Internet only dienst

Eensch waarbij ik zeker wel focus op daadwerkelijke kostprijs voor wat redelijk is (te verwachten van en) voor een product en niet op de prijs dat iets dan kan opleveren omdat het appelleert aan exclusiviteit die commercieel van waarde wordt (gemaakt).

Zelf ben ik voorstander van een goed basispakket omdat het geheel en de uniformiteit daarvan, per saldo goedkoper zal zijn. Dat anderen daarin sommige dingen juist wel of niet (willen) gebruiken, is dan een gebruikskeuze.

Wat qua internet dan de ‘basis’ en het uitgangspunt zou (moeten) zijn, wordt - denk ik - hier de discussie.

@anon97139585, Wat doe je eigenlijk met die Reverse DNS?
Je kan zo te zien niet zelf MX records aanmaken op een subdomein om daar een mailserver op te draaien. Of kan dat wel? Of wat voor ander toepassing heb je van Reverse DNS?

Ik ben een van die personen die om cardDAV en calDAV vraagt. Juist omdat ik bij Freedom 25GB internetopslag krijg! Ook heb ik twee eigen domeinen waarvan Ă©Ă©n met 8GB aan mailtjes en die laatste heb ik nu via Freedom lopen.

Ik gebruikte voor Freedom Gmail en zocht toen ik naar Freedom ging een oplossing voor mijn mail en agenda. Ik was ook al gewend om daar voor te betalen. Nu kreeg ik een oplossing voor de mail bij Freedom.
Had ik die 25 GB niet bij Freedom gekregen (en iets minder betaald) dan zou ik ook helemaal voor een Internet Only Dienst zijn.
Het kan verkeren!

3 likes

ogelijk is een nexcloud instance op een systeempje thuis een idee
/ werkt uitstekend.

Stel ik wil een Nexcloud draaien op raspberry pi nr 2, maar de port forwards en belangrijker de IPv6 vewijzen naar de raspberry pi nr 1 voor subdomein ‘home.’. Kan ik bepaald verkeer dat binnenkomt op nr 1 doorsluizen naar nr 2.
Of kan ik beter een ander subdomein (b.v. ‘next.’) met een AAAA record laten verwijzen naar de raspberry 2 (IPv6) en dat ‘next.’ subdomein dan met een A record (IPv4) naar mijn huisaansluiting laten verwijzen en portforward (anders na http: en https:) naar nexcloud.
Of kan ik raspberry pi 1 laten herkennen dat wat op op de raspberry pi 1 binnenkomt via IPv4 met welke toegestane poort dan ook voor dat ‘next.’ subdomein naar de raspberry pi nr 2 moet?

Wat je dan nodig hebt is een “reverse” proxy. bv. haproxy of nginx waarbij die de verbinding ontvangt en dan hetzij in het TLS header pakket hetzij in de HTTP requests de hostnaam bepaald wordt waar de service van gevraagd wordt. Dan kan die reverse proxy met de juiste server contact opnemen.

(Reverse proxy != Squid proxy, de eerste gaat over HTTP[S] transparante verbindingen, de tweede praat een separaat protocol (anders dan HTTP[S]) tussen HTTP[S] Client en de Proxy om vervolgens de proxy te vragen om het werkelijk contact op te bouwen.

Dus op de 1e RPi een reverse proxy, die dan naar de lokale webserver praat, dan wel naar de 2e RPi verbindt.

Thanks daar ga ik dan mee bezig!

Ik zie juist meer in een hele uitgebreide internet dienst omdat ik niet perse systeembeheerder wil zijn van allerlei toeters en bellen die ik wel wil gebruiken, maar niet vaak genoeg hoef te configureren om de kennis hoe het naar mijn hand te zetten te willen onderhouden. Bovendien denk ik dat het collectief goedkoper en beter gebeurt. En Freedom kan zich veroorloven door zijn schaalgrootte enkele medewerkers te hebben die van een bepaald feature echt verstand hebben. Ik kan me echter prima vinden in een verdien model waarbij voor allerlei toeters en bellen extra abonnementsgeld of eenmalige installatie vergoeding wordt berekend. Dat gebeurt al voor eigen modems ( € 2 korting op abonnement) en voor subnet (€ 17 extra voor een /29 IPv4 reeks.

1 like

Jip me too !
Mijn huidige provider biedt b.v. webDAV en helaas Freedom niet, dus moet ik weer of thuis of elders wat gaan bedenken/opspinnen en beheren om die functionaliteit te behouden (ik gebruik het dagelijks en kan niet zonder).
Storage bij een betrouwbare partij (lees niet Google /Apple/ DropBox etc. etc.) via webDAV is voor mij een must in mijn werk en zou een dikke pre zijn als Freedom dit zou kunnen faciliteren.

Freedom zou juist in het abonnement een aantal functies moeten gaan leveren die passen binnen de filosofie van Freedom, bijvoorbeeld:

  • Cloudspace (misschien met file sharing) 10 GB met SFTP toegang (op NL server, onder beheer Freedom)
  • calDAV agenda’s (zowel persoonlijke op Ă©Ă©n emailadres als gezamenlijke op meerdere email adressen)
  • DNS API (bijvoorbeeld ten behoeve van remote automatisch aanpassen TLSA records als je Let’s Encrypt certificaat is gewijzigd)
  • Externe VPN dienst
  • Pi-hole achtige functionaliteit (persoonlijk) in een specifieke DNS server, instellingen zelf aan te passen via web interface.

En extra betaald bijvoorbeeld:

  • Cloudopslag backup, Nederlandse server, encrypted opgeslagen, SFTP en ‘Remote Rsync over Remote SSH’ toegang tot cloud opslag, tegen betaling € 1 / TB / maand
3 likes

Best lastig voor Freedom omdat die niet zelf diensten ontwikkelt en hier van Soverin worden afgenomen.
Bij Soverin zijn ze imiddels bezig om het niet meer werkende CalDav&CardDav te herontwikkelen wat imo een USP zou zijn om alles qua mail bij Freedom te beleggen. Ik wil erg graag weg bij Google.
Inmiddels werkt de websitedienst (m.u.v. zip-download) wel naar wens. Iets dat nog handiger zou worden wanneer men, al of niet een API-interface Ă  la Amazon of simpel SFTP, de inhoud zou kunnen uploaden.

Ik mag en ga hopen dat Soverin en daarmee Freedom, daarin straks ook WebDav gaan faciliteren als onderdeel en in de ruimte van het standaard acccount.
Mensen kunnen dan zelf kiezen of ze het willen gebruiken.
Mensen die het niet willen kunnen zich laven dat ze anderen als gemeenschap daarin dan faciliteren. De niet gebuikte ruimte is dan bv beschikbaar voor hun mail en als ze ook geen mail willen, ontstaat capaciteit voor connectiviteit.
Voorkomen moet worden dat Freedom een soort losgeslagen distributeur wordt van losse spullen zonder een eigen verbindende structuur.
Iemand die dam geen “koffie” inclusief wil drinken mag natuurlijk thuis zijn eigen koffiekannetje en merk gebruiken maar zal geen (grote) korting krijgen.

Zelf vraag ik mij altijd af wat er nu zo moeilijk aan is om een dienst aan te steken. Laat zoiets een half/jaar of zo door bewuste gebruikers als “experiment” BBQ’en zodat alle stupide fouten eruit zijn en faciliteer het dan als “unsupported”.
Dit laatste weer om te voorkomen dat gebruikers de Zuid-As inschakelen om op hun strepen gaan staan.

Ik ben het niet met alles eens omdat sommige dingen nu eenmaal extra investeringen zullen gaan hebben. Die CloudSpace en VPN vraagt serieus om een herziening van en/of aanvullende (te beheren) resources die technisch buiten het machtsveld liggen van Freedom.

Ik zou dolgraag SFTP willen hebben maar nu enigszins bekend met hoe zaken bij leveranciers zijn ingericht, vrees ik dat dit een utopie gaat zijn. Ik zou en ga meer inzetten op een API achtige structuur inclusief daarmee te kunnen uploaden, waarmee ook veel mogelijk is.

Die in/uitgaande firewall - al was het maar instellen van poort/ip/dns - te beginnen met poortbeveiliging zoals bij xs4all op de eigen aansluiting, zou ook zeer een wenselijke zijn. Echter ook hier zal dat nagenoeg onmogelijk blijken zijn omdat Freedom geen eigen (netwerk)infrastructuur heeft die dat (overal) dan mogelijk maakt.

