Internet only dienst

Maar dat je ook zelf organiseren… Ik gebruik een google vrije NitroPhone…, DAVx5 om agenda, taken en adresboek naar m’n eigen NextCloud service te ontsluiten. Nextcloud zorgt ook voor de auto-upload van foto’s naar m’n server…

Ook de backup gaat naar de “prive cloud” dus als ik m’n telefoon kwijt raak heb ik de meeste zaken wel elders staan. (De basis nextcloud is voldoende voor deze functionaliteit).
Er zijn ook Nextcloud providers… “The Good Cloud. bv.” een openbare Nextcloud gebaseerde service.

Hm. Een nextcloud instantie kan wat je wil. Soverin gebruikt al RoundCube er zijn Roundcube plugins voor CalDAV/CardDAV access.
Vraag is of Soverin daar wat mee wil/kan.
Of Freedom Internet een eigen Nextcloud service moet aanbieden weet ik niet er zitten best wat haken en ogen aan een Storage Provider…(TransIP kan je daar nog wat over vertellen…) Maar mogelijk kunnen ze iets met “The good Cloud” samen opleveren…
Maar Nextcloud kun je ook zelf runnen… op bv. een RPi oid . (alleen niet met een SD kaart als storage).

tldr; probleem bij Soverin komt door een authenticatie-probleem die daarmee de Cal/CardDAV functie onbereikbaar maakt.

Voor alle duidelijkheid, bij Soverin werkt de agenda e.d. prima lokaal/online met idd Roundcube/webmail die voorzien is van de plugins.
Naar ik (“hearsay”) begreep, functioneerde het ooit wel met Apple/iPhones die ik sws niet heb, ga of zelfs wil vasthouden. Naast wat ander zaken is nu het probleem is dat de authenticatie simpelweg niet (meer) functioneert en waarschijnlijk gewoon keihard is uitgeschakeld (504).

Wat ik wil is dat mijn clients (o.a. Thunderbird) de aangeboden Cal/CardDav functionaliteit kan gebruiken. Omdat authenticatie bij Soverin niet functioneert, is er ook geen Cal/CardDAV toegang. Dit is al een flinke tijd een issue en ws reden dat door o.a. dit ‘manco’, de functie niet/nooit bij/door/aan Freedom zelf werd of is aangeboden. Freedom werkt met een gestripte RoundCube die voorzien is van een keurig geel jasje.

Soverin wil&doet zeker meewerken en onderkent sinds begin deze maand het generieke defect (met iig de authenticatie) en zegt bezig te gaan zijn met herbouw.
Mijn TB vv. Cal/CardDAV zelf werkt prima maar kan dus geen ICS, SYNC or SHARE doen want daarvoor moet je met het van toepassing zijn calender-userid kunnen authenticeren.

Hier een plaatje hoe e.e.a. bij Soverin/RoundCube wordt ingesteld:


per sync/share van calender kun je één of meerdere apart instelbare user/passwords instellen zodat de rechten daarvan selectief zijn in te trekken.
Ook het onderling online delen van agenda’s via RoundCube-webmail met een met ander user/accounts, werkt momenteel niet (waarschijnlijk om dezelfde authenticatie-reden).

Op zichzelf is xxxDAV niet moeilijk. Het venijn zit 'm in de integratie.
Wel benieuwd of en hoe het precies het dan met/bij Nexcloud zit ? Ik schat dat je dan spreekt over een aparte/losse xxxDAV dienst die je dan zelf weer moet integreren.

Wat wenselijk is om met één toegang vanuit één (client)plek zowel mail en agenda kunt doen naar dezelfde (mail)server die dus card/caldav moet ondersteunen.
Denk aan een afspraak maken die met een mail/attachment meekomt of notifcatie aanmaken zoals bij Outlook/Google.

Wist ik niet trouwens, maar WebDAV support op de Iphone is al aardig wat versies geleden volledig gestopt en ik heb grote moeite om mijn WebDAV repositry te benaderen van mijn IPhone en lukt alleen met 3rd party apps (en dan ook nog eens beperkt).
Dus ook hier ben je overgeleverd aan de nukken van een Apple die van de ene op de andere versie gewoon WebDAV uit IOS sloopte.

Klopt, en dat doe ik nu ook gedeeltelijk, maar had ik al niet gezegd dat ik liever lui dan moe ben :wink:
Ik betaal hier liever voor een partij die ik vertrouw Freedom b.v.
De vraag is of dit dus ooit realiteit gaat worden, maar een mens kan maar een wens hebben toch.

1 like

Nextcloud heeft plugins die je aan of uit kan zetten.
De default WebDAV staat al aan (Files sharing service).
De CalDAV zit in de Calendar plugin… Die lokaal (via browser werkt) en een CalDAV access point heeft.
De CardDAV zit in de Contacts plugin… Die de via de browser beheerd kan worden, en een CardDAV access point heeft.
Als je op de mobiel Nextcloud + DAVx5 instaleert dan kan DAVx5 via de authenticatie van Nextcloud een setup doen voor de eigen toegang.
(Dit werkt ook met MFA in de zin dat voor service points er een random gegenereerd ww. van 20+ tekens wordt aangemaakt.)
Er zit ook een Mail Client in (MUA) als plugin in Nexcloud, naar mijn smaak met te veel beeldvulling… Maar vermoedelijk meer bruikbaar op een telefoon (Al gebruik ik daar Fairmail). Noot: Alle plugins werken via de Web interface, voor mobieltjes zijn er soms extra’s nodig.

Advies zet ook MFA aan. (ook eenvoudig)

2 likes

Geldt ook voor mij, maar soms is iets de moeite waard omdat het daarna zoveel eenvoudiger geworden is…
(Ik hoef me geen zorgen meer te maken over backup, en wie er bij m’n contacten/agenda kan… dat geeft ook een vorm van rust.).

1 like