[IoT:] Internet of Things in de praktijk

Verspreid over verschillende topics worden comments geplaatst over Internet of Things (IoT). In dit topic zijn deze reacties samengevoegd zodat er een centraal discussiepunt is.


Andere relevante topics


Uiteindelijk heb ik mijn wasmachine toch via wifi aan moeten sluiten zodat ik hem via een app kan bedienen. Ze hebben namelijk meerdere functies gewoon niet toegankelijk gemaakt via het bedieningspaneel van de machine zelf.
Echt een zeer slechte ontwikkeling :-1::-1::-1:

Eenzelfde ervaring heb ik met onze AV versterker. Nu was het met dit apparaat sowieso de bedoeling om hem aan het netwerk te hangen, zodat het de muziek vanaf, NAS of internet streams kan afspelen. Maar ook hier zijn heel veel functies niet via het standaard bedieningspaneel toegankelijk, bestaan er alleen apps voor iOS en Android en is de meest recente update al behoorlijk lang geleden.
Een ander interessant detail is dat de internet radio functie van het apparaat de lijst met beschikbare radiostreams vanaf een specifieke database haalt die in de beginjaren gratis was, maar waarvoor nu betaald moet worden. Ik ben dus heel blij met de mogelijkheid om webradio streams in het mediaspeler deel van de fritzbox toegevoegd kunnen worden, waardoor wij toch nog op eenvoudige manier naar onze publieke radiostations kunnen luisteren.

Altijd al zo geweest, er lopen op de wereld nog miljoenen mensen met andere mobiele OS, de sector A/V en IoT laat die hele markt gewoon liggen. ā€˜Slimmeā€™ apparatuur kan ik om die reden ook gewoon overslaan. Overheden, instanties, banken, scholen, etc. gaan er daarentegen gewoon vanuit dat iedereen een iOS of Android heeft en negeert de rest, die moeten zichzelf maar zien te redden. Maar goed, dit off-topic.

Mooi dat in jouw geval de FRITZ!Box uitkomt biedt.

Je heb hopelijk een WiFi AP dat meerdere VLANā€™s aan kan.
Dan kun je ook een VLAN aanmaken ZONDER toegang tot het Internet. (wel met toegang tot je PriveLAN.)

Voor alle IoT apparaten is dat een handige en veilige optie. (Anders vindt er ongetwijfeld ex-filtratie plaats).

Wat het trouwens nog erger maakt, is dat je in die verplichte app ook nog eens een bak reclame over je heen krijgt.
Echt volslagen idioot.

Voldoet de wasmachine dan wel aan de conformiteitsregel? Of te wel, wist je voordat je tot koop van het apparaat overging dat er een aantal functies waren die alleen via een app kan bedienen?
Als dat namelijk niet het geval is, dan kan je hem kosteloos laten vervangen door een exemplaar die daar wel aan voldoed.
Zie ook https://blog.iusmentis.com/2014/03/14/de-terugzendkosten-bij-een-conformiteitsgebrek/

Zal ongetwijfeld ergens in de beschrijving gestaan hebben. Maar als je niet eens weet dat een fabrikant de app verplicht kan stellen ipv als feature, dan let je daar niet op.
Verder is er niet zoveel keuze meer in de betere merken Was-droog combinaties.
Terugbrengen is dus sowieso al niet echt een optie.

We leren hier dus van
dat wij bij de aankoop EXPLICIET moeten vragen of het ding ook werkt zonder WiFi .

Met name of ALLE functies ook werken zonder wifi.
De ā€˜normaleā€™ programmaā€™s zijn gewoon bruikbaar, maar met name de speciale programmaā€™s als dons wassen, stomen, geur verwijderen kunnen alleen vanuit de app aangestuurd worden.

Tot zover het IOT bij de mensen door de strot heen persen.

@Anton:
Wat maakt jouw wasmachine eigenlijk zo ā€˜slimā€™? Wat doen ze anders dan de Miele-er-is-geen-betere van mijn grootmoeder?

Niet veel, behalve wat energie zuiniger en bijvoorbeeld kleding stomen ipv naar de stomerij brengen.
Maar de 25 jaar oude was-droogcombinatie die ik had, had de geest gegeven, en na 3 reparaties in de afgelopen 3 jaar, was het wel tijd voor een nieuwe.
En alle wasmachine fabrikanten denken dat hun klanten op IOT machines zitten te wachten.
Net als dat sommige autofabrikanten denken dat hun klanten geen knopjes willen hebben maar een grote broodplank met touch screen waar je 3 menuā€™s doormoet om de verwarming wat hoger te zettenā€¦
Of dat het veel makkelijker is om het licht in huis aan te doen met een app in plaats van even een schakelaar op de muur een klap te geven.

En natuurlijk ben je niet verplicht om IOT apparaten te kopen, maar de spoeling wordt steeds dunner van apparaten die dat niet hebben.

