Kan geen Live TV kijken via de browser op een Linux distro

Hier op Linux Mint met FF en Chrome getest.
Beide werkt niet.

Het niet onder Linux TV kunnen kijken in een browser was voor mij 2jaar geleden de laatste druppel om bij Ziggo weg te gaan en over te stappen op Freedom.
Omdat het TV aanbod toen mij te duur was hebben we nu NLziet en dat werkt prima.
Grappig genoeg zat ik er net aan te denken om over te stappen naar het nieuwe TVstandaard van CD nu dat er is. Toch maar even niet doen dus.

Ik had mij prima voor kunnen stellen, gezien het volgens mij groter dan gemiddelde percentage linux gebruikers onder jullie betalende klanten, dat zoiets contractueel vastgelegd geweest zou zijn in jullie contract met Canal Digital. Zowiezo lijkt dat contract maar weinig remmende werking te hebben op de diverse Verschlimmbesserungen die Canal Digital meent te moeten uitvoeren. Dat is een gemiste kans.

Maar het zou wel netjes zijn om voor potentiĆ«le nieuwe klanten duidelijk te vermelden dat Canal Digital niet werkt met Linux. Of FreeBSD etc. Of eigenlijk alleen met Windows. Mac en Android. Niet direct waar je aan denkt bij de 2e zin op jullie homepage ā€˜een open en veilig internet en ā€¦ dat ā€¦ voor iedereen toegankelijk moet zijn.ā€™

3 likes

Op dit forum staat in diverse items (ongeveer) het volgende uitgelegd:
Canal Digital is in veel landen actief
en kiest ervoor om in al die landen zoveel mogelijk (technisch) het zelfde te leveren.
Een provider :spraydot: Freedom in het kleine Nederland zal daar geen geweldige invloed op hebben.

Daarnaast ben ik wel overtuigd dat Freedom-Internet er in de contacten zoveel mogelijk uit probeert te halen.

Ik ben het wel met je eens, echter als CD die verificatie niet aanzet dan gaan de content leveranciers geen content meer leveren.
ie. je kunt alleen nog naar zwarte schermen kijken.
Dus in veel gevallen moet je bij de content leveranciers gaan klagen.

Overigens die content levereanciers zal het worst zijn via welk abonnement je kijkt of dat nu Ziggo, KPN of iets anders is, als je maar betaald.
Als het bij een ander NOG werkt is dat geheel geen garantie voor de toekomst, zodra de contracten vernieuwd moeten worden zullen de doorgevers gewoon het dictaat moeten slikken. Het is tijd voor meer Indie aanbod, maar ja die gaan dan vaak weer niet via de groot distributeurs als CD, etc.

Media aanbox is nauwelijks een markts te noemen, te weining aanbieders, te weinig distributeurs, te grote belangen.

Deze ā€˜Afspeelfoutā€™ vandaag ook voor het eerst bemerkt:

Op UBUNTU : Het apparaat voldoet aan de beveilingseisen. Afspelen van content is niet toegestaan. (W823)
Op IOS (ipad) : Probleem met het afspelen van de stream (W815)

XS4KPN TV werkt nog wel op Ubuntu.

Twee suggesties voor Freedom:

  1. Benoem Defective By Design bij het TV aanbod: https://www.defectivebydesign.org/
    Dit lijkt me een reƫle waarschuwing en maakt transparant wat de beperkingen zijn en waar die vandaan komen.

  2. Onderzoek alternatieven. Ik heb zelf bijvoorbeeld een abonnement bij Sweet.tv wat goed werkt (via Freedom). Ze hebben alleen geen Nederlands aanbod, maar hierbij kan een samenwerking helpen: http://van-group.org/
    Er zullen steeds meer OTT partijen komen, dus het lijkt goed om meerdere opties te organiseren.

Ik kijk zelf weinig Nederlandse TV, maar hopelijk komt Freedom eruit. Dit soort situaties zijn erg naar en ik begrijp dat voor veel abonnees geen TV vanuit de ISP geen optie is.

Ik heb dezelfde melding met taalfout. Ik neem aan dat wordt bedoeld ā€œbeveiligingseisenā€ā€¦

Mijn Chat met CD

1 like

Mogen slimme mensen geen TV kijken,
of
gaat CD voor slimme mensen straks geen zinvolle inhoud meer bieden ?

Ik vroeg eerst alleen wat W823 betekent.
Die staat niet op de lijst van foutmeldingen.
Het is een CD medewerkster die van niets weet.
Dan gaat vragen wat er bedoelt wordt.

Dus het gesprek moet je met een korreltje zout nemen.
Maar wel heel erg slecht voor de reputatie, dat ze zo reageren.

1 like

Zelfde probleem op Ubuntu 22.04; Krijg de foutmelding in zowel Firefox, Opera als Chromium.

