Hoe een e-mail adres blokkeren

Ik krijg e-mail van iemand waarvan ik absoluut niets wil ontvangen. Ik wil ze ook niet in mijn spambox zien. Ik wil dat ze niet aankomen of meteen verwijderd worden. Hoe blokkeer ik dat adres?
Ik maak alleen gebruik van webmail van Freedom.

Je kan regels aanmaken die e-mail meteen verwijderd wanneer de e-mail binnenkomt.

Dank voor je snelle reactie. Op dit moment verschijnt de lijst met 'Filter doel" niet, maar ik kan me herinneren dat ik daar vanmorgen ook gekeken heb en de optie van ‘Verwijder direct’ of zoiets niet tegen ben gekomen.

Wanneer je kiest voor het maken van een sieve filter, dan kan je reject gebruiken, maar dat is allemaal geavanceerd.

Van het zelf maken van een ‘sieve filter’ heb ik geen verstand, maar als iemand dat kan maken voor mij en hier posten, dan vul ik zelf het e-mailadres in en ga het uitproberen.

Misschien hier wat aan?

https://tools.ietf.org/id/draft-ietf-sieve-refuse-reject-07.xml

Dank, ga ik bestuderen, maar ik vraag me af of ik het snap wat daar staat. Maar wie niet waagt die niet wint.

Ik ben er ook geen ster in.
Kom op zoiets uit.

  if address :is ["from", "sender"] ["irritante.kerel@provider.example"]

    {

    discard;

    }

Kijk, interessant. Dit ga ik uitproberen. Moet ik in “from”, “sender” het from en sender vervangen? Of kan ik gewoon
irritante.kerel@provider.example
vervangen door het ongewenste e-mailadres? En kan ik voor het apestaartje een * plaatsen om mail van dat domein te stoppen?

1 like

Als je een heel domein wil blokkeren kun je ipv :is, :domain gebruiken.

if address :domain [“from”, “sender”] [“provider.example”]
{
discard;
}

1 like

Dank weer. Ik heb het toegepast op mijn Freedom mailaccount en mijn zakelijke domein opgegeven. Maar na opslaan geeft de filter aan: “Failed”
Er gaat dus iets niet goed.
Zo heb ik het opgevoerd:

if address :domain [“from”, “sender”] [“mijndomein.nl”]
{
discard;
}

Wat is er niet goed?

Het lijkt dat de quotes in de copy paste actie niet meer de standaard " zijn maar een begin en eind, “ en ”.

Probeer eens alle " te deleten en in de filter zelf opnieuw te typen.

Zoom deze pagina maar eens in, dan zie je het verschil.

Ik copy en paste het eerst in tekstbewerker (linuxmint) of te wel een kladblok, breng daar de wijziging aan en plak het dan in de filter. Ik heb het nog een keer gedaan en nu geeft het aan dat het ‘active’ staat. Het was het 8ste filter dat aan staat. Mail van het niet gewenste account verzonden en die kwam gewoon aan!.
Toen dit ‘sieve’ filter boven aan de lijst gezet en weer een mail verstuurd. Di eis nog steeds niet aangekomen, dus het lijkt te werken! Klasse

2 likes

Goed te horen dat het werkt.

Als je wil dat de afzender een bericht krijgt dat jij deze mail niet ontvang en niet gediend ben om mail van hun te ontvangen, kun je ook in plaats van discard reject gebruiken. Dan zal er een standaard reject bericht terug gestuurd worden met eventueel een persoonlijke aanvulling.

Ja, ik zie wat je bedoelt, is nu dus wel goed gegaan. Bedankt!

Ook even uitgeprobeerd door alleen discard te vervangen door reject. Dan geeft het filter na opslaan “Failed” aan. Dus er moet nog iets gebeuren, ga ik naar kijken.

Gebruik reject “”;

Of

reject “de tekst”;

Eerst nog even ‘domein’ regel uitgeprobeerd. Dat werkt ook prima.
if address :domain [“from”, “sender”] [“domein.nl”]
{

discard;

}

Heb nu dit uitgeprobeerd, maar filter geeft ‘Failed’ aan

require [“reject”];

        if address "from" "voornaam@domein.nl" {
            reject "I no longer accept mail from this address";
        }

Oké, op deze manier gedaan en zo komt de mail inderdaad niet aan (verwijderd) maar de zender ontvangt de genoemde tekst niet. Dus nog even verder sleutelen.

Mod-edit i.v.m. persoonsgegevens

if address :is [“from”, “sender”] [“djl@dirkjandomein.nl”]

{

reject "I no longer accept mail from this address";

}