Glasvezel is aan gelegd, hun nu verder?

Hoi,
gisteren is bij mij glasvezel aangelegd in huis (meterkast).

Hoe gaat e.e.a. qua aansluiten / activeren nu verder?

Poosje geleden zag ik dat glasvezel op mijn adres als pre-order beschikbaar is, maar die optie is weg.
Glas staat er ook niet als normale optie beschikbaar.

Waarschijnlijk kan Freedom op jou adres geen glasvezel leveren

Welke partij heeft er glasvezel aangelegd? Op basis daarvan weten de mensen hier dan wel wat de (on)mogelijkheden zijn.

Hoi,

zie s.v.p. mijn eerdere vraag hier: Komt Freedom beschikbaar op nog aan te leggen glasvezelverbinding?

Door Sebastiaan van Freedom is aangegeven dat als KPN aanlegt (en dat is gisteren dus gebeurd) dan kan Freedom leveren.

Als pre-order was het eerst wel beschikbaar en nu opeens (?) niet meer… raar?

Dan komt het gewoon beschikbaar. Freedom kan gewoon over KPN Netwerk leveren, er zal momenteel wel een issue zijn met de postcodecheck gegevens.

Er kan nog tot een paar maanden tijd zitten van het daadwerkelijk kunnen gaan gebruiken van een verbinding. Jou kabeltje in de meterkast gaat naar een (GPON?) wijkkastje of (mogelijk POP) en moet vanuit de BRAS (broadband remote access server) daarvan weer worden omgeleid naar routers van de provider voordat überhaupt internettoegang e.d. mogelijk is. Kortom, er zit meer achter het eindpunt voordat iets kan werken.

Controleer je internet beschikbaarheid via een willekeurige postcode-check van (al of niet concurrerende) providers. Op het moment dat iemand je zou kunnen aansluiten, kan je bij de helpdesk onderzoeken of Freedom daarin al of niet buiten die boot zou vallen.

Het kan inderdaad lang duren. Om dit in mijn geval bij KPN Netwerk/Glaspoort te bespoedigen heb ik een voortijdige overstap van Freedom naar KPN ISP gedaan, om dan een jaar later (komende 17 maart!) weer terug te keren bij Freedom. Bij het flatgebouw naast het mijne is nog steeds geen enkele woning aangesloten op het DP onder de stoep (geplaatst in dezelfde week als dat voor mijn gebouw).