Blijft over wat imo wel mmv Soverin kan worden gereteld: Cal/Card/WebDav en natuurlijk een API naar de DNS & Website-instellingen.
Ik kan en wil zelfs bedenken dat dit ook mogelijk moet zijn om met een API alles van de mailbox te kunnen instellen zodat je niets via een browser hoeft te beheren en eenvoudig zaken dynamisch regelen. het lijkt mij zalig om dan met een CLI bv aan alias te kunnen (af)maken of een DNS instelling te veranderen.

NB: Over Telefonie en TV zeg beter niets over omdat ik dat niet afneem.

Nou zo dacht ik er ooit ook eens over, tot ik zelf diensten moest gaan (op)leveren en leerde dat het niet basaal het opleveren van een stuk functionaliteit is.
Een (IT) dienst /functionaliteit lever je aan je klanten als je hem ook kunt borgen aka een aantal zaken hebt geregeld zoals:

  • Redundancy
  • Beheer
  • Backup
  • Security
  • support
  • Architectuur / groei plan

Om maar een aantal zaken te noemen (vergeet er vast een paar) en dat alles kost resources.
Even een VPS opspinnen met een dienst dat is zo gepiept, maar juist ervoor zorgen dat hij veilig blijft bestendig is voor groei, gebackup wordt en beheer en support geregeld is maakt dat het dus niet “eventjes” gepiept is.

Vorig jaar op de NL NOG dag met veel bewondering naar het verhaal van Reinoud van Leeuwen & AriĂ«n Vijn de zitten luisteren over “how to boot up an ISP device” waarbij er heel transparant verteld werd wat er nou allemaal bij het opzetten van een nieuwe ISP komt kijken.
Kan hem je van harte aanraden om eens terug te kijken.
Daar on the spot besloten dat zodra het kon ik klant zou gaan worden en nouja binnenkort wordt mijn glas verbinding binnen gegooid.

Met Freedom kies ik voor een gedachtegoed over hoe een ISP om moet gaan met mij als klant en een betrouwbare verbinding kan leveren. De rest (waar we het nu over hebben) zijn wensen die ik ook elders kan beleggen of heb belegd (Proton b.v. ).
Mijn voorkeur is om al mijn centjes naar 1 leverancier te brengen en daar alle functionaliteit te hebben, maar bottom line kan ik het (als het moet) ook gewoon zelf.
Maar liever betaal ik er voor want zoals iedere goed ICT er 
 ben ik liever lui dan moe :slight_smile:

4 likes

Zeker eensch en ik heb/weet ook dat dingen die iemand thuis fröbelt bij het uitrollen onvermoed op allerlei uitdagingen stuit. Ik snap het pleidooi dat het oprichten van een ISP (been there once) zeer complex is en ik hier dan spreek over de S-van services.

Anders dan de fysieke internet aansluiting povisioneren, spreek ik over zaken die wmb in het normale verlengde liggen van geboden diensten en filosofie.
Daarin kan iemand met wat mogelijk is, dan naar keuze een eigen (deel)afbakening toepassen. Met een abbo kan worden gemaild en het staat iemand vrij dat elders op eigen wijze anders te doen.

Wanneer ik spreek over “mail” is het - voor mij - niet meer dan volstrekt logisch dat daarin OOK een gesynchroniseerde adresboek en agenda functies zitten.
Wanneer ik denk aan “website”-faciliteiten is dat de inhoud daarvan tenminste eenvoudig kan worden gebruikt en opgeslagen. Anderen zullen weer stellen dat daarin dan ook php/sql/joomla/wordpress tot en met een video-editor zou moeten zitten.
En zo kan ik nog wel even doorgaan inzake telefonie en telefoon.

Wat meespeelt is dat ik lid zijn van een betrouwbare club die functioneel innoveert op diensten en geen klant wil zijn van een bedrijf dat slechts een elementaire basisfunctie wil leveren.
In dit laatste geval ga ik wel naar de supermarkt om mijn mandje daar te vullen en zonder enige gevoelsrelatie af te rekenen.

Zeker, ik herken verder veel van de punten die je schrijft.

