die ze bij het modem leveren niet echt van een super kwaliteit is, nou ja je kan wel stellen dat het gewoon bagger is. Die aders hadden ze echt niet dunner kunnen maken. Zodra ik weer eens gelegenheid heb zal ik zelf wel een hele nieuwe Y kabel knijpen gemaakt van wat fatsoenlijker materiaal. Ik heb zo’n vermoeden dat ze een stuk minder verbindingsklachten kunnen hebben wanneer ze die kabel standaard uit de doos knikkeren en er een betere kabel bij doen.

Al met al ben ik nu wel blij met het resultaat zover, kan niet wachten tot ik de definitieve omschakeling kan maken naar Freedom.

1 like

Dit gaat bij mij binnenkort ook gebeuren. Nuttige info.

Maar in:

zie ik twee keer dezelfde tekst staan “Freedom Founding”. Wat is het verschil?

Ik denk ik ga via de optie van gegevens opgeslagen in de 7581 overzetten naar 7583. Er zijn te veel instellingen, Wi-Fi toegangs beperkingen, passwords, port forwards, accounts, sommige vaste IP adressen om alles weer handmatig in te moeten gaan stellen.

Ik hoop dan ook van mijn 7360 af te kunnen (extra stroomverbruik) die ik nog gebruik voor DECT toepassingen als telefoon en Smart Home. Dat werkte in het begin met de 7581 voor geen meter. Toen in overleg met XS4ALL dat actief gehouden op de 7360 die geschakeld staat als “Share existing Internet connection in the network (IP client mode)”
Moet dan nog wel zien hoe ik de telefooninstellingen over krijg (telefoonboek en call blocks) Als iemand daarvoor een suggestie heeft, graag.

Zie mijn uitleg hierboven. Backup de config van je 7360 en zet die terug in de nieuwe Fritz.
Je kan bij de restore aangeven welk onderdelen je wilt terugzetten.

Mooi, dus ik kan blijkbaar verschillende gegevens uit de 7581 en de 7360 combineren in de 7583.
Ga ik doen. Dank je wel!

Weet iemand het antwoord op mijn andere openstaande vraag:
“Ik zie ik twee keer dezelfde tekst staan “Freedom Founding”. Wat is het verschil?”

“Ik zie ik twee keer dezelfde tekst staan “Freedom Founding”. Wat is het verschil?”
Ben ik ook nog wel nieuwsgierig naar.

Overigen bleek dat de Mesh configuratie van de twee FB repeaters niet goed mee was gekomen. Ze stonden wel in het het Mesh netwerk overzicht maar zonder het Mesh logo, ook stonden Wifi clients nog al “te springen” tussen de verschillende Wifi punten. De FB 1750E en de FB 2400 repeaters heb ik gereset en opnieuw aangemeld als Mesh repeaters. Dit werkt nu weer als voorheen.

mailtje aan HelpDesk Freedom misschien ?!? ( met de vraag om het antwoord ook hier te zetten :grinning: )

Ik heb de vraag bij de helpdesk neergelegd. Wanneer er een antwoord is zal ik het hier neerzetten.

Zijn profielen voor
drw-rw-rw- 2 root root 100 Jan 20 19:54 freedom_adsl
drw-rw-rw- 2 root root 100 Jan 20 19:54 freedom_ftth
drw-rw-rw- 2 root root 100 Jan 20 19:54 freedom_vdsl

1 like

En hoe weet ik welke welke is zodat ik pair bonded vdsl krijg?

Ik zou zeggen… onderzoek het zelf, geen zin mijn FB open te rukken.
Ik gok zomaar dat de eerste het adsl profiel zal zijn.
Zelf hou ik niet van vooringestelde zaken en zou het zelf adhv connectie-parameters instellen.

Ik stel de vraag niet persoonlijk, maar in het algemeen. Misschien is er iemand die het wel weet.
En als dat niet zo is dan kan ik altijd nog de helpdesk bellen. Maar het idee van dit forum is om van anderen dan de helpdesk en jezelf hulp te krijgen.

Forum is wmb niet alleen een antwoorfabriek.

.1.Freedom-Profiel in Fritz:
voor “gewoon-single” adsl heb ik de middelste gekozen; en werkt hier prima
(zie je ook in mijn scherm-afdruk)

.2. Forum:
Zelf vind ik de kracht van deze :spraydot: Freedom-Community dat we elkaar kwesties en meningen voorleggen, waar anderen (graag respectvol) op kunnen reageren …

• kunnen we elkaar helpen,
  • helpen we de helpdesk,
  • maken we een historie

waarin mensen toekomstig onze discussies en oplossingen kunnen terugvinden (niet steeds het wiel opnieuw uitvinden)

.3. Fritz-modem:
suggestie van mij :
lees de config van jouw oude modem in,
start de wizard en kies eerst het middelste profiel,
waarschijnlijk zal dat wel werken, maar …
misschien haal je nog niet de maximale snelheid uit jouw pair-bonding.

Bewaar uiteindelijk deze configuratie ( +> Systeem +> Backup , enz.)

Eventueel kun je het ritueel herhalen, waarbij je het eerste Freedom-profiel kiest.

Bewaar ook deze configuratie. Geef ze handige namen, dan kun je daarna heel snel wisselen van instellingen door de BackUp weer in te lezen.

Omdat hier geen pair-bonding mogelijk is, kan ik het niet voor jou uitproberen; anders had ik dat graag even gedaan. Daar leer ik ook weer van.

Ik blijf benieuwd …

2 likes

Vannacht is de verbinding omgezet van XS4ALL naar Freedom. Dit is naadloos gegaan :+1:
De snelheid is hetzelfde als de XS4ALL verbinding en vooralsnog lijkt de stabiliteit met de FB7583 in orde. Wanneer ik wat meer gelegenheid heb zal ik het andere Freedom Founding profiel eens uitproberen en hier laten weten wat het resultaat was (ik maak hier gebruik van pair-bonding). Nog geen reactie op mijn vraag aan de helpdesk maar ik kan mij wel voorstellen dat een vraag als dit geen hele hoge prioriteit heeft.

Vooralsnog dik tevreden over het verloop van de overstap.

4 likes

Hoe heb je dat gemerkt? Moet je daarvoor in je 7583 kijken, of stuurt de 7583 een push notificatie dat je een nieuw IPv4/IPv6 adres hebt?
(Push notificaties lopen bij mij al via smtp.freedom.nl:465 op mijn bestaande freedom accounts die ik als founding member heb).

Ik heb vanmorgen even in de FB 7583 gekeken. Je kunt dan zien dat het IP adres is veranderd naar het IP adres dat je in de bevestigingsmail va Freedom hebt gekregen. Je kunt ook zien sinds welke datum/tijd de verbinding tot stand is gekomen. Bij mij was dat om 4:40
Zelf heb ik de meeste pushmeldingen uit staan, alleen wanneer er een nieuwe versie FritzOS is krijg ik een melding.

2 likes