[Glasvezel:] 10Gbit over glasvezel

Enig idee wanneer (if ever) we ook sneller dan gbit over glas mogen verwachten? In duitsland en andere plaatsen bestaat dit al. Ik snap dat Freedom ‘internet’ van de grond wil krijgen :slight_smile: en dat sneller dan gbit nog een natte droom mag zijn :stuck_out_tongue: maar toch, we moeten ook vooruit kijken, vooruit plannen en, tja, dromen mag altijd toch?

Cambrium: op 10/10/2019
https://forum.tweak.nl/t/help-jij-ons-10-gigabit-te-testen/45

10Gbit is een mooi streven om naartoe werken. Alleen zijn erg enorm veel factoren die invloed hebben op de snelheid. Vele zullen nog niet eens de 1Gbit/s kunnen halen.

Allereerst moet de router op klant locatie 10Gbit/s aankunnen. De Fritz!Boxen die we nu leveren kunnen niet op de glas poort die snelheden aan. Dus dat zou beteken dat gebruikers zelf een router en SFP module moeten hebben voor die snelheid.

Daarna de techniek vanaf de lijnbeheerders moeten het aankunnen. Dat betekend dat elke schakel een dedicated 10Gbit/s of shared 25Gbit/s of hogere poort nodig heeft. Op dat punt zal het al wat langer duren. Waarbij Cambrium het in principe al bij Tweak levert kan het niet zo aangezet worden op elke lijn.

Kortom, er is nog een lange weg te gaan voordat 10Gbit/s mogelijk gaat worden maar er natuurlijk wel interesse is om dit uit eindelijk te gaan doen. Als zal dit mogelijk meerdere jaren in beslag gaan nemen. Daarin is nu nog weinig inzicht.

Ik vraag me af welke privé toepassing momenteel 10Gb nodig maakt en de, ongetwijfeld, hoge meerkosten rechtvaardigt?

Dat zijn zeker hogere kosten. Als alleen je router 10Gbps op de uplink kan aansturen, heb je ook aan de binnenkant iets nodig om het af te nemen… Server met 10Gbps?, of 10+ poorten die gelijktijdig 1Gbps doen? WiFi komt niet zomaar in de buurt van die snelheden.

Mogelijk als iemand een compute elementen als verwarming gebruikt Nerdalize is inmiddels bankroet, en doet het niet meer.

Nog een ander leuk voorbeeld om thuis een hoge snelheid te hebben.
Server die video bestanden ophaalt van een bedrijf om commercials of dergelijks te maken.
Dan vanuit je werkstation de video’s bewerken. Deze video’s zijn vaak flat en zijn daarom relatief groot.

De server zou dan tevens voor renderen en transcoderen gebruikt kunnen worden. Dit wil je dan niet doen op de computer waar je op dat moment ook video bewerkt. Maar die 10Gbit/s intern is dan heel erg handig omdat je direct vanaf de server zou kunnen bewerken of dat je bestanden heel makkelijk van de server kan afhalen of kan opslaan als back-up.

2 likes

In Zwitserland is het al vrij gebruikelijk. Met Wifi6(e) kun je ook al (ruim) boven de 1Gbit komen. Alleen ziet je router er dan wel uit als een stekelvarken :slight_smile:

Bedraad Ethernet met 10Gbit is duur en kost veel stroom (5W per poort heb ik wel eens gelezen). Dat zal voorlopig nog wel voornamelijk 1GBit blijven, met enkele poorten op 2.5GBit. Je ziet ook al aan de nieuwe Fritzbox voor glas bij Freedom dat 2.5GBit eraan komt.

In Zwitserland krijg je b.v. zoiets voor 10Gbit/s internet: Internet-Box 3 – Router & Internet-Box | Swisscom

Nou, kom maar op met die 10Gbit =) Zou er best wat extra centen per maand voor over hebben. En ja, de meeste mensen hebben het (nog) niet nodig, maar voor mij geldt. hoe sneller hoe beter.

Ja beroepshalve waar snelheid belangrijker is dan prijs kan ik me er iets bij voorstellen maar Privé …?
Ik vrees dat door de veel gecompliceerdere en duurdere hardware ook de tarieven fors omhoog gaan!

Voorlopig is die 1Gb voldoende.
Ik heb wel even gekeken naar een switch die past bij de ooit toekomstige fritzbox.
De prijzen zijn nog om onwel van van te worden.
@KetelBinkie
Leuk dat je iets gevonden hebt, waarvoor de snelheid nuttig is.
Ik heb zoiets nog niet gevonden.
Ik ga eerst sparen voor een pc, die het sneller op kan slaan.

Switches voor 10Gbit worden al wel betaalbaar, bijvoorbeeld de mikrotik CRS305-1G-4S+IN, deze kan icm met routerOS ook als router ingezet worden, al komt deze dan wel cpu kracht tekort om volle snelheid te halen bij een PPPoE sessie.

Echte 10G routers zijn nog erg duur, ben ik achter gekomen op zoek naar een toekomst bestendige router met meerdere SFP+ poorten voor multiWAN.