Installatiepakket glasvezel

Eensch dat ook een Genexis theoretisch een probleem kan geven, hoewel dat maandagprobleem dan doorgaans beperkt is tijdens eerste installatie en andere catastrofes. Mijn NTU zit er al vele jaeren en tot op heden vlekkeloos. In de tussentijd heb ik flink wat modems gewisseld.
Een apparaatje van zeg 2-3Watt minder scheelt natuurlijk wel weer kabelzooi en tegenwoording, flink geld. Wel mooi dat je het dus zo hebt werken.

In jouw geval kan het weer lastig zijn om dan rechtstreek vanaf een PC (of andere router) in te gaan melden omdat, naar ik aanneem, het mac-adress van jouw FrizBox - als ingebouwde ONT - leidend is (geworden).
Dit gezegd hebbend is het misschien mogelijk om, net als vroegûh, het actieve mac-adress te cloneren zodat KPN je ziet als orgineel.
:thinking: Hoewel ik denk dat dit niet zomaar mogelijk zal zijn op PON omdat iemand dan wel heel eenvoudig kan gaan meeliften op andermans end-point mac-adres.

Of je moet eenvoudig een KPN account kunnen krijgen, omdat je op hun PON netwerk zit of dit - eventueel via Freedom - laten neerleggen bij de ACM. In mijn denken is modemvrijheid, ook daarin dan vrijheid om op elk moment je eigen apparatuur naar believen zelf te vervangen.

3 likes

Hoi

Als het modem-id inderdaad het mac adres is, dan is even een andere router aansluiten inderdaad een probleem.
Er staat me vaag iets van bij dat het mac adres in een rom zit en gekopieerd word naar ram. Het laatste zou je dan weer kunnen wijzigen.
De zoekeend levert oa dit op: How to Change MAC Address in Linux;

Vr.Gr,
Rob

Het modem-id van de Fritzbox 5590 zijn 4 letters gevolgd door 8 cijfers. Toen de helpdesk modem ging aanmelden kon ik mee luisteren dat ze dat moesten omzetten naar hex decimaal. Ik ben niet zo technisch dus weet niet wat ze aan het doen waren. Was voor hun ook de eerste keer.

Hoi

4 + 8 = 12. Als die letters A t/m F zijn, kan dit wel degelijk een Mac
adres zijn geweest.
Het is wel zaak dat hier duidelijkheid over komt. Je moet toch gewoon een andere router kunnen gebruiken dan een Fritz. En een aanmeldprocedure doorlopen als je een router vervangt is ook niet handig.

Vr.Gr,
Rob

Zo simpel is het niet, denk ik.
Waren de eerste letters AVM ?

klopt eerste letters AVM

image

Hoi

Begrijp het goed dat de Fritz nu direct aan het glas zit?
Dus zonder verdere hardware er tussen?

Vr.Gr,
Rob

Dat klopt inderdaad.

Op de thuisaansluiting (FTU) heb ik nu een glaskabel naar de Fritzbox. In Fritzbox zit een SFP+ module waar de andere kant van de glasvezelkabel ingaat.

Hoi

Je bedoelt FTU.
Anyaway, even recap, want het is lange thread en ik ben best wel gaar. Schiet er maar een gat in als ik er naast zit.
Je had dus eerst aan ONT, maar in plaats daarvan is er nu een Fritz.
Als dat klopt dan heeft dus die Fritz dus ONT functionaliteit en moet dus de Fritz worden aangemeld in plaats van de ONT.

Die genen die wel een ONT hebben hoeven dus niks aan te melden want die ONT is al aangemeld.

Of mis ik iets?

Vr.Gr,
Rob

Fibre Termination Unit ja. Sorry. Dat kastje waar de glasvezel binnenkomt en je verder niet aan mag zitten.

De Fritzbox heeft een SFP+ module waar de glasvezelkabel op aangesloeten kan worden. De omzetting vindt nu dus plaats binnen de Fritzbox, in plaats van in de ONT.

Overigens neem ik aan dat het vooral de SFP module is die je aanmeldt. Ik denk dat het het uitwisselen van een FB 55390 met een FB 5530 met dezelfde SFP+ module gewoon mogelijk is.Maar dat weet ik niet zeker. Dat zal ik eens navragen.

Voor het aanmelden moet je modem-id opgeven en dat is toch bij iedere fritzbox anders.

Maar we hebben een losse SFP module en een losse router. Dus de vraag is of dit “modem-id” bij de SFP+ module of de router hoort. Of allebei. Ik heb de vraag uitstaan bij AVM.

image

Wat denken jullie? :grin:

Peiling: Waar hoort, denken jullie, het modem-id bij?

  • Bij de SFP+ module
  • Bij de router
  • Allebei: de SFP+ module Ă©n de router

0 stemmers

Hoi

Ondertussen weet ik nog steeds wat een modem-id is (vermoedelijk geen mac adres) en hoe dat aanmeld protocol in elkaar steekt. Eigenlijk zou hier zoveel over bekend moeten zijn dat je eea zelf kan bouwen. Da’s pas echt keuze vrijheid.

Vr.Gr,
Rob

Mijn 5590 is vervangen omdat de eerste kapot bleek te zijn. Beide modems hadden een verschillende modem-id. Maar de XS-GPON SFP module is niet vervangen.

1 like

Met “modem” doel je op de router? In dat geval is het dus gelinkt aan de router. Dan is de vraag beantwoord


Ik moet woord modem niet gebruiken, dat geeft verwarring. Beide Fritzboxen 5590 hadden een eigen modem-id

Heb je hier iets aan?

modem id is gpon serial number
Screenshot manual

image
Interessant. Dus het modem-id hierboven zou dan moeten worden:

AVMG12345678 → 41564D4712345678

Misschien dat iemand van de helpdesk mee leest. Zij weten het antwoord omdat ze nu al paar keer een fritzbox aangemeld hebben op glasvezel netwerk.