Begintijd: dinsdag 24 maart 2026 13.30
Eindtijd: woensdag 25 maart 2026 16.30
In verband met een storing op het netwerk van KPNNetwerkNL in de omgeving van Utrecht en Arnhem met belichting via KPN is het mogelijk dat de internetverbinding niet werkt. Dit is voor zowel DSL als Glasvezel.
Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.
Het vreemde is dat mijn buren met KPN glasvezel internet geen problemen hebben, terwijl op mijn freedom account ik keer op keer een PPPoE time out krijg..
Als jij zelf ook glasvezel hebt, zou ik de Helpdesk bellen, want dan is er iets vreemds aan de hand, maar als je DSL hebt, dan loopt het via een andere route wellicht.
Dank voor de tip Hielko. Als ik de helpdesk bel, krijg ik eerst 6, dan 5, dan 4, dan 3, dan 3 en dan 25 minuten lang 3 wachtenden voor me.En nu ik weer bel ben ik wachtende nummer 10. Dit overkomt me elke keer. Ik heb het gevoel dat er maar 1 iemand de hele helpdesk bemant.
In Arnhem inderdaad sinds iets na 1 uur vannacht geen bereik. Wel link op de AON, maar geen PPPoE verbinding. Er gaan wel PADI pakketten naar buiten, maar er komt geen PADO terug.
Speculatie: De PPPoE server staat aan de andere kant van de breuk.
Hoop dat ze bezig zijn om te schakelen naar een paar reserve-fibers. Een update af en toe zou wel fijn zijn…
Inmiddels de Helpdesk aan de telefoon gekregen. Zij hadden ook geen verklaring ervoor dat mijn buren met een KPN Glasvezel abonnement wel internet hebben en ik met een Freedom abonnement over het KPN Netwerk niet. Ze konden hooguit speculeren over een andere POP?
Ik ben nog niet zo lang bij Freedom, het leek me een sympathieke provider. Maar ik had niet verwacht dat de communicatie bij zo’n lange en best grote storing zo minimaal zou zijn.
Dat er geen communicatie is, is inderdaad erg kwalijk. De storingspagina (Werkzaamheden en storingen | Freedom) geeft totaal geen reëel beeld van de situatie.
En inderdaad, in Amsterdam ook geen PPPoE respons.
Ah, er is eindelijk actuele informatie op de storingspagina:
Het probleem zit dieper in het netwerk van KPNNetwerkNL, daarmee zijn exacte regio’s lastig te bepalen, maar in ieder geval zijn de volgende plaatsen hier onderdeel van:
Alle verbindingen brengt KPN samen op de zgn ZARA locaties: Zwolle, Arnhem, Rotterdam, Amsterdam. Arnhem en Amsterdam ook andersom staan. Dat weet ik nooit onthouden.
Vanuit die locaties krijgen wij de verbindingen naar onze klanten door. Ik denk dat daarbij iets doorelkaar is gehaald na onderhoud. Zie ook het andere topic: