Fritzbox loopt vast, hoe debuggen?

Mijn Fritz loopt de laatste tijd vast. Nu al 2 keer achter elkaar in de week. Plots hebben de PC via de LAN geen verbinding meer en ook Wifi loopt tegelijk of een paar minuten eerder/later stuk. Stekker eruit en stekker erin en alles werkt weer.

Echter als ik dat doe, dan zijn de logs ook weer leeg. Hoe kan ik dit probleem debuggen? Ik heb als hij vast loopt ook geen toegang meer tot de Fritz, dus kan op dat moment niet kijken of er iets in de logs staat.

Wat ik doe als er iets niet lekker gaat, ik zet de support push mail aan.
Je moet hiervoor de gewone pushmail aan hebben.

Je kunt de support push mail aan zetten met een telefoon.
Vaak loopt er onder de motorkap al wat fout voordat hij vast loopt.
Dan krijg je direct een mailtje.
Dit bestand bevat veel info en laat ook zien, wat er mis gaat.
De directe code, is handig als je af en toe heel snel een momentopname wenst te maken.

Welk model fritzbox heb je en welke firmware versie gebruik je?
Een slechte voeding, wil ook nog wel eens rare dingen veroorzaken.

Support info pushmail bij iedere herstart:
#991#   Aan
#990#   Uit

*99#	Direct Support info pushmail te genereren.

Oja dat was misschien wel handig te vermelden, het is de 7590. Ik wist niet dat er een dergelijke push mail optie was, dan ga ik dat zeker even aanslingeren om te zien wat ik binnen krijg, bedankt!

Let er ook even op dat je geen loop in je netwerk hebt. De FRITZ!Box kan deze zelf detecteren, maar soms ben je er te laat bij. Zie ook FRITZ!Box meldt "Network loop detected [...]" | FRITZ!Box 7590 | AVM Nederland

Als je je afvraagt wat een ‘loop’ is. Dat is alsof je de FRITZ!Box op zichzelf aansluit. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een kabel van LAN1 naar LAN2. Dat kan ook zijn dat je een repeater draadloos gekoppeld hebt en dan bekabeld op de FRITZ!Box aansluit.

Ik zie namelijk wel vaker dat er toch een apparaat achter de FB (en vaak zijn dit repeaters, Access points of routers) een loop creëert.

Bekend probleem als het de memoryleak is dat ik van tijd tot tijd ook heb.
Wifi corrupt als een gek uit de pan, lan-ethernet gaat over de zeik en de FB7590 reboot zich zelf na 10-30 minuten weer als nieuw.
In de support log - aanmaken via http://jeifritsboxip/support.lua - is de laatste panic actie (bijna onderaan) steeds weer, een kernel fout met dat er geen CBM buffers meer voorhanden waren. Ik ben nog niet achter het patroon daarvan.

Ik krijg het idee dat dit wordt veroorzaakt door de mesh-technnologie - icm met andere opgestelde netwerk/routers -die zichzelf uit wanhoop alleenwanend over de kop draait. Mijn oude FB zonder die meshzooi, had/heeft nergens last van.
AVM doet daar helaas niets aan dan mij te irriteren dat ik mijn netgears, vlan’s, devolo’s, sdn & cisco’s kan proberen er tussenuit te halen.
Inmiddels herken ik de situatie met dat het gebeurd en ik het herstellende spoorboekje weer moet nalopen. Sommige wifi-clients moeten dan weggeforceerd worden.

@Larry Ik zie hier ook iets gemeld over CBM buffers: Fyi: Crash FritzBox 7590 Automatical LED dimming grx-ambient-light

Mogelijk iets om naar te kijken?

1 like

Bedankt allemaal.

Tot nu toe geen bijzonderheden in de log. Push mail staat aan. Loop gecheckt, niets gevonden. En “Ledhelderheid ook aanpassen aan het omgevingslicht” uitgeschakeld. Ook zo’n functie die ik nog nooit gezien had :grin:

Nu eens kijken hoe lang hij up blijft of dat ik binnenkort een mailtje krijg :+1:t2: :+1:t2: