Installatiepakket glasvezel

Als ik alles wat ze schrijven samenvat.
In de fritzbox kun je zien, dat de connector sc/pc is van het module.

1 like

Antwoord van AVM dat de aansluiting Fritzbox altijd LC/APC is en met groen aangesloten moet worden. Maar van de xsgpon is die toch echt anders. Het is een SC aansluiting. Dus deze medewerker van AVM is ook niet op de hoogte hoe het precies moet.

1 like

Dat klopt ook wel, wat AVM zegt.
Wat jij aan sluit, is ook geen fritzbox.

Dit snap ik niet. Ik wil een Fritzbox 5590 met XGSPON aansluiten. Hoezo ik sluit geen Fritzbox aan?

Als je de Box aanzet/inricht zonder de Fiber aan te sluiten, wat zegt de interface dan bij “Type connector” ?

@Wil1
Je sluit een SFP module aan, geen Fritzbox.

Oké, op die manier bedoel je.

dit zie ik in het menu. SC/UPC. Dat is dus de grote blauwe connector. Zit AVM er toch naast met het moet altijd groen zijn.

1 like

Net weer mail van medewerker AVM. Hij gaat het voorleggen aan case manager. Hij weet het nu ook niet meer welke connector in de XGSPON sfp moet.

Op de AVM XGS-PON connector staat SC/UPC. Als ik zoek op SC/UPC, komt daar de blauwe connector tevoorschijn…
image

(misschien dat het blauwe hendeltje ook hint op een blauwe connector :upside_down_face:. Oh, en misschien dat de scheve stickers op de GPON en AON hinten op een afgeschuinde SC/APC connector. waar de rechte sticker op de XGS-PON hint op de rechte SC/UPC connector)

1 like

En als ik nu bovenstaande redenering lees in combinatie met het bericht van 8/8 van @Wil1 ?
Wordt het dan blauw of groen? Want jouw gebruikte plaatje is zover ik lees niet van de module die @Wil1 heeft ontvangen, daar zit namelijk geen blauw handletje aan maar wel een min of meer scheve stikker (maar minder scheef dan in je voorbeeld). FritzBox geeft vervolgens obv de aangesloten module overigens aan dat het sc/upc is, ik schat zo in dat dit een foto uit de actuele situatie is.

image

Ah ja, dit is een andere inderdaad. Dat wordt lekker verwarrend zo…

1 like

Blijkbaar is er alleen info bij Sales.
Dat is ook de afdeling, die vergeten is er een gebruiksaanwijzing bij te doen.
Iets wat verplicht is in Nederland.

1 like

Een antwoord op Freedom: mail naar “sales” voor antwoord.

Een antwoord op Tweakers: latere versie AVM, het is een UPC aansluiting.

Een antwoord op Tweak: aansluiting is in beide gevallen SC/(u)PC).

:sweat_smile:
.
.
.
(ik zit als Founding Member voorlopig nog wel op Ziggo, pffff wat een soap)
.
.


Update via Tweakers SC/UPC:

FRITZ!SFP XGS-PON

The FRITZ!SFP XGS-PON module is available exclusively for FRITZ!Box 5590 Fiber provider models. This means the FRITZ!Box 5590 Fiber can also be operated on XGS-PON connections.

ITU-T G.9807 (10-Gigabit-capable symmetric passive optical network)
SC UPC
Wavelength: TX 1270 nm, RX 1577 nm
Full-duplex transmission
Transmitter power: +5 to +9 dBm
Reception range: -8 to -29 dBm
Range: 20 km
Support for SFF-8472
Class 1 laser

Die snap ik niet helemaal. Soap? Wat bedoel je?

Is ook wat off-topic. In het kort:
Zo’n twee jaar geleden heb ik in huis een glasvezelaansluiting gekregen. In mijn onschuld dacht ik gewoon een glasvezel router te kunnen gaan gebruiken, icm met een Freedom abonnement. Toen bleek ik als een van de eersten een GPON KPN WBA aansluitng te gekregen te hebben, waarbij verplicht een KPN ONT aangebracht moest worden. De ACM was nog bezig om de passieve aansluiting te verplichten. Daarop maar gewacht en nu eindelijk per 2022 is dit verplicht. Ook heb ik een forumtopic bij Tweakers gestart om alle info te bundelen.

Maar nu een half jaar later blijkt het allemaal nog steeds niet eenvoudig. Weinig hardware opties, als consument moet je alle spulletjes en informatie maar bij elkaar sprokkelen en zelfs de ISP’s waarvan je verwacht dat ze dit ACM besluit van harte ondersteunen, zijn terughoudend. Al met al zit ik dus twee jaar na dato nog steeds bij Ziggo. Vandaar mijn verzuchting.

:grinning:
Snap het. Ik doe gewoon stap-voor-stap. Ik had nog een 7590 modem met een Genexis MediaConverter op AON. Die ben ik blijven gebruiken en als een van de eerste klanten aangesloten een week na start van Freedom.
Ik zit nu wel op 2 vinke-touwen:

  • Upgrade 5590 vanwege betere performance en WiFi 6. Maar de “International Edition” is nog niet leverbaar.
  • Fiber Crew overstap, maar dus ook met onduidelijkheid voorlopig. Wil Freedom dat wel? Of kost die overstap hun weer geld en is men daarom niet happig? Of verzamelen ze een hele batch klanten? In sommige steden gebruikt Fiber Crew GPON, maar ook daar onduidelijkheid, levert Freedom een ONT? Als het dan GPON is, welke codes moeten door wie waar ingevoerd worden (GPON Encryptie of kan ik gewoon het serienummer van de ONT overtikken) ?

Maar voorlopig dus al 2.5 jaar online met Freedom. En wat ben ik daar blij mee.

1 like

Antwoord van case manager AVM. Ik moet de blauwe SC connector gebruiken voor XSGPON sfp. Antwoord was ook gegeven op forum Tweak, waar een AVM medewerker actief is.

3 likes

Dank voor het 100% doorvragen bij AVM :grinning:

Glasvezelaansluiting is nu aangelegd. Misschien een hele domme vraag, Hoe krijg je het blauwe klepje open. Het lukt mij niet. Wil de patchcover aanbrengen.
Nu heb ik gelezen dat dit klepje vanzelf open gaat bij opschuiven van de patchtcover over het aansluitpunt. Maar wil wel zeker weten of dit klopt.