Kan geen Live TV kijken via de browser op een Linux distro

Ik heb TV kijken op kabel of via internet, al wqeer een tijdje aan de wilgen gehangen. Kijk ook uitsluitend satelliet en wat we nie tkunnen ziens, kijken we niet.
Kennelijk willen de aanbieders niet dat hun uitzendingen op eigen wijze worden gezien, so be it. En als de satelliet eruit gaat, ben ik daar ook weg.

Linux op de desktop is een dermate niche markt dat je ook kan oordelen dat daar support op moeten verlenen simpelweg veel te kostbaar is; dat zou de (maandelijkse) kosten voor alle gebruikers kunnen verhogen. Dat iets voorheen werkte, geeft nog niet aan dat er support op is gegeven. En juist dat het werkt, kan wel support-druk op de helpdesk opleveren als iets niet helemaal zoals verwacht gaat. Het dan gewoon helemaal niet kunnen gebruiken, is direct een stuk duidelijker voor de eindklant en neemt die support-druk weg (op een enkeling die contact opneemt waarom het niet meer werkt, maar dat kan je ook grotendeels afvangen met een FAQ). Wel vervelend voor het groepje gebruikers dat (probleemloos) gebruik maakte van de dienst, maar tsja, dat is helaas soms zo.

Ik zie ook geen enkele reden waarom CD een source van de door haar aangeboden dienst vrij zou moeten geven. Het is een commercieel bedrijf, een commerciële dienst (volledig door hen zelf ontwikkeld en bekostigd) en zijn zelfs ook nog eens een van de kleinere aanbieders in de markt, er kan geen enkele sprake zijn van een marktverstorende situatie en hier gaat de ACM echt niet op ingrijpen en dat is volledig terecht. CD mag gewoon zelf bepalen wat ze wel en niet willen aanbieden, je hebt als gebruiker geen enkel recht op sources of ondersteuning van een niche OS als dat niet zo verkocht is. Het is wat mij betreft zelfs een beetje raar dat te denken.

Nogmaals, neemt niet weg dat het vervelend is voor die gebruikers en ik zou het ook toejuichen als CD, of welke andere partij dan ook, Linux als OS zouden ondersteunen op haar dienstverlening. Hoewel ik zelf geen Linux op de desktop gebruik (wel op servers, maar dan dus zonder GUI), draag ik ook Linux op de desktop een warm hart toe. Dit soort dingen zijn helaas soms het gevolg van het gebruiken van een niche product als Linux op de desktop.

Helder hoe de zienswijze is dat commerciëlen dingen zelf zouden mogen bepalen.
Of en in welke mate dit een druk zou leggen op support etc.etc. is daarin invulling van een daarin veroorzaakt probleem.
Geef mij en/of anderen toegang tot de broncode etc.etc. en we zoeken het voortaan zelf wel uit.

Los daarvan heeft CD, die d8 ik een uitzendvergunning heeft, d8 ook een plicht om tenminste de publieke kanalen via algemeen gangbare platforms aan te bieden.
Zij mag imo daarbij niet bepalen dat da specifiek bv Linux wordt uitgesloten.

De stelling wat gangbaar is, is daarin rekbaar. Lastig weer is dat alleen aanbieders van diensten bij de ACM aan tafel (mogen) zitten en er geen stem is voor andere technieken dan dat zij(zelf) willen laten toepassen. Kortom: wij van WCeend.

Precies, daar is het al klaar. Linux is gezien de beschikbare statistieken niet gangbaar op de desktop.

Je kan het ook anders zien: ben je het niet eens met de gang van zaken, zet zelf een concurrerende dienst op. Kan je het helemaal doen zoals je zelf wilt en al je sources waar jij kapitalen in hebt geĂŻnvesteerd publiekelijk beschikbaar stellen voor iedereen om er mee te doen wat ze willen. Wat houdt je tegen? :slight_smile:

Laten we gewoon even afwachten.
Als het signaal volgens de normen is, werkt het uiteindelijk ook op Linux.
Ik acht de kans groot, dat de helpdesk medewerkster van CD bij mijn vraag voor het eerst het woord Linux heeft gezien.

Als je CD gaat bellen, zeggen ze gewoon zoek het maar lekker uit met Freedom.
Dat doen ze ook met een Windows of setup-box probleem.
Dat ze in de Chat mijn vraag beantwoord hebben, is ook uitzonderlijk.

En Linux is gebouwd met liefde en Windows en MacOS met hebzucht.

Ik stel voor om even een discussie pauze te houden, totdat Freedom meer weet.

1 like

Ik ben niet tegen Linux hoor, honderden Linux servers onder mijn beheer. :slight_smile: Ik gebruik het alleen niet op desktop (zoals ik Windows nauwelijks en liever helemaal niet op server gebruik), in eerste plaats omdat ik best wat applicaties gebruik die er niet voor Linux zijn (ook geen alternatieven), om maar 2 voorbeelden te noemen: de beheertools voor mijn warmtepomp en autolader (en ja, ik ken Wine, maar ook alles behalve vlekkeloos). En ook omdat het op de desktop toch allemaal net wat minder smooth loopt dan Windows of MacOS. Kan je veel tijd steken in hobby’en om je doelen te bereiken onder Linux, is niks mis mee, maar heb daar persoonlijk geen zin in. :slight_smile:

Ik hoop oprecht voor de gebruikers dat CD wel Linux gaat ondersteunen of op z’n minst weer werkbaar maakt.

Die wijze van discussie is een inhoudelijk dooddoener voor een verder gesprek: als je het er niet mee eens ben die afdoen met dan “gebruik je het toch niet of (ver)maak het dan maar zelf”.