Probeer eens een domme tv te kopenā€¦ Die worden ook aardig schaars.
Verlichting bediening is nog zoā€™n dingetjeā€¦
Keuze uit meerdere systemen (WiFi, Z-Wave, Zigbee) waarbij Zigbee de meest gebruikte lijkt te zijn.
WiFi lampen nemen direct contact op met een centrale server, de andere lampen hebben een bridge nodig.
(Tradfri, Hue etc.)
Via een app kun je die server vragen de lampen in je huis te bedienen.

Zelf een HUB bouwen is goed te doen, Raspberry Pi, USB stickje voor Zigbee, en wat software (MQTT, Node-Red, Zigbee2MQTT) op de SD kaart zetten. Via een wireguard tunnel oid privacy vriendelijk zonder invasie van derden op afstand te bedienenā€¦

En als IKEA of Philips etc. besluiten om de server uit bedrijf te nemen dan heb je er geen last van.
Het lijkt erop dat een Homey wel zonder internet kan werken.

Bij de volgende moet je hem vroegtijdig weg doen, omdat jouw telefoon hem niet meer ondersteunt.

2 likes

Smorgens vroeg met je slaperige kop in het donker je adapter zoeken omdat je telefoon leeg is. Vervolgens 5 minuten later je telefoon opstarten, daarna de app opstarten en dan eindelijk het licht aan kunnen doen en eindelijk naar de wc kunnen gaan (als dat tegen die tijd nog nodig isā€¦)

Of,

Smorgens met je slaperige kop een klap op de lichtschakelaar geven en naar de wc gaan.

Ik weet mijn voorkeur wel :blush:

Lichtschakelaar werkt ook nog, er zijn ook Zigbee schakelaars, dimmer knoppen etc. etc.
Je kan in een nieuwbouw huis aardig wat koper besparen door geen kabels naar een schakelaar te hoeven trekken.

Zigbee lampen kunnen ook nog steeds met gewone schakelaars gebruikt worden. (zelfs zonder Zigbee te activeren, dat is default).

@Anton,
Wat denk je van het beste van beide werelden?
Een standaardlamp via een tussenstekker in het stopcontact. De tussenstekker kan zowel vanaf de app/tijdschakelprogramma/ā€¦ van jouw smarthome applicatie bediend worden als via het kleine knopje dat meestal nog op de tussenstekker zit en waarmee je met de hand kunt schakelen.
Hetzelfde voor lampen die via een muurschakelaar kunt bedienen. Indien je de ā€œslimmeā€ schakelmodule achter de schakelaar inbouwt kun je de standaard schakelaar als actuator blijven gebruiken.

Kortweg, als je ervoor kiest om je huis ā€œslimā€ te maken, doe dat dan op een slimme manier. Kies voor spullen/apps die niet standaard alles op straat gooien en die handbediening mogelijk houden.
In die gevallen waarin je geen acceptabel alternatief kunt vinden, kan de verstandigste optie zijn om je huis ā€œdomā€ te houden.

1 like

De vraag bij home-automation is of je je verlichting per lamp of per schakelaar wilt automatiseren. Als je voor het laatste kiest kun je prima je bestaande schakelaars ombouwen (een Shellby erachter), zodat je home-automation gewoon samenwerkt met de knoppen. Dan heb je nog de vertrouwde interface (die ook de niet-technische gebruikers snappen, en die het ook doet als de home-automation down is), maar kun je hem wel centraal aansturen (als je eenmaal hebt geautomatiseerd dat je licht automatisch aangaat als je in het donker thuiskomt wil je nooit meer zonder!).

Ik heb zelf in mijn vorige huis gespeeld met Home Assistant. Dat is een volwassen opensource project dat heel veel IoT produkten aan kan, en vrijwel alle gegevens binnenshuis houdt.

Richard Stallman is weer terug bij de Free Software Foundation (FSF) en hij is vrij duidelijk over zijn visie op Internet of Things :laughing:

Stallmann: Internet of Stings

Should the Internet of Stings do more? Or do less?
(Richard Stallman rms@gnu.org)

The vision of the ā€œInternet of Thingsā€ is that every object in your house contains a computer, and these computers observeeverything about you. The part that isnā€™t mentioned is that they report it all to companies and the state, and actively mislead and manipulate you for profit. This is why some of us call them the ā€œInternet of Stingsā€. For safety, we need to advance in the right direction.

  • Before anyone makes devices that can communicate forever from inside your body, you must be able to detect and remove any such devices.

  • Before anyone makes home appliances that can understand that you are planning to join a protest, or that you pray five times a day, you must be able to stop them from recognizing or showing anyone any of that.

Companies already foist devices on you that do too much. (Non-ā€œsmartā€ TVs are being discontinued.) Before anyone increases what they can do to you, you must control them.

Copyright 2019 Richard Stallman; Released under CC-BY. https://stallman.org/articles/internet-of-stings.odt

Update 24-03-'21:
De ā€˜terugkeerā€™ van Stallmann lijkt tot verdeling in twee kampen

1 like

praten de moderne CVā€™s niet allemaal opentherm?
En als je je radiatorknoppen vervangt door iets als Tado zijn ze aan te sturen via Home Assistantā€¦