Ik heb in de basis ook erg weinig nodig van een ISP:

  • Wat IMAP mailboxen (vooral voor doeleinden waarvoor ik zelf de spam niet wil eten, de rest gaat via m’n eigen mailserver)
  • Reverse DNS (bij voorkeur via delegatie)
  • Shell server, optioneel met een deel van de homedir via een webserver gepubliceerd

De rest regel ik liever zelf :slight_smile: dus een “touwtje” met internet is voldoende. En voor wat betreft de prijs neem ik aan dat alles wat je nu “gratis” krijgt stiekem in de prijs verwerkt zit, dus er zou een verschil moeten kunnen zijn.

1 like

Ik ook tot op het moment dat ik geen gebruik meer wilde maken van Google / Apple (die deze verwachting geconditioneerd hebben bij mij) dat dit dus niet standaard het geval is.
Zelfs mijn vrienden van Proton zijn al meer dan een jaar bezig om een Agenda functie up to speed te krijgen voor alle bekende platformen.
Dus dat was even een koude kermis toen ik dat merkte.
Kortom ik vind dat ook, maar de werkelijkheid is weerbarstiger en respectabele clubs zoals Proton hebben dit dus nog iet voorelkaar.
Kak 
 want ik wil ECHT NIET MEER TERUG naar de Googles en of Apples.
Vooralsnog heb ik geen fijn / betaalbaar alternatief kunnen vinden anders dan zelf een complete omgeving op te spinnen.
Maarja liever lui enzo.

Hier herken ik mijzelf ook 100% in en ik vermoed menig Freedom Lid.
Dit is voor mij de kern, en de meerwaarde die ik vind bij Freedom, mijn huidige ISP is zo’n supermarkt.
Lekker veel voor weinig, maar als er ook maar iets mis is, iets niet standaard dan zijn ze niet thuis.

tldr; Freedom zou een marginaal goedkoper en ingeperkt InternetOnly aan te bieden, aan een principieel gevoel tegemoet kunnen komen.

Het is niet stiekem omdat alle services idd in de prijs zitten. Hoe, op welke wijze en in welke verdeling, is het keukengeheim van Freedom.

Of er dan een verschil moet zijn in prijs omdat iemand het gebodene niet (volledig) gebruikt, is dan ter beleidsdiscussie. Krijg iemand bij het restaurant korting als die niet alles opeet ? Wel als als het niet bestled wordt, mits dat weer past bij de maaltijd. Een broodje zonder boter kan dan duurder zijn dan Ă©Ă©ntje met.

Uitdaging is tot waar men dan iets als klant gaat op & uitsplitsen dat per saldo goedkoper zal zijn als het een gedeeld element wordt.

Een eigen vaste E2E lijn met maximale capaciteit is erg duur terwijl een voorziening dat zich dan zo voordoet (oversubscription) een stuk goedkoper kan zijn. Zo ook met afgenomen diensten. En dan idd, aan het uiteinde van de totale klokgrafiek, zijn er gebruikers die te veel of te weinig betalen voor wat zij feitelijk afnemen.

Opteren voor een InternetOnly dienst zal wanneer ik die berekening maak, hooguit een paar euro goedkoper kunnen zijn dan die van een full-service dienst waarin dan bv de mail & website zit.
Het zou mij zeer zou verbazen dat iemand standaarddienst thuis draait, alle kosten/kopzorgen meerekenend, goedkoper zou kunnen doen. Dat iemand het thuis doet is vooral op grond van autonomie en/of specifiek gebruik.

Los daarvan kan het wel principieel zinnig zijn dat Freedom de mogelijkheid biedt om met zeg een kleine korting, geen mail aan te bieden anders dan Ă©Ă©n (web)mailadres nodig voor de communicatie met Freedom.

ik wil (ook) niet kijken naar Freedom contracten en hoe zij dat heeft uitgenast.
Wat ik wel weet dat zij per klant, een domein met 5 mailboxen bij Soverin heeft ondergebracht en dat dit geld kost.

Ik kan mij makkelijk voorstellen dat wanneer een gebruiker geen full-scale mail wenst, die dan een euro (of twee) minder hoeft te betalen. De kosten die een ‘paar’ gebruikers dan veroorzaken omdat ze geen eigen mailbox willen hebben, zal makkelijk worden gecompenseerd met iemand bij Freedom dan een InternetOnly kan afnemen. Een leuk markering trucje (gejat van de bankgiro) is dan weer dat een gebruiker gaat doorbelasten door voor elke factuurmail €1 te berekenen die immers verstuurd moet worden naar dat mailadres.

tldr; idd valkuil van alles te willen ondersteunen, biedt dan cal/cardav aan op basis van defacto OpenSource standaards.

Probleem is dat een provider alle bekende platformen wil ondersteunen en dan idd in de loop-hole komen wat die platformen allemaal zelf bepalen.
Niet fijn omdat een dienst te leveren waar je maar van moet afwachten of die bij elke (volgende) “client-versie etc.etc.” ook functioneert.

Dat agenda/adresboek iets bij Outlook/Google goed werkt is omdat zijzelf die E2E controle hebben over hun eigen functies. Andere software - denk aan Thunderbird - passen zich daar op aan maar krijgen weer geen volledige (proprietry) toegang.
Men verzeilt dan als welwillende leverancier in architectuur en interface kwesties van te onderhouden conversies met schieten op een bewegend doel.

Terwijl imo een provider ook categorisch kan kiezen voor een defacto (OpenSource) standaard in software als basiskeuze voor Card/CalDav.
Het verder aan de “community” overlaat om plug-ins te maken voor die Apple, Microsoft of Google omgeving.

In de basis wordt ‘ons’ Cal/CardDav probleem veroorzaakt omdat de BigTech categorisch weigert andere standaarden dan die van haarzelf, transparant te ondersteunen.

2 likes

“Stiekem” had ik misschien anders moeten verwoorden, ik doelde daarmee erop dat het verkocht wordt als “gratis”, maar dat het op wat voor manier uiteraard gewoon betaald wordt op basis van wat er bij klanten in rekening gebracht wordt. Ik kan me ook voorstellen dat het voor een partij als f-secure ook promotie-waarde heeft om dit soort deals te sluiten, een Freedom klant die in z’n kennissenkring gaat roepen “Ik gebruik f-secure, werkt goed!” is ze denk ik ook heel wat waard.
Zoals je al aangeeft, hoe het echt zit is het geheim van Freedom.

Ik verwacht zelf ook geen groot verschil in prijs (als het er al is). Alles wat Freedom heeft moet onderhouden worden ongeacht hoeveel klanten er gebruik van maken. Dat complexer maken (om bepaalde klanten uit te sluiten) zodat die klanten minder kunnen betalen klinkt niet als een goede business case.

Wat iemand wilt gebruiken is juist aan de gebruiker waarbij ik zelf weiger ECO-systeemproducten te moeten gebruiken omdat ik geen Hotel California wil bewonen waar partijen elkaar dwarszitten. Prima dat Apple/Oracle het concept bedacht heeft.

Ik bezie een doelstelling of dat er in gewenste vorm is/komt. Als gezegd zie ik Cal/CardDAV als intrinsiek onderdeel van mailfuncties en daarmee niet als een apart te benoemen doel.

CloudStorage bezie ik ander. Ik denk dat dit bij Freedom lastig zal zijn te integreren omdat daarvoor dan Soverin nodig is (die ziw daartoe geen eigen aspiraties heeft).

Ik heb geen behoefte aan een aparte (dwz extra betaalde) CloudStorage maar zoek/wil vooral iets dat in dezelfde space actief is als waar data van mijn websites wordt opgeslagen. WebDAV lijkt mij daar relatief eenvoudig toe te voegen (elke website is/heeft dan ook gelijk WebDAV toegang, waarmee gelijktijdig ook het up/downbload/sftp probleem is opgelost) en ook eenvoudig is te interfacen.

Indien Freedom besluit om geen Cal/CardDav (te willen) doorgeven dat tzt bij wel bij Soverin functioneel gaat worden, zal mijn keuze supersnel gemaakt zijn. Ik wil inmiddels echt af van Microsoft&Google en overweeg al helemaal niet om Apple producten om zo mijn agenda en contactlijst bij te houden.
Mijn connectie gaat dan naar de allerlaagste aanbieder in de markt en zet mijn mailbox/domains over naar Soverin (die immers ook de websites doet).

Een optie is/wordt om thuis naast mijn eigen WebDAV, ook CalDAV/CardDAV server te gaan activeren dat nutteloos onderhoud & beheer vraagt en ik thuis die standaard facilitaire serverfuncties & co juist verder wil afbouwen ihkv vergroening.