Installatiepakket glasvezel

Het gaat hier inderdaad om het Modem-ID. De laatste twee blokjes zijn al hexadecimaal en AVMG moet inderdaad worden omgezet in hexadecimale ASCII-nummers.

A V M G naar ASCII decimaal: 65 86 77 71
65 86 77 71 naar hexadecimaal: 41 56 4D 47

Dus ik kan bevestigen dat de uitleg van @voorstad klopt.

4 likes

Het modem-ID is een soort hardware MAC of beter (formele terminologie: een Identifer) dat verder los staat uit hoeveel posities (6=48bit EUI-48 Extended Unique Identifier of hier 8 bytes=64bit → EUI-64) dat bestaat.

Advh dat “MAC”(GPON-Seriennummer) kan ook geverifieerd worden of het ‘modem’ qua identificatie (met ingewikkelde conversatie) gecertificeerd, geautoriseerd en dus toegestaan is.

Kortom wat men doet op PON netwerken is simpel het “hardware” adres aftasten van (toegestane) adapters. Dit voorkomt ook dat gebruikers op die (gedeelde) PON netwerkjes kunnen gaan uithacken.

Zelf vind ik, kweet windmolens, die hardware-id-check relatie ongewenst omdat gebruikers zo toch weer via een omweg ONVRIJ zijn om eigen - al of niet ongecertificeerde - apparatuur te gebruiken. Dit even los of/en met welk doel iemand dat zou willen.

In een PON netwerk deel je een verbinding met het netwerk. Logisch dat toegang beperkt wordt tot gecertificeerde modem types. Je wilt immers niet dat iemand met een fancy modem de verbinding van de andere klanten op dezelfde PON aansluiting verstoort. Modem vrijheid moet m.i. dan wel voorzien in een publieke lijst met gecertificeerde modemtypes, die regelmatig ververst/aangevuld wordt, en een procedure om certificatie aan te vragen voor een type dat (nog) niet in de lijst staat.

En als zo’n nieuw modemtype niet onmiddellijk aan de certificatievoorwaarden voldoet, eerst een dialoog tussen de (onafhankelijke) certificatie autoriteit met de modem leverancier, en niet direct een botte afwijzing van de aanvrager.

Ik ga er van uit dat AVM zijn modems/insteek modules proactief laat certificeren. Overigens ben ik van mening dat AON aansluitingen meestal de voorkeur hebben; dan heb je al dat gedoe niet.

1 like

We snappen het samen, dat AON vanuit het individu gezien meer dan de voorkeur heeft. AVM, als bedrijf, heeft belang in voldoen aan PON certificatie en bemoeit zich niet met de vrijheidskeuze daarin. Sterker, AVM beperkt die toegang bewust in/met haar apparatuur (gebruiken mag, meegluren niet).
//–//


Het is/was (voor mij) al intrinsiek fout om überhaupt een PON medium uit te willen rollen dat dus impliciet afdwingt dat het via “gecertificeerde” apparatuur moet worden gebruikt.
Het klinkt logisch dat men daarvoor koos en “vergat” te vermelden dat dit als ontwerp, bewust beperkingen geeft voor daarmee verplicht te gebruiken apparatuur/software.

Waar ik ook op doel is de technische ‘gewoonte’ dat men dingen logisch maakt omdat ze - zo - zijn gerealiseerd.
Door (gedeelde) technische ontwerpkeuze, wordt het erg ingewikkeld (gemaakt) dat er andere infra-aanbieders kunnen zijn op & van het fysieke transportmedium.

Iets dat voor een aanleggend bedrijf - als eigenaar van het kabeltje EN technisch protocol - natuurlijk erg prettig is om een investering zeker te stellen. Een ander wordt dan verplicht (wholesale) klant.

Ik vind het niet logisch dat “wij” als burgers, apparaten en technieken (moeten) gebruiken die inherent inperkend zijn.
Wanneer iemand ‘anders’ bezig wil zijn, mijn part met ongecertificeerde zooi, moet die dat zelf bepalen.
Niet dat de hele onverdachte goe(de)gemeente wordt onderworpen aan zg apparatuurrestricties en laat staan, gemonopoliseerde (aftap/sleep/controle) infrastructuren.

1 like

Dan moet degene die certificeert wel onafhankelijk wezen, èn oog hebben voor privacy.
(China zal alles van een bepaald merk wel vlot certificeren)

1 like

Over het algemeen wordt daarvoor bij de FCC aangeklopt als defacto industrie standaard certificerings autoriteit. En de FCC eist dat je als fabrikant een x aantal apparaten levert voor testdoeleinden.

Al denk ik dat de FCC ook wel gerust certificeringen overneemt van o.a. Europese test instituten, iig die instituten die als betrouwbaar gelden.

Heeft de Fritz!Box 5590 of 5530 geen mogelijkheid in het Menu, onder Support of zo, om het PON-serienummer in te voeren? Zo ja, dan zou men het PON-SN van de bestaande ONT kunnen nemen.
In mijn geval is dat GNXS gevolgd door 8 hexcijfers - die letters via ASCII omzetten in hex geeft 474E5853, waarmee het 16-cijferige hexnummer volledig is. Glaspoort zou het verschil niet merken en men kan dan altijd de originele ONT-meuk terugzetten als er lijnproblemen zijn. Fantasie?

Beetje wel fantasie :innocent: want daarmee zou je dan andermans ONT kunnen imiteren.
Kern van GPON is dat je die identificatie in combinatie met de ingebedde encryptie(sleutels), niet kunt veranderen. Voorts reden dat je alleen kunt aansluiten met (de) voorgeschreven ONT’s die dan weer moeten worden geregistreerd.

Volgende stap in het proces van eigen baas zijn op de lijn is dat men zelf op elke gewenst moment de/een eigen ONT kan (gaan) neerzetten.
Router/modems kunnen/worden niet meer door de provider opgelegd worden, waarvoor in (PON) gebieden de restrictieve ONT gekomen. Eigenaren van fysieke netwerken hebben/houden zo weer de vinger aan de pols van hun macht en voorkomt zo dat “jan en alleman” er gebruik van mag (en kan) maken.

Ja, je zou andermans ONT kunnen imiteren, maar dat kan niet anoniem want op dezelfde splitter.
Ik neem aan dat de SFP+ met Fritz!Box 5590 of 5530 combinatie is goedgekeurd voor gebruik op Glaspoort enz. Ik overweeg een FB5590 aan te schaffen en zal het dan eens proberen. :innocent:

Het was inderdaad mogelijk om op de FB5590 XGS-PON om op de Support pagina het PON-serienummer te wijzigen, maar daarmee bleef de verbinding hangen op het intrainen. Inmiddels mijn FB5590 geregistreerd met het correcte serienummer (“modem-id”) en alles loopt prima. :grinning:

Overigens, bij Fritz!Shop werd me verteld dat de goedkopere FB5530 in Nederland niet officieel (als internationale versie) met XGS-PON wordt uitgebracht. Bij Megekko is er kennelijk sprake van parallelle grijze import van de Duitstalige versie.

Waar vind ik de support pagina? Ik zie het niet bij mijn 5590. Niet dat ik iets ga veranderen maar nieuwsgierig waar het zit. De 5590 werkt stabiel met 7.39 en ook de TV problemen zijn nu opgelost. 5590 zit rechtstreeks met sfp xgs-pon op aansluitpunt.

Ik denk hier via:

Inhoud (sitemap) rechtsonderin
afbeelding

afbeelding

Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat dit met 7.39 niet meer mogelijk is. Dit is 7.30

Dat menu onder in scherrn “weergave geavanceerd inhoud” ontbreekt dus in de beta 7.39. Maar via hulp & Support kom je wel op een pagina met onderin Fritzbox support, waar je gpon nummer kan invoeren.

1 like

Klopt. Ik heb daarin geprobeerd het GNXSxxxxxxxx PON-SN in te vullen, de Fiber Optic Information op de FB5590 liet op de eerste pagina een oranje “verbinding” zien, op de tweede pagina werd het GPON-serial number (sic!) correct weergegeven als GNXSxxxxxxxx, maar het kwam nooit tot een verbinding (een kwartier gewacht). Het maakte geen verschil of de GNXS letters als “letters” of als ASCII hex-codes werden ingevoerd.

Daarna dat ingevoerde GNXSxxxxxxxx gewist, toen werd correct AVMGxxxxxxxx weergegeven. De volgende ochtend kreeg ik on 8:00u een telefoontje van iemand bij KPN Netwerk die binnen een paar minuten de nieuwe PON-ID had ingevoerd, het interface kwam binnen een paar seconden op en alles “loopt als een zonnetje” sindsdien. :grinning:

P.S. de laatste 7.39 BETA gebruikt.

Er is wel een verschil hoe dit werkt bij PON (b.v. FibreCrew) of bij XGS-PON (b.v. KPN).
Maar in alle gevallen: bel met Freedom om het ModemID te laten doorvoeren.

Intressant rubriek om te lezen over glasvezel.

Alleen nu ik net weg ben bij Freedom
… omdat open dutch Fiber, hier in Hellevoetsluis alleen eerste jaar t mobile(nu odido) recht heeft :partying_face:

Heb ook net een fritzbox 5590 XGS-PON gekocht .

Nu draait het via de Huawei ont naar de fritzbox.
Maar lees toch dat het eigenlijk simpel moet zijn met modem id. (s/n module)

Bij odido zijn ze voor mij nog bezig dit uit te vogelen.

Nu is het is de vraag of het gaat lukken?

Alleen zit natuurlijk niet bij Freedom :high_brightness:(ja me domein met mail pakket)

Komt zodra het kan (volgend jaar) wel weer :four_leaf_clover:

Dat zou inderdaad moeten werken, maar dan heb je wel een GPON SFP nodig denk ik. Ik dacht namelijk dat Odido nog geen XGS-PON uitrolt. GPON SFP kan je voor ca. 3 tientjes bij AVM in Duitsland bestellen (even mailen). In je Fritz!Box (http://fritz.box/support.lua) kan je onder GPON SN het SN van je Huawei ONT invoeren, juiste provider profiel kiezen en dan zou de fiber rechtstreeks in je Fritz!Box moeten werken zonder medewerking van Odido.

1 like

Ja ik heb net hier weer geen gpon.
Was dat maar waar, dan was het simpel,zo ik alles lees.

We zitten met open dutch fiber op een Huawei optiXstar hn8010Ts met odido.

Ik heb de vraag al neer gegooid en mijn modem id… zou dan moeten werken etc…
Alleen bij avm staat wel dat het met 't mobile niet werkt?

Maar we gaan afwachten of dat werkt.

Anders kijken we volgend jaar weer bij Freedom :high_brightness: