Internet valt weg, wifi verbinding is er wel

Beste,
Sinds enige tijd valt internet weg op een laptop met Windows 10 en op een Nokia met Android 12 (alleen 2,4 GHz mogelijk).
Op de Nokia zie ik als ik die aan het gebruiken ben om b.v. te mailen of te appen dat hij regelmatig overschakelt naar data gebruik i.p.v. WiFi. Als ik in de settings naar wifi kijk is er wel wifi verbinding met een sterk signaal maar er staat een uitroepteken in het wifi symbool met de tekst “geen internet verbinding”.
De internet verbinding komt meestal spontaan weer terug.
Op de Windows PC wordt de wifi verbroken en automatisch wifi kiezen staat 'uitgevinkt" terwijl ik die elke keer weer “aanvink”. met mijn tablet ervaar ik in dezelfde ruimte geen problemen.

Op mijn PC met een vaste verbinding ervaar ik geen problemen. In de logfiles van de Fritz! 5530 zie ik niets vreemds staan.

Ik heb een mesh netwerk met de 5530 en een 1750E als accesspoint ingesteld.
Alle systemen incl router en accesspoint heb ik gerestart helaas zonder resultaat.

Heeft iemand een idee hoe ik hier een vinger achter krijg?
A vast dank!
Jan Willem

Ik heb een andere configuratie, maar zie dezelfde verschijnselen. Het komt de laatste tijd steeds vaker voor, maar ik heb nog geen aanwijsbare oorzaak gevonden. Is mogelijk een probleem met de Mesh software van Fritz!box

Indien het enigszins reproduceerbaar/voorspelbaar gebeurt, probeer voor die situaties (mesh functie van, of) het accesspoint uit te schakelen.

Overweeg ook, zo mogelijk, te werken met vast toegewezen IP-adressen (en dus dhcp van Fritz uit te schakelen). Ik draai zelf een losse dhcp-server in mijn netwerk zodat ik zelf baas ben over wie en wat (ook qua dns).

Hoewel ik het niet kan onderzoeken om te bewijzen (closed-software) heb ik het idee dat de interne Fritz* opzet & management van netwerk-adapters, de boel soms frustreert. De Fritz cq AVM houdt er een nog al wat eigengereide filosofie op na met hoe zij o.a. mac & IP adressen beheert.
* bij oudere FritzBox’en kon je nog met telnet peeken en poken op de interne opzet van o.a. firewall met het IP beheer daarvan. Dat binnengluren is sinds versie 7.xx uitgeschakeld om zg redenen van obsecurity. Iemand kan nog wel een support-uitdraai en packet-trace maken dat mogelijk wat inzicht verschaft waarom iets niet functioneert.
Bij voortdurende verstoringen die maar niet verdwijnen, kan een volledige factory-reset - ook van de repeater - mogelijk soelaas bieden.

Voor nu heb ik de 1750E uit de mesh gehaald en een nieuwe ssid gegeven. Ik wil maar 1 ding tegelijk veranderen omdat anders oorzaak en gevolg niet meer helder is.
Ik kijk het zo even aan, resultaat zal ik hier vermelden.

1 like

Het probleem is juist dat het niet voorspelbaar en reproduceerbaar is, en alleen af en toe plotseling optreedt. Wel vaker dan een half jaar geleden. En sommige android apparaten hebben er meer last van dan andere. Alle laptops zijn meestal via een kabel aangesloten en hebben er geen last van

Tja dan is het een Needle-In-The-Haystack en zal je er mee moeten leren leven. Wat ik wel weet is dat duplicaat SSID’s voor issues kunnen zorgen.
//–//
Iets anders raars, dat ik thuis bv met twee Fritboxen (een 7490 & 7590 ) heb die heel soms een GbitLan-poort vaag (permanent) terugschakelt naar 100Mbit. Fritz schakelt helaas niet zelf terug naar 1Gbit.
Daarvoor moet ik dan de kabel fysiek re-seaten of aan de switch-kant forceren door de poort te resetten. Dit laatste doe ik inmiddels automatisch mbv een monitor/script. Heel soms mislukt de poort-reset ook en krijgen we een mailtje (van de monitor) dat de kabel toch moet worden uit/ingenomen.

Om wifi issues te voorkomen - die ik ook ondervind op FB’s - , reset ik standaard elke ochtend automatisch de wifi connecties (mbv TR-064 api) op de FB zodat er overdag minder kans is dat iets gaat hangen.
Had/heb ook geen zin meer die closed-source dingen verder nog veel aandacht te geven. Ik weet ongeveer wat er fout is - tabelvervuiling - maar AVM veegt z’n kont er mee af. Standaard wifi-reset is dan een “oplossing”.

Inmiddels is het volgende duidelijk geworden:
Het probleem zit in de samenwerking met de Nokia 5.4 telefoon en de 1750E repeater (als accesspoint geconfigureerd). Speedtest op Nokia 1,5 Mb op de tablet 25 Mb op dezelfde locatie en met gebruik 2,4 Gb.
Speedtest op de Nokia via de Fritz! box laat normale snelheden zien dus de Nokia is niet het probleem.
Als volgende test ga ik de 1750E terug zetten naar de fabrieks instellingen en opnieuw configureren.
Het resultaat meld ik hier.

Als je echt zin hebt om uitgebreid te testen,
dan zou je de 1750E ook eens kunnen laden en configureren met OpenWrt
bijvoorbeeld:

Wil je terug?
Dan kun je de Recover.exe downloaden van modem-leverancier AVM:
zij hebben een site met Recover-bestanden en laatste FritzOS.

Het is trouwens altijd slim om zo af en toe de meest actuele FritzOS en Recover.EXE voor jouw Fritz-spullen te downloaden en te bewaren “voor het geval dat”

Inmiddels naar de fabrieksinstellingen gegaan, 1750E nog geen onderdeel van Mesh laten uitmaken.
Speedtest geeft nu goede resultaten op zowel de Nokia als de tablets.
Ik ga het eerst zo een tijdje laten staan en kijken of het goed blijft gaan daarna zal ik de 1750E toevoegen aan Mesh want dat vind ik wel handig.

Puur technisch zijn het dan dubbele SSID’s die uitkomen op een andere MACadress.
Het kan zijn dat de Nokia in het optimale midden van die twee netwerken, daar niet goed mee overweg kan. Als een dolle gaat omschakelen omdat de één bij verplaatsten net wat beter Wifi-signaal/kanaal heeft dan het andere AccessPoint.

Het is vaak een kwestie van uitproberen en wanneer iets werkt, er niet meer aankomen.