Naast de P800 problemen eerder deze week - nog niet opgelost - nu ineens weer wat anders…
[en we waren al niet zo enthousiast …]
Op onze smartphones en tablets (Apple) valt continu de internetverbinding weg. Deze wordt wel weer hersteld, maar valt dan weer weg. Steeds melding op scherm, zeer irritant.
Bij toeval weer eens een snelheidstest gedaan. Niet zo lang geleden nog down- 331 & uploaden 417 Mbps. (WiFi glasvezel 1GB)
Vandaag - na weer eens resetten - resp. 93 & 72 Mbps dus > 75% langzamer.
Fijn zo’n 1GB glasvezel. De ADSL van KPN was aanmerkelijk sneller en stabieler
Iemand zelfde ervaringen? Soortgelijke berichten zijn van 3-4 jaar terug, komt dus meer voor
Om te kijken of je glasvezelverbinding wel goed is moet je een apparaat rechtstreeks, bedraad, met de router (Fritzbox normaal gezien) verbinden (op een 1Gb/s poort) en dan een speedtest doen.
Als je wifi verbinding in huis niet stabiel is dan kan dit aan allerlei situaties thuis liggen. De wifi verbinding kan wegvallen wanneer een microwave aan staat of andere apparaten die stoorsignalen veroorzaken. Als je wifi vroeger wel goed was en nu niet meer, heb je misschien nieuwe apparaten in huis? Zijn er buren dichtbij die ook wifi gebruiken? Wij wonen in een vrijstaand huis en toch zie ik op dit moment (op mijn laptop) 7 wifi netwerken die niet uit ons huis komen. In een meer dichtbevolkte omgeving (een flat bijvoorbeeld) kan de storing door andere wifi netwerken nog erger zijn. Ik heb in de woonkamer en in mijn kantoor (allemaal gelijkvloers overigens) mesh-repeaters, en zo is het signaal overal goed. Een goed wifi signaal overal in huis is tegenwoordig al lang geen vanzelfsprekendheid meer…
Dank voor reactie, maar niets nieuws van toepassing.
Geen andere apparaten, woonwijk met erg veel WiFi signalen en versterkers. Is ook al jaren zo.
Test altijd op vergelijkbare manier. En inderdaad is daarbij de met LAN kabel gekoppelde PC ca 2x zo snel als de WiFi apparaten. Zal deze ook nog eens testen.
Maar eens een paar dagen aankijken en opnieuw proberen. Evt. intersnelheid via Freedom laten terugschroeven: veel goedkoper en veel langzamer lijkt nauwelijks mogelijk
Hier (KPN glasvezel, Fibercrew belichting) ook maar weer een test gedaan, bedraadm en geen groot verschil. Ik zie wel een 625 Mbps up snelheid, terwijl ik eerder nooit boven de 550 uit kwam (haalt de RPi toch leuke snelheden)
Een andere belichter, indien beschikbaar, kan een optie zijn om een lijn te hebben die kwa prijs/prestatie beter uitkomt. (Al hakkelt TV wel meer via deze belichter)
Om die reden blokkeer ik standaard allerlei van dat soort servers op mijn thuisrouters.
Hier had ik ook last van. Het probleem bleek te zitten in de stopcontacten aan de oostzijde van het huis. Af en toe komt daar een klap op waar verschillende apparaten niet tegen kunnen. Bijzonder is dat andere daar wel tegen kunnen. Een Fritzbox 7170 heeft nergens last van maar een Fritz Repeater 1750E knalt eruit.
De oplossing bij mij is om gevoelige netwerkapparatuur enkel aan te sluiten op stopcontacten aan de westzijde van het huis. Het heeft jaren geduurd voordat ik de vinger erop kon leggen. Wellicht is het ook pas ontstaan nadat er overal zonnepanelen kwamen bij ons in de straat.
Nog geen last van gehad hier. Zelfs een dubbel stopcontact met een 1750 in het ene en dan een stofzuiger aan en uit zetten op het andere stuurt de 1750 nog niet in de war. Onze zonnepanelen (met drie-fase omvormer) veroorzaken ook geen problemen… En inductiekookplaat of microwave ook niet…
Storingen op de Fritzbox zelf (waar jij geen last van lijkt te hebben) kan je natuurlijk vermijden door een UPS te gebruiken. Ik heb in de meterkast zowel de Fritzbox als een servertje staan, achter een UPS, en tot nu toe zijn stroomstoringen nog nooit lang genoeg geweest om de Fritzbox en/of server uit te laten vallen.
