[Handleiding:] configureren van OpenWrt

Dat is inderdaad nog MTU 1492. Maar het is wel 2 uur geleden. Heb je wel service network restart gedaan nadat je de MTU-opties toevoegde aan /etc/config/network?

Ik heb je antwoord verkeerd gelezen/begrepen.
Nu nog eens de docu bestudeerd, en begrijp nu wat je met modem bedoeld. Jij hebt daar een apart vlan voor opgenomen om de gui van je vigor te kunnen benaderen (gok ik). Ik heb daar zelf nooit iets op de OpenWRT router voor gedaan (die heeft daar immers niets te zoeken, en een router heeft toch de verbinding met de boze buitenwereld…) dus in mijn hoofd zijn de ftth en vdsl2 setups identiek. Toegang tot het modem gaat via een apart kabeltje in een van de netwerken achter de router :slight_smile:

1 like

Exact, jij begrijpt hem. Ik wil graag m’n DSL status kunnen zien. De Vigor heeft geen aparte management-poort, maar ik kan wel het getagde en ongetagde verkeer onderscheiden.

Daarvoor heb ik op m’n Vigor IP 192.168.200.1 en op m’n router IP 192.168.200.2 toegewezen. Die praten met elkaar over die ‘modem’-interface, waarbij de Vigor alleen op UDP-poort 123 naar binnen mag om z’n klok goed te zetten.

Na service network restart is dit de log. 16:00 uur is UTC, neem ik aan.

Mon Nov  2 16:00:26 2020 daemon.notice pppd[2824]: Connect: pppoe-wan <--> eth0.6
Mon Nov  2 16:00:26 2020 daemon.debug pppd[2824]: sent [LCP ConfReq id=0x1 <mru 1492> <magic 0xf86e4cf0>]
Mon Nov  2 16:00:26 2020 daemon.debug pppd[2824]: rcvd [LCP ConfReq id=0xc3 <mru 1492> <auth chap MD5> <magic 0x4ba50141>]
Mon Nov  2 16:00:26 2020 daemon.debug pppd[2824]: sent [LCP ConfAck id=0xc3 <mru 1492> <auth chap MD5> <magic 0x4ba50141>]
Mon Nov  2 16:00:26 2020 daemon.debug pppd[2824]: rcvd [LCP ConfAck id=0x1 <mru 1492> <magic 0xf86e4cf0>]

Wanneer je ip link doet, zie je dan interfaces met een MTU van 1508?

De output daarvan is:

1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN qlen 1000
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UP qlen 1000
link/ether {{MAC}} brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
3: eth1: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 1000
4: eth2: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 1000
10: br-lan: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP qlen 1000
11: eth0.1@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue master br-lan state UP qlen 1000
18: eth0.6@eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP qlen 1000
link/ether e4:f4:c6:18:01:66 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
19: pppoe-wan: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1492 qdisc fq_codel state UNKNOWN qlen 3
link/ppp

Dan lijkt het er toch op dat je configuratie niet goed geparsed wordt, want ik zou verwachten dat eth0.6@eth0 een MTU van 1508 heeft en pppoe-wan van 1500.

… waarvoor het belangrijk is dat de fysieke interface eth0 een MTU van 1508 heeft, en dat is nu niet zo. Het ligt natuurlijk ook aan je hardware of baby jumbo frames ondersteund zijn. Zoniet, dan kom je niet boven de 1500 uit.

Ik ken de switch van die Netgear niet inderdaad, dus het kan heel goed dat die geen RFC 4638 ondersteunt. En ik heb ook begrepen dat WiFi er niet op werkt in OpenWrt. (Zal wel Broadcom zijn dan, en dat wil je echt niet.)

@Guillaume heeft al aangegeven dat hij op zoek gaat naar een WDR4300 zoals ik ook heb. Dus ik ben benieuwd. Daarop weet ik in ieder geval zeker dat het wel werkt.

FWIW, ik gebruik de TL-WR1043N(D) (varianten v2 t/m v5) for FttH en VDSL2 die werken ook prima, hebben een snellere cpu dan de WDR4300. Als je geen wifi nodig hebt en meer CPU power wil (= VPN/ipsec/wireguard snelheid) kun je de ubiquity edgerouter X overwegen, ik wil dat zelf gaan proberen, OpenWRT zegt er support voor te hebben, en dan werkt hardware NAT offloading ook, dus dat zou een feestje moeten zijn. Je kunt ze voor redelijke prijzen nieuw of op marktplaats vinden.

<rant>
Ik wil zelf verder van de TP-Link af, want die timmeren hun apparatuur tegenwoordig hermetisch dicht en maken het onmogelijk om er dus iets mee te doen wat je zelf wil. Voor routers heb ik nog geen fabrikant gevonden die OpenWRT standaard gebruikt, voor WiFI schoteltjes al wel – comfast.
</rant>

1 like

Wat haal je ongeveer aan throughput op een WR1043N met PPPoE en SQM? Meer dan 200Mbps NAT?

Ik gebruik geen SQM, maar trek 210Mbps uit mijn VDSL2 verbinding in de download richting. Op de glas verbinding die qua abbonnement maar 100Mbps is haal ik up en down tegelijkertijd met gemak die maximum zonder ook maar enige belasting te zien:

2020-11-04 15:01:29 (13.1 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [1048576000/1048576000]

Als ik wireguard gebruik wordt het een ander verhaal, en blijf ik hangen rond de 30Mbps omdat de cpu het te zwaar krijgt.

1 like

GL.iNet?

Ik heb een GL-MiFi voor onderweg, en op m’n werk heb ik een lading GL-AR150’s draaien als AP’s.

Ze hebben wel een rare GUI er overheen gezet, al is LuCI ook beschikbaar. Maar ik flash altijd gewoon vanilla OpenWrt.

Die kende ik nog niet, redelijke prijsklasse, dual core 1Ghz en 1GiB geheugen dus dik in orde. Bedankt!!!

1 like

Niet al hun routers draaien OpenWrt, maar heel veel wel. Hier heb je een lijst op de OpenWrt-Wiki. Er zitten zelfs quadcore devices tussen.

I use the GL-B1300 flashed with stock OpenWRT. Works very well.

Some people complain about the WiFi performance but I use a separate AP so can’t comment on that, but as a router between Ethernet -> PPPoE I have no complaints.

1 like

Wat dacht je van het Europese product van CZNIC: Turris Omnia en Turris MOX: https://www.turris.com/en/
OpenWRT wordt bij hun alleen op BTRFS opgeslagen zodat ze upgrades in een transactie kunnen verwerken.
(“unbrickable”).

1 like

@Kevin

Goedemiddag,

Ik heb jouw tutorial gevolgd om te kijken of ik mijn WRT3200ACM met Openwrt kan gebruiken voor Freedom. Momenteel zit ik nog bij xs4all maar de instellingen leken op die van freedom. Ik heb deze instructie erbij gelegd [OpenWrt Wiki] ISP Configurations . Ik heb een Genexis FTU welke op de website van freedom staat dat dit ook en NTU is.

Echter ik krijg connection attempt failed en ik zie bij de switch vlan geen poort aanwijzing (zie screenshots) . Wat mis ik ? Er wordt geen verbinding wordt gemaakt (en ik ben bang dat dit dan ook met Freedom gebeurd) poort 4 is de aansluiting naar de FTU/NTU

Ik heb dan maar ook de 5490 bij de nieuwe aansluting van Freedom mee besteld. :slight_smile:

Er zijn connectie providers die geen VLAN6 untagged aanleveren als er geen TV (VLAN4) wordt afgenomen.
je kan proberen of pppoE over de ruwe eth0 kan.

En je plugt je NTU in in LAN4 in plaats van WAN dus? Als je debug meegeeft aan pppd, kan je dan eens de output van logread laten zien?

Want aan de GUI te zien, is er niets ingeplugd, dus dit zou ook al iets lulligs kunnen zijn als een kapotte ethernetkabel.