Instelling TV op Fritzbox 5590

Sinds ik over ben naar de Fritzbox 5590 rechtstreeks op de glasvezel is de TV van Canal Digitaal nog slechter dan het al was. Zijn er instellingen die ik nog moet aanpassen of zou na het kiezen van het Freedom profiel in het modem het eigenijk al goed moeten zij? TV ontvanger al gereset, maar geen verbetering. Het kost heel veel moeite om op live TV te komen, zender wisselen lukt met heel veel moeite. Uitzendingen staan steeds in pauze. Beeld bevriest ook vaak en wij gebruiken de teletekst voor ondertiteling, omdat mijn vrouw slechthorend is. Teletekst valt nu ook steeds uit. Ontvanger staat op lan 1 100 Mbit. De Samsung TV zit met kabel op lan 2 voor kijken Netflix. Dat gaat zonder enig probleem.

Ik heb gen ervaring met de 5590.
Uit ervaringen met vorige modellen, zou ik zeggen.
Probeer het eens op LAN3 (dus niet 4)

Zit de Amino TV ontvanger rechtstreeks op de Fritz!Box? Of via een switch?
Als hij rechtstreeks op de Fritz!Box zit, kan je eens proberen de LAN poort van de Fritz!Box terug te zetten naar 100Mbps.

Ik gebruik geen switch. Zoals ik al had aangegeven rechtstreeks aangesloten op de fritzbox en lan poort staat op 100 Mb. Zal eens een andere lan poort proberen

Verbinden met lan 4 of 3 geen verbetering. Maar ik heb gelezen dat anderen ook probleem hebben dat live tv steeds op pauze staat bij inschakelen tv en bij wisselen zender. Conclusie Canal Digitaal wordt steeds slechter.

En via welke “Belichter” zit je? En dan, is dat 1GBps of lager?

Netwerk Glaspoort, belichter KPN. Verbinding 1Gb

Het kost heel veel moeite om op live TV te komen, zender wisselen lukt met heel veel moeite. Uitzendingen staan steeds in pauze.

Dat had ik een paar dagen geleden ook. Het resetten van de Amigo door 'm even van de stroom te halen hielp niet. Wat wel hielp: De Fritz!Box even van de voeding afhalen en daarna het zelfde met de Amino.

Net zoals mdsnl typte, altijd de Amino rechtstreeks op de Fritz!Box aansluiten.
In het verleden had ik ook de ervaring dat de Amino enorm gevoelig is voor de kwaliteit van de netwerkkabel tussen de Fritz!Box en de Amino. Nadat ik destijds een aantal netwerkkabels geprobeerd had, werkt de Amino stukken beter.

Voor wat het waard is, ik heb een paar maanden geleden met een 5590 getest ivm KPN’s wispelturige 1Gbit/s product. Daarbij keer ik het idee dat de 5590 nog niet klaar is voor multicast-TV.

Want ik heb multicast niet aan de praat gekregen. Om onduidelijke redenen deed dat ding geen IGMP. Dan heb je dus geen live-TV, maar wel uitgesteld kijken (pauzeren en weer starten) en een paar unicast-kanalen, bijvoorbeeld kanaal 32. Dit IGMP-probleem heb ik aan AVM gemeld maar verder niets mee gedaan omdat Freedom de 5590 niet voert.

1 like

Oh en ik heb nog even nagekeken. De test was met versie 7.27. Inmiddels is versie 7.30 te downloaden. Maar die versie lijkt alleen voor de Duitse markt te zijn.

Ik heb versie 7.30 op de 5590

Er is een test versie.
Wees wel bewust dat dit een nieuwe ongeteste versie is.

http://download.avm.de/inhaus/MOVE21/5590Fiber/FRITZ.Box_5590_Fiber-07.39-102064-Inhaus.image

Info

Product=Fritz_Box_HW272 (FRITZ!Box 5590 Fiber)
Type=Inhaus
Releasecycle=MOVE21
Version=07.39
Build=102064
OEMs=avm 1und1 avme
Countries=049 99 0234 0255 0256 0264 0267 027 030 031 032 033 034 0351 0352 0353 0357 0358 036 0371 0372 0376 0382 0385 0386 0387 0389 039 041 0420 0421 043 044 045 046 047 048 054 061 064 066 0972
Languages=de en es it fr pl nl

Ik ga me eind deze maand in de 5590 verdiepen. Ik zit op een 100 MBps KPN AON aansluiting (via Cambrium). Ik laat van me horen.