Een “klap” op stopcontacten in een deel van je huis is wel een beetje vreemd. Kan op een foutje (slecht contact) wijzen ergens in de meterkast bijvoorbeeld.
Dit 1750E werkt verder ook prima aan de andere kant van het huis. Een ander apparaat wat er niet tegen kan is een TP-Link router. Ik heb verschillende stroomadapters geprobeerd, maar geen UPS. Op zich wel een goed idee.
Ik huur dit rijtjeshuis en verder zie ik geen stroomonderbrekingen. Ik waardeer het advies, maar vrees dat het lastig wordt om dit echt op te laten lossen.
Een andere bijzonderheid is dat de verhuurder bij alle zonnepanelen in de straat van die TP-Link powerline setjes heeft achtergelaten. (De mijne zijn niet aangesloten.)
Als ik een compatibele HomePlug adapter inprik in de meterkast, kan ik minstens twee netwerken van andere huishoudens bereiken (Ik heb dit uiteraard gemeld en men zou het onderzoeken…)
Wifi problemen zijn altijd lastig en afhankelijk van de omgeving en de apparatuur die gebruikt wordt. Een paar standaard zaken die ik altijd uit sluit zijn de volgende:
Andere apparaten in het netwerk die wifi uitzenden (Access points, repeaters, etc)? Haal die van het stroom om te controleren wat het wifi op de FRITZ!Box doet.
Gebruik de FRITZ!WLAN app Android of iPhone om de beste plek voor eventuele repeaters te kiezen en het wifi netwerk te testen.
Controleer of de problemen op meerdere apparaten zich voor doen. Is het maar 1 apparaat waar de problemen op te merken zijn, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan dat apparaat.
Controleer het event log van de FRITZ!Box op meldingen over je wifi netwerk. Kijk ook of de storingen ervaren worden wanneer je de kanalen aanpast voor het wifi netwerk. Bij voorkeur 2,4Ghz op kanaal 1, 6 of 11 en 5Ghz op een kanaal onder de 52 (ik zit hem standaard op 36).
Zijn alle apparaten van AVM in huis? Zet ze in Mesh.
Het aanpassen van de verbindingssnelheid is in sommige gevallen niet mogelijk. Denk aan verbindingen waar we standaard 1Gbit/s leveren. Bij netwerken waar we verschillende snelheden leveren kan je inderdaad kiezen om de snelheid naar beneden bij te schroeven. Alleen ben je op dat moment niet bezig met het oplossen van het probleem (of werken naar een oplossing), maar blijft het zeer zitten en plak je alleen een pleister. Mogelijk kun je met de tips die ik hierboven heb gegeven of met de tips op de helpdesk pagina’s Hoe kan ik de WiFi optimaliseren? | Freedom Helpdesk het probleem tackelen. Maar wifi problemen zijn vaak lastig en langdradige troubleshoots.
Iets wat ik gehad heb met een Draytec router.
Die vond mijn willekeurige mac adres in de telefoon niet leuk.
Dat heb ik voor dat toegangspunt maar even uit gedaan in de telefoon.
Met een fritzbox heb ik daar nog geen probleem mee gehad.
WiFi is gebaseerd op radio verkeer…, het kan dus zijn dat externe factoren (buren etc) roet in het eten gooien.
WiFi en Bluetooth gebruiken gelijke frequenties… (Zelfde 2GHz band) en kunnen invloed hebben.
Bij Mesh WiFi netwerken moet het signaal twee maal door de lucht… een maal van Laptop/PC/… naar extender dan verder via WiFi naar basis station… Dus heb je twee banden nodig ipv 1 die niet verstoord zijn.
Radio werkt omdat er een antenne en een aarde is. Dan moeten beide wel correct zijn aangesloten… anders gaat er veel van het zendvermogen verloren.
Extenderd via het lichtnet… gebruiken een gedeel medium (per fase).
Bij een 380/400 V aansluiting moet alles op een fase zitten.
Andere apparatuur (ook bij buren) kunnen het signaal hier verstoren. Ook is het lichtnet niet echt gemaakt voor HF signalen, Voor HF gebruik je liever COAX geen kale koper draad.
Beginnen met onderzoek is kijken naar snelheden van alles wat bekabeld is. Daar is de minste storing van externe factoren.
Als er dan geen verstoringen in snelheid zijn is de apparatuur op zich ok. en kun je naar radio lichtnet extender storingen kijken.
Een andere factor kan simpel de apparatuur/software combinatie zelf zijn.
Mijn Fritz, inmiddels alleen in gebruik als internet-connectieswitch, gaat één keer in de zoveel tijd op zijn rug liggen en doet dan in het beste geval een reset/restart.
Zonder toegang tot het binnenwerk, is dat helaas niet te onderzoeken.
Korte update: volgende dag paar keer uitgebreid telefonisch contact gehad met de helpdesk (totaal 2,5 uur !!! incl. wachttijd van 1/2 uur) van alles geprobeerd, conclusie de Fritz!box is defect. Nieuwe werd met spoed opgestuurd.
Zowaar volgende dag binnen, maar bleek na installatie niet te werken. Weer helpdesk gebeld. Nieuwe Fritz!box bleek nog niet door Freedom aangemeld. Dit werd meteen geregeld, zou binnen uur moeten werken. Klopte inderdaad. Tenslotte nog klein probleem met inloggen - mijn fout - maar dit was snel opgelost.
Alles draait weer. Internet, WiFi, TV & radio etc.
[we zijn toch wel erg afhankelijk van het internet geworden]
Kans soms wat inzicht geven, maak dan wel direct na de onvermijdekijke reboot een support omdat de crashlog met een beperkte tijdsduur terugkijkt.
Het lastige van de support log is dat zonder kennis van de interne opbouw, het buitengewoon lastig is om data daarvan te interpreteren. Mijn Frritz heeft een 100% zeker een bufferproleem (memory leak of overrun daarvan). Zonder de sources en die te kunnen compileren, is de oorzaak daarvan niet tot nauwelijks door een consument te achterhalen.
De crashlog vertelt wat er op dat moment (zogenaamd, crashlog is ook maar een programma) draaide maar niet wat de voorliggende oorzaak was. Jammer is dat de Fritzbox ook geen syslog/debug doet.
Nou … dat is alles wat ze gebruikt hebben dat open source is, en volgens de licentie openbaar gemaakt moet worden. Misschien is er ergens iets aangepast, maar dat kan alleen met precisie vergelijkingen worden uitgevonden.
Alles wat echt interessant is, dat is geen open source, en zit hier dan ook niet in/bij.
Thx. Wat AVM (hier, goed) doet is zo ik het kan nagaan zich precies aan de GPL voorwaarden houden die haar verplicht om de door haar gebruikte (open)sources en wijzigingen daarvan te publiceren.
Of en zo ja iemand in staat is om het source-archief te compileren is voor mij vooral een vraag. Ik ga dan ook benieuwd zijn naar een blog of report van iemand die dat conform daarmee gelukt is.
Los daarvan, als gezegd, is datgene wat AVM er zelf (of van anderen) in heeft gestopt, geen opensource en daarmee proprietry.
Een aantal jaar geleden wel eens wat geprobeerd om snel te ontdekken dat AVM bepaalde structuren in de kernel aanbrengt die niet (eens) worden gedokumenteerd noch (ook op expliciete aanvraag) worden vrijgegeven of beantwoord.
The firmware for these devices is built on-top of Linux with many proprietary components. AVM states, they would publish a package with the open source files used to build their system, but since they switched to kernel version 3.10.73, these source packages are very incomplete (at least I think, they are … I’m unable to compile a running kernel from these sources and I’m not the only one with such problems).
NB: Geen idee verder (noch zin/tijd om te controleren) of het voorgaande in de huidige Fritz!Box kernel 4.9.325 anders is geworden.
Freetz gebruikt die archieven als input. Standaard wordt niet alles opnieuw gecompileerd, maar je kan bijvoorbeeld de kernel wel opnieuw laten compileren en dan opties aanpassen of modules toevoegen: Freetz-NG · GitHub
Ik heb bijvoorbeeld IPv6 op m’n 7170: