Installatiepakket glasvezel

Beetje wel fantasie :innocent: want daarmee zou je dan andermans ONT kunnen imiteren.
Kern van GPON is dat je die identificatie in combinatie met de ingebedde encryptie(sleutels), niet kunt veranderen. Voorts reden dat je alleen kunt aansluiten met (de) voorgeschreven ONT’s die dan weer moeten worden geregistreerd.

Volgende stap in het proces van eigen baas zijn op de lijn is dat men zelf op elke gewenst moment de/een eigen ONT kan (gaan) neerzetten.
Router/modems kunnen/worden niet meer door de provider opgelegd worden, waarvoor in (PON) gebieden de restrictieve ONT gekomen. Eigenaren van fysieke netwerken hebben/houden zo weer de vinger aan de pols van hun macht en voorkomt zo dat ā€œjan en allemanā€ er gebruik van mag (en kan) maken.

Ja, je zou andermans ONT kunnen imiteren, maar dat kan niet anoniem want op dezelfde splitter.
Ik neem aan dat de SFP+ met Fritz!Box 5590 of 5530 combinatie is goedgekeurd voor gebruik op Glaspoort enz. Ik overweeg een FB5590 aan te schaffen en zal het dan eens proberen. :innocent:

Het was inderdaad mogelijk om op de FB5590 XGS-PON om op de Support pagina het PON-serienummer te wijzigen, maar daarmee bleef de verbinding hangen op het intrainen. Inmiddels mijn FB5590 geregistreerd met het correcte serienummer (ā€œmodem-idā€) en alles loopt prima. :grinning:

Overigens, bij Fritz!Shop werd me verteld dat de goedkopere FB5530 in Nederland niet officieel (als internationale versie) met XGS-PON wordt uitgebracht. Bij Megekko is er kennelijk sprake van parallelle grijze import van de Duitstalige versie.

Waar vind ik de support pagina? Ik zie het niet bij mijn 5590. Niet dat ik iets ga veranderen maar nieuwsgierig waar het zit. De 5590 werkt stabiel met 7.39 en ook de TV problemen zijn nu opgelost. 5590 zit rechtstreeks met sfp xgs-pon op aansluitpunt.

Ik denk hier via:

Inhoud (sitemap) rechtsonderin
afbeelding

afbeelding

Ik meen wel ergens gelezen te hebben dat dit met 7.39 niet meer mogelijk is. Dit is 7.30

Dat menu onder in scherrn ā€œweergave geavanceerd inhoudā€ ontbreekt dus in de beta 7.39. Maar via hulp & Support kom je wel op een pagina met onderin Fritzbox support, waar je gpon nummer kan invoeren.

1 like

Klopt. Ik heb daarin geprobeerd het GNXSxxxxxxxx PON-SN in te vullen, de Fiber Optic Information op de FB5590 liet op de eerste pagina een oranje ā€œverbindingā€ zien, op de tweede pagina werd het GPON-serial number (sic!) correct weergegeven als GNXSxxxxxxxx, maar het kwam nooit tot een verbinding (een kwartier gewacht). Het maakte geen verschil of de GNXS letters als ā€œlettersā€ of als ASCII hex-codes werden ingevoerd.

Daarna dat ingevoerde GNXSxxxxxxxx gewist, toen werd correct AVMGxxxxxxxx weergegeven. De volgende ochtend kreeg ik on 8:00u een telefoontje van iemand bij KPN Netwerk die binnen een paar minuten de nieuwe PON-ID had ingevoerd, het interface kwam binnen een paar seconden op en alles ā€œloopt als een zonnetjeā€ sindsdien. :grinning:

P.S. de laatste 7.39 BETA gebruikt.

Er is wel een verschil hoe dit werkt bij PON (b.v. FibreCrew) of bij XGS-PON (b.v. KPN).
Maar in alle gevallen: bel met Freedom om het ModemID te laten doorvoeren.

Intressant rubriek om te lezen over glasvezel.

Alleen nu ik net weg ben bij Freedom
… omdat open dutch Fiber, hier in Hellevoetsluis alleen eerste jaar t mobile(nu odido) recht heeft :partying_face:

Heb ook net een fritzbox 5590 XGS-PON gekocht .

Nu draait het via de Huawei ont naar de fritzbox.
Maar lees toch dat het eigenlijk simpel moet zijn met modem id. (s/n module)

Bij odido zijn ze voor mij nog bezig dit uit te vogelen.

Nu is het is de vraag of het gaat lukken?

Alleen zit natuurlijk niet bij Freedom :high_brightness:(ja me domein met mail pakket)

Komt zodra het kan (volgend jaar) wel weer :four_leaf_clover:

Dat zou inderdaad moeten werken, maar dan heb je wel een GPON SFP nodig denk ik. Ik dacht namelijk dat Odido nog geen XGS-PON uitrolt. GPON SFP kan je voor ca. 3 tientjes bij AVM in Duitsland bestellen (even mailen). In je Fritz!Box (http://fritz.box/support.lua) kan je onder GPON SN het SN van je Huawei ONT invoeren, juiste provider profiel kiezen en dan zou de fiber rechtstreeks in je Fritz!Box moeten werken zonder medewerking van Odido.

1 like

Ja ik heb net hier weer geen gpon.
Was dat maar waar, dan was het simpel,zo ik alles lees.

We zitten met open dutch fiber op een Huawei optiXstar hn8010Ts met odido.

Ik heb de vraag al neer gegooid en mijn modem id… zou dan moeten werken etc…
Alleen bij avm staat wel dat het met 't mobile niet werkt?

Maar we gaan afwachten of dat werkt.

Anders kijken we volgend jaar weer bij Freedom :high_brightness: