Kan geen Live TV kijken via de browser op een Linux distro

Sinds vandaag kan ik geen live TV meer kijken via een browser (Chrome of Firefox) op een Linux distributie. Dit kon tot voor kort wel. Ik gebruik op OpenSuse 15.4 en Suse Enterprise Linux 15 SP5.

Ik krijg de volgende melding:

Afspeelfout
Het apparaat voldoet aan de beveilingseisen. Afspelen van content is niet toegestaan. (W823)

Via Windows 10 lukt het wel, maar dat is geen goed alternatief voor mij.

1 like

Voldoet het wel of niet ?

Mogelijk een specifiek SUSE library dingetje, eventueel een “Ubuntu Try” proberen, weet je binnen 10 minuten of het daaraan (ook/niet) ligt.

1 like

Hi, geenszins een specifiek SUSE library dingetje. Ook op Debian 12 “Bookworm” exact dezelfde foutmelding.

Probeer gewoon’s standaard Try Ubuntu.
Ik snap de adepten van echte distro’s en hier even het blik op oneindig (met FF).

Ik vraag mij trouwens af of dit ĂŒberhaupts iets te maken heeft met het OS en mogelijk een simpel ding is van een narrige server/beheerder die iemand dwingt tot weet ik veel, windows signatuur of zo.
Waar komt die foutboodschap vandaan ? Is dat een browsermelding of een OS melding ? Ik kan het - ik draai alles in engels - niet goed thuisbrengen en ook de foutcode nergens relateren.

Hier ook issues op Debian trixie met Vivaldi. Iets zegt me dat Linux ‘not done’ is, want je zou de stream af kunnen tappen.

Getest met Ubuntu Try (23.10) met Firefox 118 geeft dezelfde foutmelding.
Ook oudere versies van OpenSuse en Ubuntu geven deze fout.

Het lijkt mij dus niet te liggen aan een Linux versie, library of update.
Het is puur iets is aan de server / Canal Digitaal kant.

1 like

@padriaan Ik kan het hier reproduceren met een nieuwe installatie van Ubuntu, dus ik heb Canal Digitaal gevraagd er naar te gaan kijken. Enige ‘horde’ die we hier wel moeten nemen is dat Linux officieel niet ondersteund wordt door Canal Digitaal, dus ik kan geen beloftes maken dat het daadwerkelijk opgelost zal worden. Voor nu staat uitvraag uit in ieder geval.

2 likes

Ik krijg net het bericht van Canal Digitaal dat ze alleen Mac en Windows ondersteunen. Ze hebben mijn verzoek direct gesloten. Vrees dus dat dit iets is waar we een langere adem voor nodig gaan hebben of wat niet opgelost kan gaan worden. Voor nu is dus het alternatief om Windows of Mac te gebruiken, maar ik hoop ook eigenlijk een klein beetje dat iemand hier op de community een mooie workaround kan verzinnen. :slight_smile:

Op een Mac wordt het dus wel ondersteund
 dat moet diehards een impuls geven.
Wel een tipje: een eventuele omleiding niet openlijk te publiceren
 meer dan eens gaat die medewerking in rook op door een counter measure.
//–//
Best wel heel erg vreemd en vooral kort door de bocht dat een “leverancier” weigert de browser op een ander platform te ondersteunen.
In de goede oude tijd zou ik nog tijd gestoken hebben om ze helpend te gaan truc’en, hedentendage steek ik er geen seconde energie meer in om een weigerachtige partij nog over een brug te krijgen. Dan maar geen TV van wie dan ook.

1 like

Het zou goed kunnen dat het wel gaat werken als je de “user agent” in je browser verandert.
In Chrome ga je naar settings en dan system en dan naar de network conditions. Daar kan je de user agent veranderen. Je kan zelfs kiezen uit een lijstje van user agents om te doen alsof je een windows pc hebt, een mac, android, etc.
Ik kan het zelf niet snel testen want de computers met scherm die ik hier gebruik zijn windows of mac
 Mijn linux box staat “headless” in de meterkast.

Werkt netflix wel? Je zou anders hier eens naar kunnen kijken: How to Enable Widevine DRM in Ubuntu

Ik vermoed dat Canaal in haar strijd om de (weg)kijker simpelweg een eigen browseragent of library/certificatie check doet. Het lijkt mij niets te maken hebben met eoa standaard DRM functie.

Iets vertelt mij dat Canaal niets met Linux e.d. van doen wil hebben. Daarmee ook een ongebreideld (beeld kunnen) aftappen in de kiem smoort. Goed kans dat dus ook allerlei TV en Kodikastjes, niet bruikbaar meer zijn.

Ik heb nog even verder navraag gedaan en ik kreeg dit bericht van Canal Digitaal:

Op verzoek van Google en de contenteigenaren hebben wij VMP (Verified Media Path) gisteren (18 oktober) aan gezet in onze browser portal.

@jeroenm Natuurlijk direct even geprobeerd, maar helaas
 zonder resultaat.

Dank voor julie reacties.

Helaas werken de workarounds van pauldebra en jeroenm niet.

Ik kan wel op mijn Android telefoon via Firefox de streams bekijken, dus Android wordt dan weer wel ondersteund. Maar helaas dan weer niet op een PC met Android-x86, maar dat is wellicht een DRM issue.

Teleurstellend. Ik ben het met PtrO eens dat het probleem bij Canal Digitaal ligt. Hun reactie is zeker niet klantgericht.

Super irritant dit, het zoveelste probleem met CD. Als dit niet wordt opgelost zie ik mij nog vertrekken bij Freedom, helaas


1 like

Voor zover ik lees hebben verschillende platformen (o.a Ziggo, HBO) er in het verleden mee te maken gehad na het inschakelen van VMP. Het is uiteindelijk ook opgelost door die partijen dus ik denk ook dat Canal Digitaal ermee aan de slag moet.

Er is veel te vinden over widevine DRM en voor verschillende platformen lijkt het inderdaad opgelost.
Wellicht is in dit artikel het een en ander te vinden?

Ik heb geen CD-abo en geen mogelijkheden om het een en ander te proberen.

Hier een artikel van Firefox: DRM-inhoud bekijken in Firefox | Hulp voor Firefox

Ik heb weliswaar geen CD abbo, maar ik dacht ik kijk even met Debian 12.
Met de Librewolf browser krijg ik in iedere geval geen foutmelding tot zo ver.

Het is wel met VPN en LibreWolf hardened volgens:

Dank voor je hulp.
Dit scherm kan ik ook te voorschijn toveren, maar zodra je een stream probeert af te spelen, verschijnt de foutmelding.

DRM content afspelen op andere sites lukt ook wel, maar het is de VMP (Verified Media Path) die het bij CD blokkeert.