[Glasvezel:] 10Gbit over glasvezel

Enig idee wanneer (if ever) we ook sneller dan gbit over glas mogen verwachten? In duitsland en andere plaatsen bestaat dit al. Ik snap dat Freedom ‘internet’ van de grond wil krijgen :slight_smile: en dat sneller dan gbit nog een natte droom mag zijn :stuck_out_tongue: maar toch, we moeten ook vooruit kijken, vooruit plannen en, tja, dromen mag altijd toch?

Cambrium: op 10/10/2019
https://forum.tweak.nl/t/help-jij-ons-10-gigabit-te-testen/45

10Gbit is een mooi streven om naartoe werken. Alleen zijn erg enorm veel factoren die invloed hebben op de snelheid. Vele zullen nog niet eens de 1Gbit/s kunnen halen.

Allereerst moet de router op klant locatie 10Gbit/s aankunnen. De Fritz!Boxen die we nu leveren kunnen niet op de glas poort die snelheden aan. Dus dat zou beteken dat gebruikers zelf een router en SFP module moeten hebben voor die snelheid.

Daarna de techniek vanaf de lijnbeheerders moeten het aankunnen. Dat betekend dat elke schakel een dedicated 10Gbit/s of shared 25Gbit/s of hogere poort nodig heeft. Op dat punt zal het al wat langer duren. Waarbij Cambrium het in principe al bij Tweak levert kan het niet zo aangezet worden op elke lijn.

Kortom, er is nog een lange weg te gaan voordat 10Gbit/s mogelijk gaat worden maar er natuurlijk wel interesse is om dit uit eindelijk te gaan doen. Als zal dit mogelijk meerdere jaren in beslag gaan nemen. Daarin is nu nog weinig inzicht.

Ik vraag me af welke privé toepassing momenteel 10Gb nodig maakt en de, ongetwijfeld, hoge meerkosten rechtvaardigt?

Dat zijn zeker hogere kosten. Als alleen je router 10Gbps op de uplink kan aansturen, heb je ook aan de binnenkant iets nodig om het af te nemen… Server met 10Gbps?, of 10+ poorten die gelijktijdig 1Gbps doen? WiFi komt niet zomaar in de buurt van die snelheden.

Mogelijk als iemand een compute elementen als verwarming gebruikt Nerdalize is inmiddels bankroet, en doet het niet meer.

Nog een ander leuk voorbeeld om thuis een hoge snelheid te hebben.
Server die video bestanden ophaalt van een bedrijf om commercials of dergelijks te maken.
Dan vanuit je werkstation de video’s bewerken. Deze video’s zijn vaak flat en zijn daarom relatief groot.

De server zou dan tevens voor renderen en transcoderen gebruikt kunnen worden. Dit wil je dan niet doen op de computer waar je op dat moment ook video bewerkt. Maar die 10Gbit/s intern is dan heel erg handig omdat je direct vanaf de server zou kunnen bewerken of dat je bestanden heel makkelijk van de server kan afhalen of kan opslaan als back-up.

3 likes

In Zwitserland is het al vrij gebruikelijk. Met Wifi6(e) kun je ook al (ruim) boven de 1Gbit komen. Alleen ziet je router er dan wel uit als een stekelvarken :slight_smile:

Bedraad Ethernet met 10Gbit is duur en kost veel stroom (5W per poort heb ik wel eens gelezen). Dat zal voorlopig nog wel voornamelijk 1GBit blijven, met enkele poorten op 2.5GBit. Je ziet ook al aan de nieuwe Fritzbox voor glas bij Freedom dat 2.5GBit eraan komt.

In Zwitserland krijg je b.v. zoiets voor 10Gbit/s internet: Internet-Box 3 – Router & Internet-Box | Swisscom

Nou, kom maar op met die 10Gbit =) Zou er best wat extra centen per maand voor over hebben. En ja, de meeste mensen hebben het (nog) niet nodig, maar voor mij geldt. hoe sneller hoe beter.

Ja beroepshalve waar snelheid belangrijker is dan prijs kan ik me er iets bij voorstellen maar Privé …?
Ik vrees dat door de veel gecompliceerdere en duurdere hardware ook de tarieven fors omhoog gaan!

Voorlopig is die 1Gb voldoende.
Ik heb wel even gekeken naar een switch die past bij de ooit toekomstige fritzbox.
De prijzen zijn nog om onwel van van te worden.
@KetelBinkie
Leuk dat je iets gevonden hebt, waarvoor de snelheid nuttig is.
Ik heb zoiets nog niet gevonden.
Ik ga eerst sparen voor een pc, die het sneller op kan slaan.

Switches voor 10Gbit worden al wel betaalbaar, bijvoorbeeld de mikrotik CRS305-1G-4S+IN, deze kan icm met routerOS ook als router ingezet worden, al komt deze dan wel cpu kracht tekort om volle snelheid te halen bij een PPPoE sessie.

