Installatiepakket glasvezel

Is Glaspoort netwerk, maar de monteur was van KPN die ont geplaatst heeft.

1 like

Gebeld door Glaspoort. Ze komen pas zaterdag kijken wat er mis is. Er zijn meer adressen waar ze langs moeten.

Glaspoort kan het probleem niet vinden. Sturen volgende week een ander team. Ze vermoeden dat het probleem in de kabel ergens in de straat is. Het aansluitpunt in huis is in orde,

1 like

Het probleem is gevonden. Blijkt toch in het aansluitpunt kastje te zitten. De KPN monteur die probeerde de ont er met stofkapje er nog op te plaatsen heeft toch wat kapot gemaakt. Er is nieuw aansluitpunt geplaatst. De ont ging er nog moeilijk op omdat het koppelblokje scheef bleek te zitten in de ont. Maar alles werkt nu. Volgende stap is de 5590 rechtstreeks aan de glasvezel.

2 likes

Het heeft een vanaf gisteravond tot vanmiddag probleemloos gewerkt. Nu valt de verbinding steeds weg. Herstart modem en hij doet het weer voor een paar minuten. Zie niets bijzonders in het log gebeurtenissen. Wat vreemd is dat ook de wifi uit gaat. Verbindings probleem of modem stuk? Nu maar weer de vdsl aangesloten, die werkt nog tot 7 november. Helaas krijg telefonisch geen contact met de helpdesk

I.v.m. de ledenavond vanavond in Haarlem kan de telefoon niet worden opgenomen en schijnt men geen mail te lezen na 16:00 uur vandaag. Zie ook de aankondiging in het bericht nieuwsbrief 51.

Wanneer Wifi uitvalt terwijl het ding - al of niet - connectie poogt te zoeken, lijkt mij er wat anders aan de hand.

Eerst zal je moeten achterhalen waar het probleem zit. Met een eigen modem is dat - formeel - iets lastiger.

Probeer een diagnostics te doen (FB inloggen → Diagnostics].
Indien er niets uitkomt, doe een http://fritz.box/support.lua en dan in (grote hoeveelheid) tekst spitten of je iets ziet aan errors.
NB: het makkelijkste is dan in die berg text zoeken op timestamp/datum regels (formaat yyyy-mm-dd (en evt. hh:mm:dd)) en mogelijk kom je ergens foutboodschappen tegen die iets doen duiden.

Zelf kan je in de gegeven omstandigheden een factory reset kies in pulldown jouw model overwegen en alles - incl provider toegang - standaard instellen.

Suc6

Gisteren om 17:00 nog gebeld door de helpdesk. Dacht dat die wel allemaal op de bijeenkomst in Haarlem zouden zijn. Ik moet vanochtend weer bellen en dan wordt ik binnen een uur terug gebeld.

Nu heb ik misschien een domme vraag. Kan de netwerkkabel van ONT naar fritzbox een storing veroorzaken of zelfs modem vernielen. Ik heb nu weer mijn 7583 aan de vdsl zitten en heb weer internet. Maar ik kan de glasvezel ook op de wanpoort van de 7583 aansluiten. Maar ik durf het niet omdat ik niet risico wil lopen dat de 7583 het dan ook kan begeven,

Inloggen op de 5590 lukt niet meer om instellingen te bekijken. Na ongeveer 1,5 minuut is de verbinding weg, wifi blijft nu wel werken op de 5590. En zag nu voor het eerst de info led continue rood branden. Kan zijn omdat hij de hele nacht geen verbinding heeft gehad volgens handleiding AVM.

Ik hoop eigenlijk dat de KPN ONT de boosdoener is. Daar is door de monteur van KPN en later Glaspoort aardig mee geworsteld om die op het aansluitpunt te krijgen.

als je wéét welke instellingen je moet doen,
dan zou je kunnen proberen om de FritzBox terug te zetten naar fabrieksinstellingen; wacht 3 minuten en zet hem daarna 3 minuten UIT.
Bij de eerstvolgende keer (bekabelde verbinding) opstarten kun je het modem inloggen met het wachtwoord op het etiket aan de onderzijde.

LET OP:
bij het terugzetten naar fabrieksinstellingen wordt OOK het logboek gewist !
Daarná kun je dus zeker niet meer de oude fouten boven tafel halen.
Reset dus echt bewaren tot het laatst.

Omdat niets meer werkte heb ik toch terug gezet naar fabrieks instellingen. Verbindings test naar freedom lukt niet. Ook nu weer na 1.5 minuut fritzbox niet meer benaderbaar. 2 mogelijkheden fritzbox stuk of ONT van de KPN?Glaspoort werkt niet meer. Hoewel daar geen storing lampje brand. Herstart ONT helpt ook niet. Het wachten is op de helpdesk om de verbinding glasvezel te testen. Maar nemen niet op en bellen nog niet terug.

Als de fritzbox moeilijk doet omdat er geen internet is, is hij wel op 169.254.1.1 benaderbaar.

Gebruik ook vaak de IPv6 variant.
Adres zie je als je met ipconfig de default gateway op vraagt.(Windows)
Dan krijg je iets zoals dit om in te voeren in de browser. http://fe80::xxxx:xxx:xxxx:xxxx]/
Ik heb van al mijn Fritz apparaten dit adres opgeslagen in de browser.

Net contact met helpdesk gehad. Glasvezel aangesloten op mijn oude Fritzbox 7583 via de wan en ik heb weer internet. Nu aankijken of het niet weer wegvalt. Maar we gaan er van uit dat de 5590 stuk is. Ook op 169,254.1.1. niet benaderbaar. Nu kijken hoe de leverancier Reichelt elektronic dit gaat oplossen.

2 likes

Duitse firma Reichelt doet niet moeilijk en gaat nieuw modem opsturen na ontvangst van het kapotte modem. Ze betalen ook de retourkosten

2 likes

Helaas gaat Reichelt toch moeilijk doen en stuurt geen nieuw modem. Zij hebben de Fritzbox naar AVM gestuurd.

ik kan me voorstellen dat de winkelier (hier dus Reichelt-DEU) eerst wil kijken of het verkochte product (FritzBox) door de leverancier (AVM) te repareren is;
dat is ook in NL een wettelijk toegestane handeling.
In ons land moet de winkelier jou binnen 6 weken uitslag geven.

Als reparatie onmogelijk is,
dan moet de winkelier jou ofwel een werkend nieuw exemplaar leveren ofwel geld terug geven.

Maar ja, je kocht wel “over de grens”, dus hoe die regels zijn ?!?

EU regels voor kopen op afstand zijn redelijk cosistent overal.
Trouwens, over de grens? Het is: reichelt.nl :wink: dus ik denk dat het wel goed komt ookal zit de winkel in Duitsland.

Je krijgt ook Nederlandse mensen aan de telefoon. Die gaven aan dat er wel een nieuw modem zou worden opgestuurd. Helaas besliste de servicedienst in Duitsland dat modem eerst naar AVM moet voor onderzoek.

Een gedachte die opkwam t.a.v. continuïteit.

Blijft ergens curieus, los van reichelt & co, dat een klant het kapotte modem moet opsturen en dan in de tussentijd zogezegd zonder internet zit.
Ik zou toch denken dat met dit soort dingen, men het recht & mogelijkheid zou moeten/kunnen hebben op een (tijdelijke) vervanger ?
Zou je ergens een modem per dag of week kunnen huren ?

Ik hoef van Freedom oude modem pas terug te sturen als de 5590 weer terug is. Reichelt gaf aan dat ze geen rekening houden dat iemand zonder modem zit. Onderzoek kost tijd was hun antwoord.

Blijf dat “tijdsargument” neo-liberale kul vinden en een serieus minpunt voor een leverancier.

Niets makkelijker om bij een vermeend defect, zeker bij een modem in garantie, die met een ander (whatever plankmodel) om te wisselen. Hierna is er een zee aan tijd is voor support om onderzoek te gaan doen.
Ik word altijd blij wanneer ene leverancier eerst het probleem oplost en dan pas gaat kijken naar support/voorwaarden.

1 like