Ik begreep twee jaar geleden toen dit bij Ziggo speelde dat Ziggo er wat aan kon veranderen door ā€œiets anders te programmerenā€ (ik ben geen technicus, dus vraag me niet wat) . KPN had dat eerder ook gedaan. Maar Ziggo ondersteunt geen Linux bleven ze maar zeggen.

Daar zijn sommige leverancier hardnekkig in. Ondanks dat het modem compleet uit was bij chello (vorige eeuw) en ik steeds te horen kreeg ā€˜we bellen terugā€™, had ik na 2 maanden iemand die eindelijk melde dat er geen Linux ondersteund werd. Toen maar gemeld dat vanuit windows niet op ping gereageerd werd, waarna er een monteur met vers modem gestuurd werd. (stel je voor dat je zelf dat ding vervangt, kon niet)

Het is heel erg een verhaal, ken ik niet, kunnen we niet, willen we niet kunnen, je hebt keuze tussen Windows en IOS, dat is genoeg. Dat zie je bij veel monopolisten. (Ja, CD is een monopolist op dit gebied)

1 like

Ah, leuk ook een oud chello ganger. Even heel off-topic, wit je dat de PR manager met de naam ā€˜chelloā€™ bedoeld had: ā€˜Say Helloā€™

Weer on-topic, maar Ziggo kon zelf iets ā€˜anders zettenā€™ om het wel werkend te krijgen, dus ik zou verwachten dat Freedom dat ook zou moeten kunnen.

Inmiddels geleerd dat Freedom ondanks haar uitgesproken idealisme; zelf nauwelijks zoden aan de dijk kan zetten omdat het geen eigen diensten als keuze heeft, biedt of die kan/gaat/wil/laten inrichten. Strikt genomen is Freedom daarmee een layer3 provider. die met andere partijen samenwerkt om het te laten gebruiken.

Freedom biedt daarmee internet aan/ontsluiting om producten van anderen te gebruiken en kan voor doorgifte daarvan niet veel meer doen dan wat bemiddelen.
Kheb zelf al een rijtje voorbeelden dat Freedom daarin, als er al antwoord is - helaas - niet verder komt, met ā€œals het zo niet meer werkt dan werkt het dus zo nietā€ā€¦ next.

Hoi

Ik ben geen jurist, maar ik heb begrepen dat een bepaald OS vereisen voor bepaalde dienst koppelverkoop is, en dus een economisch misdrijf.
Wellicht voer voor de ACM.

Vr.Gr,
Rob

Lijkt me behoorlijk kansloos. Een leverancier als CD kan moeilijk verplicht worden om alle platformen te ondersteunen. Bovendien verplichten ze je niet om bij CD/Freedom ook een ander product te kopen (wat voor koppelverkoop wel een vereiste is), ze ondersteunen simpelweg niet het door jou gewenste platform (dat je elders verkrijgt). Wel diverse andere, fors meer gebruikte, platformen. De wel ondersteunde platformen worden ook niet door CD zelf verkocht. CD heeft ook nog eens geen machtspositie in de markt en door Linux niet te ondersteunen kan je dan ook moeilijk beweren dat er marktverstorend wordt opgetreden door CD.

Neemt niet weg dat het jammer is dat ze Linux niet ondersteunen, maar hiervan (massaal) melding maken bij een partij als de ACM is enorm zonde van de resources daar.

Hoi

Van mij hoef je Linux ook niet niet te ondersteunen. Maar ik had begrepen dat ze Linux actief in de weg zitten. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.
Zelf zie ik dus helemaal niets in IP TV. Het werkt dan weer wel en dan
weer niet. Er is echt geen peil op te trekken. Ik zie het niet echt als
een serieuze vervanger voor kabel of satelliet. Te onbetrouwbaar.
Ik kijk lekker via de schotel BBC 4 en Sky Arts. Freeview en opnames op eigen harddisk.
Haring, Basquiat, Warhol en nu weer cultuur happen met Simon Schama.
Ik zie het HBO of PBS nog niet doen.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Juridische haarkloverij is dan of Linux als platform wel kan worden ondersteund (zie anderen) maar expliciet uitgesloten omdat de aanbieder alleen Apple/Windows en haar DRM (werkwijze) wil aanbieden.
In dit laatste geval is imo wel te spreken over een gekoppelde voorkeursbehandeling: koop windows want alleen dan kun je (met daarin de publiekelijke) TV (be)kijken.
Ik maak mij verder sterk dat indien CD de source vrijgeeft, er zonder enige inspanning van haar kant, heel snel een ā€œoplossingā€ beschikbaar komt.
Dat dit niet gebeurd is omdat men het omdenken niet wil en dat verpakt met de bekende drogredenen.