Open source of niet?

Op deze community zie ik nog wel eens voorbij komen dat alle Freedom klanten open source toepassingen willen hebben. Dat is iets waar ik (in absolute getallen) zeker weet dat dat niet het geval is.
Men moet namelijk altijd bedenken dat je je in een behoorlijke bubbel bevind (ikzelf incluis).
Ik ken bijvoorbeeld niemand in mijn directe omgeving die open source gebruikt. Maar ik weet ook vrijwel zeker dat er mensen zijn met precies omgekeerde ervaring.

Nu wil ik hier absoluut geen discussie starten over de voor’s en na’s, maar het is misschien wel leuk om hier te verzamelen wat de verschillende leden gebruiken.

En om het spits af te bijten:

Ik gebruik geen open source en heb vooralsnog geen plannen in die richting.

Mijn configuratie

Fritzbox met repeater en 2 fritz phones.
Amino STB en heel soms tv via browser.
Samsung smart TV maar gebruikt als domme TV, dus zonder internet aansluiting.
Meerdere Windows computers en laptops met Office professional, en dus outlook als email client.
Android telefoon (Huawei P30)
En natuurlijk alles wel voorzien van sterke wachtwoorden en goede virus scanners.

Debian
OpenWrt

Geen televisie, Geen telefoon

1 like

Dit is ook helemaal geen topic vanuit Freedom, maar op persoonlijke titel en interresse van mijzelf en mogelijk andere leden wat er zoal in gebruik is.

Wat ik graag wil is dat Freedom zijn klanten innovatieve technische oplossingen biedt waarbij Freedom zoveel mogelijk gebruik maakt van open source software.

Mijn wensenlijstje waar vast wel open source software voor te vinden is die dat ondersteunt, in volgorde van mijn prioriteit:

  • Cloudspace/file sharing 10 GB met SFTP toegang. Zoiets als bij XS4ALL gewoon bij abonnement in zat. Niet wat later door KPN werd gepresenteerd als iets nieuws WebDisk.
  • DNS API (bijvoorbeeld ten behoeve van remote automatisch aanpassen TLSA records als je Let’s Encrypt certificaat is gewijzigd)
  • webDAV agenda’s (zowel persoonlijke op één emailadres als gezamenlijke op meerdere email adressen)
  • Cloudopslag backup, Nederlandse server, encrypted opgeslagen, SFTP en ‘Remote Rsync over Remote SSH’ toegang tot cloud opslag, tegen betaling € 1 / TB / maand
  • rDNS editor
  • Pi-hole achtige functionaliteit (persoonlijk) in een specifieke DNS server, instellingen zelf aan te passen via web interface.
  • Externe VPN dienst
1 like

Hier in huis

  • Een FritzBox 5490 (door Freedom geleverd)
  • 3x amino settop box
  • enkel domme TV’s
  • een Synology NAS
  • Zowel mijn vrouw als ik een windows laptop vanuit het werk
  • mijn vrouw een iPhone en iPad
  • Ik een android telefoon vanuit het werk
  • Ik nog een desktop met Manjaro Linux
  • Voor mijn werk nog een desktop als test server op Debian Linux
  • 1x een raspberry als Domoticz server
  • 1x een raspberry pi als kodi mediaspeler
  • 1x een oude laptop op Debian als kodi mediaspeler met tevens mogelijkheid via chromium netflix en canaaldigitaal kijken.

Ik ga niet alles opsommen.
Open Source is voor mij niet een een heilige graal.
Het moet betrouwbaar zijn en ik moet er mee om kunnen gaan.
Ook voor Freedom is het in sommige gevallen gewoon de betere keuze.

Wel ben ik er achter, dat Libre Office veel prettiger is voor mij dan die van MS
En wat Outlook betreft, als ik alleen de naam al hoor krijg ik jeuk over het hele lichaam.
Ik ben van Eudora naar Thunderbird gegroeid.

Vernieuwingen in software is ook niet in alle gevallen een verbetering.
Leer de versie die je hebt goed.
Zo kan ik het ook niet uitstaan dat ze in Tweakers lopen te drammen dat FileZilla ouderwets is.
Het doet wat het doet en alles zit al jaren op dezelfde plek.

Gebruik een 5490 met wel 12 andere AVM speeltjes er aan.
Lopen knoeien met Freetz heb ik ook nog nooit gedaan.

Af en toe oefen ik met Gimp, om af te kicken van Photoshop.
Beginners raad ik ook aan, Gimp te leren.

Ik heb ook bij verschillende digibeten Linux Mint op de computer of laptop gezet.
Ze doen er dan veel langer over om alles in de prak te krijgen.

Dat is heel simpel, ikzelf ben al geen open source gebruiker. Dus dan zijn in absolute getallen niet alle leden van Freedom open source gebruiker. Ik ken er in ieder geval al 1 :joy:

Daar moet ik je idd gelijk in geven. Laat ik het er dan op houden dat ik geen bewuste open source gebruiker ben :rofl:

Geinig. Goede.

Ik ben grotendeels open source gebruiker:

  • Gehele interne computerpark (server taak) draait op RPi met Debian. (incl router/firewall)
  • Wifi via Unify (klinkt closed source, niet echt op gelet/uitgezocht)
  • TV ontvanger Amino (komt van freedom, eigen vlan dat niks mag anders dan naar buiten, fysieke kabel tot aan centrale switch waar firewall aan hangt)
  • SAT ontvanger VU+ met openPLi
  • TV: LG plasma ding, voor ‘HD Ready term’ (zo dom als maar kan)
  • Tablets van mij en al mijn oude telefoons allemaal met Cyanogenmod/LineageOS (aan sommige zelf mee ontwikkeld)
  • Tablet en telefoon vrouw Android met Samsung sausje (closed source troep op open source)
  • Mijn foon Android met samsung sausje (ik weet nu waarom ik LineageOS ben gaan klussen voor tablets… tijd om kennis af te stoffen, bloody irritant)
  • Laptops: Allemaal met Linux (ook die van mijn vrouw) sommige met nog een hoekje windows. (kom je heel sporadisch niet onderuit, o.a. voor open breken Android telefoons nodig en die van m’n vrouw boot niet zonder hoekje windows)
  • Zut van het werk: apple (closed source, erger dan Windows met dicht timmeren, juck)
  • Synology NASjes (closed)
  • switches (HP, TP-Link, ‘iets’) closed source.

Ik ben na TOS 1.4 (Ja, Atari STe), Windows 3.11 en OS/2 Warp en 4.0 overgegaan naar Linux zodra ik in '94 een 486 DX4/120 kon betalen. (Slackware 1.3/Redhat 4.2 en daarna permanent Debian)

Zeg maar fanatiek open source zodra het kan, als het echt moet closed voor zo kort mogelijk.

Ik gebruik voornamelijk closed source, maar Open Source waar dat kan:
Firefox, Thunderbird, LibreOffice en nog diverse minder bekende en minder vaak gebruikte producten.
Wat betreft het netwerk en de hardware:

  • Fritzboxen 5530 (Freedom), 7590 (XS4ALL), 6820 (XS4ALL), 4040 (locale satelliet en repeater)
  • Fritz repeater 3000, powerline en smarthome, Fritz phone + 4 x Gigaset
  • Draytek router, Sitecom router, Experiabox v9 (locale testnetwerken)
  • 10 x Gigabit switches (5-16 poorten), 3 Engenius access points
  • Arris TV-ontvangers (3 x) + TV toestellen (2 smart, 1 dom)
  • 3 x QNAP NAS (op 1 daarvan draait docker met opensource images), 3 x fritzNAS, 1 x Draytek NAS
  • 4 x Windows 10 laptop, 1 x Linux Mint laptop, 4 x EcomStation/ArcaOS pc
  • 3 x Android tablet, 2 x Android telefoon
  • 2 omvormers zonnepanelen
  • 1 laserprinter
  • 1 x Raspberry Pi
  • camera’s, beveiliging
  • 2 x Cubbit cell
  • diverse android telefoons en tabletten/ iphones die mijn (klein-)kinderen bij zich hebben
  • 3 via VPN remote beheerde sites elk met een Fritzbox (2 x7590, 1 x 7530)

Veel ex xs4all klanten hebben een verliefdheid met de Fritz!Box.
Freedom heeft die relatie niet verstoort, toen ze gestart zijn.

Laat ik ook eens wat leuks neer zetten hier. Super interessant om ook te lezen wat andere mensen hier gebruiken. Geeft mij ook wel inspiratie om wat programma’s te proberen die andere gebruiken.

