Begintijd: woensdag 25 maart 2026 00.58
Eindtijd: donderdag 26 maart 2026 13.50
In verband met een storing op het netwerk van KPNNetwerkNL kan het zijn dat de internetverbinding niet werkt. Het modem maakt wel connectie (Glas of DSL) maar maakt geen verbinding met het internet.
Het probleem zit dieper in het netwerk van KPNNetwerkNL, daarmee zijn exacte regio's lastig te bepalen, maar in ieder geval zijn de volgende plaatsen hier onderdeel van:
Appingedam
Cuijk
Amsterdam-Zuideramstel
Drachten
Arnhem-Spijkerkwartier
Dedemsvaart
Als er buiten deze locaties problemen zijn met het internet probeer het modem te herstarten.
Technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing.
Update 26-03-2026 10.26: In verband met de complexiteit van het probleem is meer expertise ingeschakeld. De volgende update wordt over een uur verwacht.
Update 26-03-2026 11.11: Het onderzoek loopt verder. De volgende update wordt over een uur verwacht. Update 26-03-2026 12.15: Het onderzoek loopt verder. De volgende update wordt over een uur verwacht. Update 26-03-2026 12.54: Er loopt nu een gezamenlijke call van onze technici en die van KPN - Update volgt.
Update 26-03-2026 13:47: Mogelijke oorzaak is gevonden. Herstelwerkzaamheden worden nu uitgevoerd. We zien verbindingen online komen. We monitoren de voortgang. Update 26-03-2026 14:08: Onze monitoring laat zien dat het aantal verbindingen op het getroffen netwerk weer op het niveau van voor de storing zit. Heb je nog steeds geen internet verbinding, herstart dan je modem. Als dat het probleem met jouw internet verbinding niet heeft opgelost, neem dan contact op met onze helpdesk. Wij blijven actief monitoren. Update wordt over een uur verwacht.
Dank je Larry. Gelukkig heb ik internet alleen nodig voor hobby of bankieren, digid enz. Maar mensen die het nodig hebben voor werk zullen meer dan balen dunkt me.
Geen verbetering en we zijn anderhalve dag verder. Zou goed zijn als men een prognose kan geven. Ik ben zelf voor mijn werk namelijk erg afhankelijk van mijn verbinding.
Als het probleem in het core netwerk van KPN zit dan kan het nog wel even duren denk ik, maar hopelijk is het snel opgelost door hun. Gelukkig wel een goede test voor de 4G backuplijn..
Maar imo mag er wel iets meer communicatie zijn, al is het maar een mededeling dat KPN nog niks heeft laten weten.
Enig idee hoeveel aansluitingen hierdoor getroffen zijn? Ik zie wel een lijstje met plaatsnamen, maar mijn woonplaats(je) staat hier bijvoorbeeld niet bij.
Ook vond ik het niet leuk dat het de hele dag duurde voordat ik iemand van de helpdesk aan de lijn kreeg, en dat er niets op de website stond over deze storing.
Ik sprak gisteren (na veel pogingen) iemand van de helpdesk en die gaf aan dat het om een grote storing gaat waar veel klanten door getroffen zijn en dat het oplossen van dit probleem met spoed aangepakt wordt. Aan mijn kant is daar niet veel van te merken maar ik geef ze het voordeel van de twijfel.
Ik woon in Arnhem in een andere wijk dan in dat lijstje aangegeven wordt dus ik vermoed dat het om meer plaatsen en wijken gaat.
KPN heeft in de nacht van dinsdag op donderdag regulier onderhoud uitgevoerd. Ze hebben onder andere ‘Access Areas’ samengevoegd. Daarbij is duidelijk iets niet goed gegaan.
Dit viel ongelukkig samen met werkzaamheden aan onze kant waardoor de toch al krappe capaciteit nog minder was. Bovendien hebben we de problematiek eerst bij onszelf gezocht; omdat deze problemen óók te maken hadden kunnen hebben met onze recente werkzaamheden. Dat heeft tijd gekost; want pas nadat we zeker wisten dat de problemen niet bij ons zaten zijn we goed naar KPN gaan kijken.
Gisteravond heeft KPN óók gezien dat er iets niet goed was maar tegelijk aangeven dat ze daar pas vandaag verder mee gaan. Voor zover ik weet is daar geen voortgang in te melden.
We gaan dit ongetwijfeld evolueren en daarbij waarschijnlijk een post-modem bij KPN aanvragen. Ik zie ook zeker verbeterpunten aan onze kant.
Dat laatste geldt ook voor mij. Wat mij tegenvalt van Freedom, is dat ze geen alternatief bieden. Jaren geleden hadden we een aantal dagen storing bij Solcon. Zij regelden vervolgens om de ergste nood te stelpen een aanvullende heel grote bundel op onze KPN mobiel aansluiting zodat we deze als fall-back konden gebruiken. Een soortgelijke handeling zou Freedom net iets beter staan dan de wijze waarop we nu in het ongewisse gelaten worden.
Op zich mooi dat je op persoonlijke titel meer duidelijkheid geeft. Maar dit had toch echt officiële berichtgeving van Freedom moeten zijn. Bij zo’n grote storing past duidelijke informatie die regelmatig wordt geupdate (ook als er geen nieuws is).
Overigens snap ik heel goed dat als meerdere wijzigingen samenvallen in tijd, het tijd kan kosten om achter de werkelijke oorzaak te komen. Dat is botte pech.
Gisteravond heeft KPN óók gezien dat er iets niet goed was maar tegelijk aangeven dat ze daar pas vandaag verder mee gaan. Voor zover ik weet is daar geen voortgang in te melden.
Daar schrik ik eerlijk gezegd wel een beetje van. Dat er geen prioriteit gegeven wordt aan zo een grote storing.
Verder veel dank voor de verheldering. Wordt gewaardeerd.
Inmiddels is het ook op management-niveau geëscaleerd.
Men lijkt er inmiddels hard mee aan het werk. Voor wat ik er van mee krijg is mijn persoonlijke observatie dat KPN’s rechter en linker tentakels weer even geen idee van elkaar hebben. Dat is ook erg lastig voor iedere grotere organisatie.
Goedemorgen! De technische oorzaak van deze storing ligt in het KPN-domein en is complex, het raakt verspreid liggende aansluitingen, wat ook voor KPN lastig te diagnosticeren is. Dat maakt het niet minder frustrerend, integendeel: deze storing duurt veel te lang.
Ik heb inmiddels rechtstreeks contact met onze accountmanager bij KPN, omdat het reguliere escalatiepad nog niet tot een oplossing heeft geleid. Ik verwacht dat dit vandaag verholpen wordt.
Over de communicatie: die had beter gemoeten, daar hebben jullie gelijk in. Zodra de storing is opgelost nemen we dat intern onder de loep.
FWIW. Strikt genomen heeft een Freedom gebruiker geen boodschap aan Freedom’s leveranciers als zijnde oorzaak.
Wanneer eenmaal duidelijk is dat de storing niet bij de gebruiker ligt, kan die bij een voortdurende storing van 12uur of langer, een (dag)gedeelte van het betaalde Abbo terugvorderen. Saillant is dat de provider de door haar “geleverde” storing wel moet erkennen en er indirect belang bij heeft dit vaag te laten.
Het feit dat aan een storing wordt gewerkt of in algemene voorwaarden staat dat Freedom (av 11.3) geen verantwoordelijkheid heeft, ontslaat haar imo niet van die leverplicht en dus compensatie in geval van het daarin niet nakomen.