De orginele vraagsteller had het wel over:

Dit leest ik niet als een fundamenteel probleem dat IGMP niet werkt. Mijn gevoel is al langer, zoals je zelf ook schrijft: Vaak gaat het bij 1 GBps verbindingen mis.

Ik zag op ander forum (Tmobile) ook meldingen van problemen met TV in combinatie met de Fritzbox 5530 en glasvezel. In een email die ik kreeg van AVM stond dat ze dit jaar nog de firmware 7.50 verwachte voor de 5590. Dan hebben ze nog 2 weken. Maar als er nu pas een testversie van de 7.39 is denk ik dat de 7.50 er voorlopig nog niet komt.

Dit vertelden ze vrijdag.

1 like

Gedoe met kanaal-wisselingen is gedoe me IGMP :slight_smile:
Stilstaand beeld is gedoe met multicast-forwarding.

De wispelturigheid van KPN’s 1Gbit/s product is kan debet zijn aan beide. Maar over het algemeen zijn er niet meer klachten mbt TV dus denk ik dat we dat los van elkaar kunnen zien.

Een testje zou kunnen zijn om te zien of kanaal 38 (kennelijk is 32 weer multicast geworden) wel goed werkt. Dat is een unicast kanaal.

1 like

Kanaal 38 geeft bij mij meteen live beeld. Andere kanalen niet

1 like

@arien
De “5590 International Edition AON - 20003013” was inmiddels binnen hier ter vervanging van de nu echt wel verouderde 7490. Dus 5590 geinstalleerd en van firmware 7.30 voorzien (gewoon met het Update knopje).

Als test heb ik kanalen 32 (Top2000 = Multicast) en 33 (NPO2 Extra) gebruikt.

Resultaat:

  • Multicast via Fibre/SFP aansluiting is een drama. Er komt op kanaal 32 elke 5 seconden ongeveer 0.5 seconde geluid binnen. Beeld krijg ik helemaal niet. Booten van de Amino en ook schakelen tussen kanalen werkt wel gewoon goed, maar dan dus alleen beeld bij TV Kanalen die geen Multicast hebben.
  • Met de Fibre/SFP aansluiting actief, is normaal Internet/VOIP/TV-kanaal 33 is trouwens geen centje pijn.
  • Maar als ik de “NTU/Mediaconverter” uit de XS4ALL tijd er weer tussen hang, het Freedom-Internet-profiel op WAN/Ethernet zet, dan werkt alles perfect. Alle kanalen doen het gewoon. Voor de rest maak ik geen enkele wijziging.

Ook opvallend:

  • TV Kanaal 33 lijkt ongeveer 3 MBit Multicast te zijn. Op dat moment komen er dus “flarden” van de audio binnen (geen TV beeld).
  • TV Kanaal 1 lijkt ongeveer 14 MBit Multicast te zijn. Op dat moment komt er GEEN flarden van audi binnen (en natuurlijk ook geen beeld).

Mijn conclusie een beetje: Multicast wordt ergens binnen in de 5590, als die in Fibre/SFP-mode staat, enorm gedropt. Er komt wel wat binnen, maar niet voldoende om de Amino er iets van te laten bakken.

Ik weet inmiddels dat de 5590 echt anders is dan de 5530. Beiden hebben een PRX321-Soc voor afhandelen van SFP/Fibre. De 5530 gebruikt de PRX321 ook voor alle overige functionaliteit.
Maar de echte core van de 5590 is een Qualcomm IPQ8072A SoC. Dus binnenin de 5590 moet alle SFP/Fibre data van de PRX321 naar de IPQ8072A, want alle WiFi/Ethernet poorten hangen aan de IPQ8072A. De WAN Ethernet-poort (waar dus geen Multicast problemen zijn) zit aan de IPQ8072A SoC.

Lijkt me dus voorlopig een AVM probleempje. Ik heb een AVM-ticket geopend, 5398818, even afwachten. Ik kom hier weer terug als er een oplossing is.

Sinds gisteren kan ik nog maar enkele zenders kijken. De meeste blijven op pauze staan.

Bericht van Fritzbox Nederlands op de facebook groep. In een komende FRITZ!OS update van de 5590 wordt IPTV van freedom ondersteund. Dus het is geduld hebben. AVM gaat niet zo snel met hun updates.

1 like