Installatiepakket glasvezel

heel misschien staat er een hint in het item Terminologie rondom glasvezel - INTERNET TOEGANG - Freedom Community dat door @anon97139585 voor ons is aangemaakt.

In dat topic staat alleen dat het een makkelijke manier is om wat aan te sluiten op het aansluitpunt. In een handleiding van een andere provider stond dat je de patchcover van onder over het aansluitpunt moet schuiven en als je een doffe klik hoort is deze goed bevestigd. Over het blauwe klepje werd niets verteld. Ik heb het maar geprobeerd en hoorde de doffe klik. Dus ik denk dat het gelukt is. Patchcover blijkt zelf het klepje open te zetten bij omhoog schuiven.

postcodecheck Glaspoort geeft aan dat glasverbinding nu mogelijk is en kan ik contact opnemen met een provider.
Maar op de postcodecheck van Freedom is de preorder Glasvezel verdwenen en is nu alleen vdsl mogelijk.
Dat is vreemd.

ik zou :spraydot: Freedom even bellen,
dan kom je er het snelste achter wat er aan de hand is ā€¦
Het ā€œlijktā€ mij nu (uit jouw beschrijving) dat er iets is tussen Glaspoort en Freedom; bijvoorbeeld dat Glaspoort ( tijdelijk? ) niet kan leveren.

Ik heb gebeld. Omdat ik de preorder al had gemaakt geeft de postcodecheck nu alleen vdsl aan. Helaas kan het omzetten naar glasvezel niet vervroegd worden. Datum overzetten blijft 9 november.

Postcodecheck geeft nu weer glasvezel aan. Ik ben gebeld door de helpdesk dat het misschien toch mogelijk is de overzet datum van vdsl naar glasvezel te vervroegen. Ik moet de mali van helpdesk afwachten met de instructies voor het modem id etc.

Ik kreeg bericht van KPN en Freedom. KPN heeft opdracht van Freedom om lijn te activeren en er komt een monteur op 20 oktober. Wat komt de monteur doen? Kan dit niet vanaf afstand? Ik ga Fritzbox 5590 rechtstreeks aansluiten met de glasvezelkabel vanaf de patchcover. Ik heb geen ont nodig van KPN. Freedom stuurt mail dat 20 oktober de glasvezelverbinding wordt opgeleverd. Fritzbox moet geregistreert worden met modem-id bij KPN. Ik had begrepen dat dit de provider moet doen.

1 like

Waarschijnlijk komt de monteur met de (KPN-) opdracht om alles (voor KPN) ā€˜normaalā€™ aan te sluiten. Veel monteurs hebben gelukkig ook hun eigen verstand en willen wel meewerken aan jouw oplossing, voor zover dat niet meer tijd in beslag neemt.

ONT
Ik vermoed dat hij de KPN-ONT bij jou ā€˜moetā€™ achterlaten. Laat dat ding (in de doos) in de meterkast staan, met een stift groot er op: ā€œEigendom KPNā€
Want het is -volgens mij- een huur-ding (tegen ā‚¬ 0 per maand).

FRITZ
Zorg dat je de communicatie met Freedom bij de hand hebt. En vraag de monteur te helpen bij het rechtstreeks aansluiten en bij het registreren bij KPN.

Trouwens fijn dat je ons hier zo goed op de hoogte houdt, dank daarvoor!
Later kunnen toekomstige klanten een aantal tips halen uit dit item :+1:

3 likes

Een paar maanden geleden heeft de KPN monteur een extra meting verricht en de patchcover geplaatst en deze geactiveerd (XGS-PON).

Heb jij AON of PON?
In het geval van PON gebruik je dan ook de juiste SFP-module?

Ik heb de fritzbox 5590 met XGS-PON sfp. Volgens Freedom is het ook een XGS-PON verbinding van Glaspoort.

Wordt er gebeld. Man met kpn logo op zijn jas. Ha denk de monteur voor activeren lijn. Nee hoor ik kom controleren of alles goed is aangelegd omdat er aantal klachten zijn gemeld door verschillende mensen. Als compensatie bieden wij u een speciale aanbieding om bij KPN een abonnement glasvezel te nemen. Leuk geprobeerd

Kpn monteur is niet geweest. Kpn gebeld en ze hebben geen idee waarom niet.

Had wel iemand van KPN aan de deur die klachten had gehad over de mensen van glaspoort en daarom een speciale aanbieding wilde doen om abo bij kpn te nemen.
Monteur KPN is net geweest en de lijn geactiveerd. Hij heeft geen idee waarom er gisteren niemand is geweest op de geplande afspraak. Fritzbox registeren ging hij niet doen. Dat moet freedom doen. Hij vroeg ook nog waarom ik bij Freedom was en niet bij KPN. Vertelde dat ik xs4all klant was en daarom over naar Freedom. Hij vond xs4all grote boeven. Duidelijk een monteur die loyaal is aan zijn baas KPN.

Maar @Wil1 , wat komt die ā€œmonteurā€ doen? Of heb je de patchcover, glasvezelkabel, xgs-pon sfp en Fritzbox los klaarstaan zodat hij die in plaats van de ONT kan komen aansluiten?

Volgens mij hoeft alleen het modem-id bij KPN bekend te worden,

Net gebeld door freedom. Ze zien geen licht. Aansluitpunt zit nu ook los. Monteur wilde het ook niet beter vast zetten. Zit met verkeerde pluggen in gasbeton. Ik vond ook dat hij nogal moeite had om de ont erop te schuiven. Hij was stofkapje vergeten eraf te halen. Led alarm brand op ont van kpn. Freedom heeft ticket gemaakt bij kpn dat ze terug moeten komen. Voorstel freedom om eerst ont van kpn werkend te krijgen en dan kijken naar registreren ont Fritzbox. Monteur kpn wilde die registratie niet doen

Ik voel ook wel een beetje dat dat de beste methode is.

  • Eerst de ONT (van KPN of andere belichter) werkend krijgen, inclusief patchcover/vastzetten muur-pluggen etc.
  • Daar de Fritz!Box op aansluiten met UTP/Ethernet kabel. De Freedom helpdesk kan je daar op afstand doorheen loodsen.
  • En dan op een later moment naar de mogelijkheden/randvoorwaarden kijken (Modem-ID, juiste glas-kabel) om de ONT (van KPN of andere belichter) eruit te halen en rechtstreekts op de Fritz!Box aan te sluiten.

Ik denk dat het onmogelijk is om al het bovenstaande door 1 monteur te laten doen i.v.m. gedeeltelijke verantwoordelijkheden. En de 2e monteur (Freedom monteur die je wel met de Fritz!Box en Modem-ID wil helpen) kan pas aan de slag als de eerste klaar is. Tijdlijnen 1e monteur onduidelijk. En 2e monteur (Freedom monteur) iedere keer laten komen als de 1e ook komt kost onnodig veel geld/plan-afspraken.

1 like

Komen we bij de supermarkt de monteur tegen die geweest was. Hij verteld dat hij alleen ont plaatst en registreert. Dat het niet werkt is jammer maar kan hij niet oplossen. Andere afdeling kpn netwerk moet nu kijken wat probleem is.

Komt aan de andere kant ook wel erg omslachtig op mij over.

Waarom kan de monteur niet gewoon de TK-01 patchcover eroverheen schuiven (zonder stofkapjeā€¦), de glasvezel kabel erin stoppen (zonder stofkapjeā€¦), de andere kant in de SFP+ module stoppen (zonder stofkapjeā€¦), de SFP+ in de Fritzbox, modem-id doorseinen aan KPN enā€¦ klaar?

Mocht er dan echt iets niet goed zijn, kan de ONT van KPN er nog altijd opgezet worden. Toen bij mij de glasvezel is aangelegd (zonder ONT), heeft de monteur een lichttest gedaan. En het verder zo achtergelaten.

Ik denk dat je afhankelijk bent van de kennis en de bereidwilligheid van de monteur die bij je komt.

1 like

De vraag is dan weer wie in welke autoriteit qua rol en met kunde iets oplevert. Doorgaans is het beste, om het 't boekje af te - laten - werken.

Niet ten nadele van iemands karakter; ook hier zie dat beroepen en zelfstandigheid daarin worden uitgehold. Niet in de laatste plaats omdat het uitvoerder simpelweg wordt verboden om af te wijken of gunsten uit te wisselen. Iets dat trouwens ook (eigen willekeur en) ritselen voorkomt.

1 like