Provider Freedom Internet heeft als doel om in 2026 internetabonnementen met snelheden boven 1Gbit/s te leveren, zegt algemeen directeur Randal Peelen tegen Tweakers. Tot nu toe is het bij de provider mogelijk om snelheden tot en met 1Gbit/s af te nemen.
Leuk al die verhogingen maar vragen mensen zich ook wel eens af of ze het wel nodig hebben? De groot gebruikers onder ons zullen vast aangeven dat ze het hard nodig hebben
Als ik zo om mij heen surf, zie ik dat grotere bandbreedtes niet noodzakelijk meer hoeven te kosten. Dan de bandbreedte maar wat opschroeven. Er zit ook nog een marketingplaatje achter; blijven hangen in de 1 Gbps voor een prijs waar conculega’s met een paar euri meer minstens het dubbele voor aanbieden is stilstand.
De enige reden dat ik hier op 1G zit ipv 50M is omdat het me geen cent extra kost. Waatom zouden mensen meer willen betalen voor iets dat ze toch niet gebruiken?
Sinds hiet fiber ligt ben ik van 20, via 40 naar 50 Mbit gegaan ‘omdat men niet minder meer wilde verkopen’ (KPN geneuzel). 20 Mbit was voldoende en om eerlijk te zijn, ik merk het verschil niet in gebruik, wel in de portemetnix, want bij elke KPN snelheidsverhoging ging ook natuurlijk de prijs omhoog.
Als het argument ‘het kan, dus je betaald er maar meer voor’ voor alles zou gelden, reed iedereen wel in een Porsche… ben je nog sneller bij de max snelheid en het kan, dus waarom niet? De enige reden dat dat elders niet gebeurt is omdat daar geen duopolie is met wat kleine randleveranciers.
Ik denk dat we langs elkaar heen praten. Ook bij Freedom is iedereen vrij om het abonnement te kiezen dat bij hen past. Dat begint volgens mij bij EUR50/maand. Niemand is verplicht om voor iets te betalen waar hij/zij geen gebruik van maakt. Mijn punt is dat 1+Gbps qua kosten dicht in de buurt ligt van wat ik nu voor een 1Gbps abonnement bij Freedom betaal. Er zijn allerlei redenen om dit niet aan te bieden, maar marketing wise zal een hogere bandbreedte wel nieuwe abonnees over de streep trekken. Koffienu zal daar geen last van ondervinden