[Handleiding:] configureren van OpenWrt

Hallo,

Onlangs heb ik op mijn DokuWiki gedocumenteerd hoe ik mijn OpenWrt-routers heb geconfigureerd voor Freedom Internet op KPN VDSL en KPN WBA glasvezel.

Ondertussen heb ik mijn posts ook vertaald naar het Nederlands; zowel voor VDSL als voor glasvezel.

Wellicht dat iemand er iets aan heeft.

15 likes

Dat zijn de dingen die deze community zo ontzettend waardevol maken.
:+1: :+1: :+1:

1 like

@Kevin
Welkom bij de Freedom Community.

Je hebt meteen een hele goede binnenkomer gepost zeg! Dank je wel voor het delen van deze handleiding.

Veel mensen kunnen met jouw beschrijving aan de slag of als basis gebruiken voor hun eigen project.

Belangrijker waarschijnlijk nog is dat je met deze post een groep lezers attent, bekend en bewust hebt kunnen maken; dat er andere manieren zijn om de basis van het internet zélf in te vullen zonder de inmenging van andere partijen.

Jouw relevante informatie zal voor sommigen ‘Abracadabra’ zijn vanwege de coderegels.

Samen met de community hoop ik dat we hier in de nabije toekomst verandering in kunnen brengen en op eenvoudige wijze kunnen laten zien dat Freedom en haar Community er werk van maakt om het Internet en de diensten/producten voor de gebruikers (weer) in eigen hand te nemen. Een Open Source oplossing zoals deze van jou is hiervan een geweldig voorbeeld.

1 like

@Michael
Dankjewel voor je reactie. Ondertussen heb ik mijn posts ook vertaald naar het Nederlands; zowel voor VDSL als voor glasvezel.

De regels code zijn optioneel overigens. Ik heb het voor zowel de CLI als de GUI geconfigureerd, en het is prima mogelijk om OpenWrt in te stellen zonder SSH. Het is alleen niet echt mijn ding.

Misschien leuk om MTU van 1500 op te nemen in je guide. Zeker voor glasvezel is dit triviaal, bij VDSL hangt het af of je modem het kan (de fritzbox ondersteunt het in ieder geval niet).

config device
    option name 'eth0'
    option mtu '1508'

config interface 'wan'
    option mtu '1508'
    ...

config interface 'lan'
    option mtu '1500'
    ....
1 like

Ik kan het inderdaad wel toevoegen, maar weet wel dat je goodput ermee maar 0,025 procentpunt verbetert. Dus het is leuk omdat het kan, maar of je het echt merkt in de praktijk… :wink:

(1500 - 8 - 20 - 20) / (1500 + 26) * 100 = 95.1507% goodput met MTU 1492
(1500 - 20 - 20) / (1500 + 8 + 26) * 100 = 95.1760% goodput met MTU 1500

Ik geef toe dat je voor de echte snelheidwinst het niet hoeft te doen :slight_smile:
Sommige dingen blijven gewoon leuk, niet omdat het moet, maar gewoon omdat 't kan. :smiley:

1 like

Ik heb de FttH-handleidingen aangepast. Voor VDSL doe ik het maar niet, want het is maar zeer de vraag of het modem wel RFC 4638 ondersteunt.

1 like

I have the Vigor 165 in bridge mode with a OpenWRT router behind it and 1500 MTU is working fine for me.

Try enabling jumbo frames on the Vigor. You need to SSH to it and issue the command ‘port jumbo 9022’.

1 like

Oh wow, this actually worked. Thanks a lot! I’ve been looking for a way to enable Jumbo Frames for over a year now, but I never found it, so I just assumed thatthe Vigor 165 didn’t support them.

kevin@vanadium:~$  ping -M do -s 1452 freedom.nl
PING freedom.nl(2001:7b8:650:1::33 (2001:7b8:650:1::33)) 1452 data bytes
1460 bytes from 2001:7b8:650:1::33 (2001:7b8:650:1::33): icmp_seq=1 ttl=58 time=13.3 ms

I had to run port jumbo on first, by the way, and then port jumbo 9022. Does this persist after modem reboots, or do I have to do something extra for that?

Yeah it does persist for me, just a one time setting as far I can see. Glad you got it working.

1 like

I’ll update the VDSL guides as well then. :slight_smile:

Edit: Done. The VDSL guides now also use MTU 1500 in the PPPoE tunnel.

Het gaat niet zozeer over de goodput, maar voornamelijk om het versturen (via IPv6) van berichten die 1500 bytes zijn. En dit komt nog wel eens voor bij DNSSEC over IPv6 vanwege signatures. Wanneer je dit niet hebt, heb je meer kans dat dingen niet (goed) lijken te werken.

@Kevin
Geweldige informatie dit. :+1:
@moderaters
Kan deze post niet sticky gemaakt worden en dan bovenaan gezet worden, want deze info komt altijd van pas en het zou zonde zijn als dit topic uit het zicht verdwijnt.

1 like

Ik zou dat kunnen doen, maar het voelt wat arrogant om m’n eigen post te sticky’en. :wink:

Maar bedankt voor het compliment!

@Kevin
Misschien dan even een mede-moderater aanslingeren die dat kan doen? :stuck_out_tongue_winking_eye:

:shushing_face: [ :pushpin: sticky] :vulcan_salute:

2 likes

@Michael
Woowww! Michael for president!. :pushpin: :+1:
Bedankt.

Nou, eigenlijk hoort @Kevin de eer te krijgen.