  • FRITZ!Box
  • Windows 10 (Game-PC)
  • WIndows 10 (HTPC)

Server bestaande uit:

  • Proxmox (HostOS) > open-source
  • Ubuntu 22.04 (VM Desktop) > open-source
  • Bitwarden > open-source
  • Unbound DNS > open-source
  • Pi-Hole > open-source
  • Plex > Ga ik migreren naar Jellyfin
  • Home Assistant (Te lui om de schakelaar om te halen) > open-source
  • TrueNAS (It’s just a NAS) > open-source
  • WireGuard (VPN server) > open-source
  • Node-RED (Flow-based programming)

IoT apparaten:

  • LG televisie
  • Nintendo Switch
  • Raspberry Pi met OctoPrint > open-source
  • Paar Yeelight LAN lampen (die enkel met Home Assistant kunnen praten)
  • Amino (voor testen)

Mobiele apparaten:

  • 2 generic tablets (voor besturing Home Assistant)
  • 2x Oneplus telefoons (Stock OS)
  • 1x Pocophone (Linage OS) > open-source

Grote voorkeur voor OpenSource,
omdat je dan onafhankelijker bent, èn weet wat er in zit.
Thuis draait:

  • veel opgelapte PC’s met xUbuntu-linux ( XFCE is goed voor ‘oudjes’ ) , ( laptops deel ik uit waar ze nodig -en onbetaalbaar- zijn )
  • 2 Fritz-modems ( 1 voor serieus, andere om mee te ‘spelen’ ) *
  • telefonie via Freedom
  • radio via internet-streams
  • geen TV

Zou voor modem graag willen beginnen met OpenWRT, vooral na de handige handleidingen van @anon97139585 , kijk bijvoorbeeld eens op:

(Ik heb persoonlijke redenen om daar niet aan te beginnen - hier niet relevant.)

1 like

Hier is (bijna) alles Open Source, helaas niet 100% want dat is helaas nog niet haalbaar.

TV: VU+ ontvanger met OpenPLi (Open Source met ongetwijfeld wat blobs)
Telefoon: Fairphone2 met SailfishOS (helaas closed source GUI + blobs in drivers)
Router: PC Engines APU4 met Coreboot BIOS en Linux, alleen blob om CPU vulns te fixen
Desktop/Laptop: Standaard hardware (dus blob in BIOS) en Linux (met wat blobs in drivers en voor CPU vulns)
Server: Supermicro bordje, standaard BIOS (dus blob) en Linux

Over het algemeen geld voor mij: Als ik de source niet kan inzien installeer ik het niet. Zeker low-level is dat helaas nog niet haalbaar, in kernel/user space is dat goed vol te houden.

Iets wat ik eigenlijk mis in de markt is simpel een internet koppeling. Niet alle andere zooi, lijn, ip adres en gateway en klaar… Ik doe al jaren zelf m’n DNS, mail, configuratie van de firewall/router (kon gelukkig de fritz weigeren hier, leuke eerste stap) Freedom mail heb ik wel ergens, maar doe ik niets mee, alleen in de community lees ik wat mee.

Ik weet niet of we het over hetzelfde hebben, maar ik zou graag een subdomein op een eigen DNS-server (Pi-Hole) kunnen hosten en dat kunnen instellen in mijn dashboard (dit is voor mij niet een wens met prioriteit) Zoals al eerder op dit forum gemeld: mijn prioriteit ligt bij het kunnen overzetten van mijn (ex-)XS4ALL aansluiting zonder verlies van gebruiksmogelijkheden t.o.v. 2019.

Firewall:

  • Zelfbouw PC,
  • Gentoo Linux
  • Ruleset gebaseerd op Default DROP, tenzij toegegstaan (in/uit).
  • (Rspamd & EXIM) als mail filter,
  • Haproxy voor HTTP frontend,
  • Bind-DNS server als primary voor externe secondaire databases.
  • Pi-Hole als LXD container voor systemen binnen.
  • Wireguard voor tunnels naar alle mobiele apparatuur.
  • MCProxy (multicasst voor TC)
  • ISC-DHCPD

Netwerk:

  • HP 1810 Gigabit Switches
  • AP: Turris Omnia, wordt vervangen door TP-Link 620HD, (ivm. WiFi capaciteit, teveel mobiele toestellen in huis).
  • Diverse functionele VLAN’s (IOT, TV, LAN, WiFi-LAN, WiFI-Gasten). [ IOT zonder toegang naar Internet ].
  • PiKVM remote beheer
  • Zigbee bridge op basis van Raspberry PI + Zigbee Gateway + Node.Red

Laptops etc.

  • Gentoo/Linux
  • KDE
  • LibreOffice

Storage: QNAP (gebaseerd op opensource, Linux)

VM-Hosting systeem op basis Zelfbouw systeem met daarop Proxmox met:
Div LXD/LXC containers of KVM VM’s voor:

  • MariaDB,
  • Nextcloud,
  • Zabbix monitor,
  • Collecctd + CGP,
  • Dovecot+Exim+Roundcube mail server.
  • FusionPBX telefonie,
  • Nextcloud,
  • Backup.

Telefoon:

  • Pixel4a + GrapheneOS (google loos).
  • Librem5 (nog niet geschikt voor dagelijks gebruik).
  • FairPhone 4
1 like