Echte 10G routers zijn nog erg duur, ben ik achter gekomen op zoek naar een toekomst bestendige router met meerdere SFP+ poorten voor multiWAN.

KPN bied al 4Gbit aan bij mijn adres, mijn ONT heeft een 10Gbit ethernet port als het goed is en kan zo die snelheid leveren als mijn Router het maar aan kan.

Enige nieuws of KPN WBA al zulke verbindingen levert aan klanten van andere providers of moeten we even wachten?

Ik ben hier ook wel benieuwd naar als pre-order klant, andere providers lijken in een rap tempo hogere snelheden uit te rollen:
8Gbit/s-glasvezel met XGS-PON - Tweakers

Hier hebben we in een ander topic ook al iets over gezegd. We kunnen hogere snelheden natuurlijk ook aan gaan bieden. Maar wij staan ook voor kwaliteit. Dat betekent dat we eerst willen dat de randapparatuur die wij leveren dit ook aan kan. Dat is nu nog niet het geval.

Daarnaast vereist hogere snelheden naast de router ook andere apparatuur in huis. We zien op korte termijn daarom veel klachten binnenkomen over speedtest die de snelheid niet halen. Vaak wordt er dan gemeten met de mobiele telefoon over WiFi…of heeft de laptop echt nog geen 10Gb poort.

Dat het gaat komen dat is zeker. Ik verwacht eerst een 2,5 Gbit variant op de ODF/E-Fiber netwerken aangezien de standaard router die wij leveren dat ondersteunt. Daarna zullen er meer volgen.

Persoonlijk vind ik de 4, 5 en 8 gbit strijd van KPN en Delta veel lijken op verplassen en marketing dan daadwerkelijk goed ondersteund.

8 likes

2.5Gb/s zou al super zijn :slight_smile: Router ondersteunt het al dus ben benieuwd.

Ik snap dat je dit als een marketingstrategie ziet, en dat is waarschijnlijk ook zo, maar het is ook een manier om innovatie te stimuleren, iets waar ik sterk achter sta. Als dienstverlener (of in welke sector dan ook) kun je niet op je lauweren rusten, je moet constant vernieuwen.

Als je klanten een 8Gb lijn geeft, moet je ook vertellen hoe de verdeelsleutel is.
Dan moet het niet zijn, dat het in elkaar zakt omdat het regent buiten en iedereen aan het internet hangt.
Ik heb nu 1Gb en ik heb heel erg zelden, de halve snelheid nodig.
De volle snelheid haal ik alleen op test sites.
En met 80 pc’s naar YouTube kijken, doe ik ook niet.

De lijn van Freedom is stabiel en ik merk nooit verschil in snelheid.
Er zit wel eens wat in de knoop. Als je dan verder kijkt, zit de oorzaak elders in de wereld.

Alleen al voor of vanwege de marketing zou juist ook freedom dit moeten aanbieden. Past perfect in de groei strategie en ik denk dat er genoeg freedom gebruikers (waaronder ikzelf) graag naar de hogere snelheid zouden overstappen, gewoon omdat het kan

1 like

Mijn interne netwerk is 10 Gb, dus kom maar op.
Maar belangrijker: maak het netwerk hier in De Wijk eerst maar stabiel. Ik zie geregeld dat Freedom even uitvalt (mijn failover-verbinding met Ziggo neem het dan over) en de upload-snelheid is wisselend en bijna nooit in de buurt van 950 Mb (rond de 600 meestal). Download is nu ook 600, wel vaker 950 Mb.

Ik verlang terug naar Tweak met een zeer stabiele verbinding hier in De Wolden (woonplaats De Wijk).

Klinkt meer als een lokaal probleem, niet in het Freedom netwerk (en in die zin dus niet de directe verantwoordelijkheid van Freedom, maar bij melding moeten ze dit uiteraard wel even doorzetten naar de belichter. Kan in theorie ook nog iets op je eigen apparatuur zijn, voor alle zekerheid even testen met de standaard spullen die je van Freedom ontvangen hebt en niks anders op de lijn om dat uit te sluiten). Het Freedom netwerk is in tegenstelling tot het oude krakkemikkige Tweak netwerk super stabiel. Bij Tweak had ik op de klassieke drukke momenten regelmatige packetloss. Die ellende is helemaal voorbij sinds ik van Tweak naar Freedom ben overgestapt (met dezelfde apparatuur over dezelfde kabels, terwijl die arrogante lui (met in de hoofdrol ene Johan) van Tweak het al snel daar op gooien in plaats van eerst eens kritisch naar hun eigen houtje-touwtje netwerk te kijken). Nu gewoon nooit meer packetloss en altijd volle snelheid. Ik zit dan gelukkig ook niet op de oude infra van Tweak die FO nu overgenomen heeft, maar gewoon op het origineel eigen netwerk van FO. Dus nee, je zult begrijpen dat ik alles behalve terugverlang naar Tweak. Wat mij betreft goed dat dat zooitje wordt/is opgeheven.

:+1: :slight_smile:

2 likes