Hoge download speed, lage upload speed

Hoi!

Heb sinds vandaag freedom aangesloten. Alleen nu valt het op dat wanneer ik een speedtest bij Ookla doe dat ik maar 932 MBps download en 340 MBps upload krijg. Mijn abonnement is 1000MBps glasvezel en ik dacht dat deze twee bijna gelijk zouden moeten staan met elkaar. Kan iemand mij helpen? Ik heb het ook zelf aan moeten sluiten want kon nergens een handleiding vinden.

Dat lijkt hierop.

Als dit het niet is, even wat meer details wat je hebt en hoe het aangesloten is.
Als je direct aan de glasvezel zit met de fritzbox, even kijken welke kwaliteit de verbinding heeft.

Bedankt voor je antwoord! Ik kan alleen niet vinden waar ik dit aan kan passen. Alleen de checkboxes voor 1gbit en 100mbps. Waar ergens in het Fritzbox menu moet ik hiervoor zijn?

Alleen de 5590 heeft die hoge snelheid.
Welke Fritzbox heb je en hoe is hij aangesloten?

De 7590 is wat wij in ons pakket kregen. Hij is aangesloten op een Huawei optixstar die dan weer doorloopt naar de FTU

De hulp voor de Fritzbox staat hier.

De fritzbox moet die snelheid wel aan kunnen.

Met de NTU die je hebt, heb ik geen ervaring.
Testen doe ik met de CLI versie van speedtest.
Browsers geven niet allemaal dezelfde waarden.

Zie: Internet access over a different modem / router is slow | FRITZ!Box 7590 | AVM International

“… over a different modem …” is in dit geval de “Huawei optixstar”.
Volgende stappen zijn denk ik relevant: Stap 2, Stap 3, Stap 5.

Ik heb een 100/100 pakket maar ik kreeg 100 download en 1 up. Fritzbox 7590. Opgelost door:

Ga naar Internet > Toegangsgegevens > Toegangstype. Bij mij stond dit op “Freedom” in plaats van "Freedom Glasvezel.

Na deze change haalde ik netjes 100/100.