Dat een leverancier een eigen (monopolie) voorkeur heeft voor een platform van/voor eigen (TV)producten mag niet maken dat daarmee andere bronnen worden uitgesloten om bekeken te worden.
Als ACM zou ik “juridisch” kunnen bedenken dat het niet is toestaan of intentie is dat (semi)publieke zenders beperkingen krijgen opgelegd omdat de aanbieder een gangbaar* platform niet langer wil supporteren.
NB: voorheen kon het TV kanaal op Linux - zo begrijp ik - wel normaal bekeken worden.

*wat precies dam wel of niet gangbaar is met al of niet een eigen (zelf/opgelegde) gebruiksvoorkeur, is dan weer een andere discussie.

Tsja, aan de andere kant: op alles dat niet volgens jouw eisen of principes is gemaakt (blijven) afgeven is ook erg makkelijk. De beste stuurlui staan aan wal is een mooi spreekwoord. :wink:

1 like

Als ik Bastiaans 3e post naast dit Ars Technica artikeltje uit 2020 leg heb ik er geen fiducie in dat dit gaat goed komen omdat:

1. Google en content owners Canal Digitaal gevraagd hebben VMP aan te zetten (en Canal Digitaal dat braaf doet om geen gedoe te krijgen).

2. het door Canal Digtaal gebruikte (en door Google ontwikkelde) Digital Restrictions Management systeem Widevine weigert de Linux kernel als verified media path te licenseren.

Too bad. :frowning_face:

2 likes

Dan moet ik de conclusie trekken dat de CD helpdesk gelijk had.
Dat de media branche, bewust Linux uit sluit.

Heb dan wel het vermoeden dat ze het als een bedreiging zien.
Als je de sleutel op straat legt, heeft de beveiliging geen zin.

@aschokker Of zie ik dit verkeerd?

Het enige wat natuurlijk echt zou helpen is als IPTV gestandaardiseerd gebruikt wordt, dan kan je als klant een apparaat kopen (of software gebruiken) wat de standaard ondersteund en je bent klaar. De standaard is er al lang (DVB-IP), maar ja, dan zijn de aanbieders hun vendor lock-in kwijt, dus zonder regelgeving zullen die daar niet happig op zijn.

Dat is technisch gezien wat iedere vorm van DRM doet, de enige variatie is door hoeveel hoepels je moet springen om bij de sleutel te komen.

1 like

@Erik DRM is per definitie propriëtair en de broncode is uiteraard gesloten. Ik zie niet in waarom een browser die op GNU/Linux draait een bedreiging zou zijn.

Een paar maanden na dat artikel bleek dat HBO het stilletjes weer mogelijk heeft gemaakt,
overigens zonder er support op te leveren.

Mogelijk hebben ze gedaan wat in deze FAQ van een leverancier van DRM servers wordt uitgelegd:

For desktop Linux browsers that do not support VMP, it is possible to override the default Widevine DRM license server behavior by specifying a dedicated flag and still issue a license to grant playback

Ik vermoed dat VMP niet echt test op het OS, maar op een door Widevine erkend framework. Zo te zien is er voor Linux slechts één product dat die status heeft Electron for Content Security van Castlabs. Mijn Linux kennis schiet tekort om te beoordelen of je hier als eindgebruiker wat aan hebt.

Zelf heb ik geen CD, alleen NPO Plus. Dat biedt me voor 2,95 per maand voldoende vermaak. Toen ik nog Ziggo had keek ik buiten NPO eigenlijk alleen soms naar Discovery, maar daar was ik snel van afgekickt.

NPO Start Plus gebruikt Widevine, maar kennelijk niet de VMP uitbreiding. Een jaar of 5-6 geleden was Widevine op Linux een heel gepruts, maar op het Linux Mint 21.2 bakkie waar ik dit typ werkt het out of the box. Firefox wordt geĂŻnstalleerd inclusief de Widevine Content Decryption Module plugin. Maar ook in Chromium werkt het.

Als je het dicht wenst te timmeren moet je een OS hebben die voorkomt dat je het anders gaat gebruiken als eenmalig weergeven.
Dit soort beveiligingen zijn steeds weer van tijdelijke aard.
Hackersangst, mooi woord om woord van het jaar te worden.

Ow ja Chello
, die wisten ook niet goed waar ze mee bezig waren (technisch)

Hun DHCP servers (2 ervan) werkten niet goed, Ze wilden er eigenlijk ook niets aan doen

ik kon zelfs vertellen welke systemen problematisch waren
 toen ze nog steeds niets wilden doen melde ik dat ze maar het beste een reservation konden instellen voor een adres, dan zou ik dat voortaan static gaan gebruiken

Toen schrok er iemand wakker, vroeg welke server het was en kon zeggen dat de schijf vol stond
 (ze hadden dus blijkbaar geen aparte partities voor tussen /, /var, /var/log etc
).
Maar ja ze waren goedkoper dan een Dialup ISDN verbinding.

Ook ik kon de mail server zo’n 10 jaar na verlaten van toen inmiddels ziggo, nog steeds gebruiken. (ook al had ik er geen abonnement meer),
Dat is ook de enige omgeving waar ik wel regelmatig tegen de HOP limit aangelopen ben
, maar ja verkeer met veel hops naar Arnhem, af en toe via iets in Oostenrijk, dan met een paar hops naar Amsterdam Ziggo, dan naar Oslo (Ziggo-> KPN Quest), dan weer naar AMSIX met peering naar anderen om de wereld in te gaan.
Het was al 20-25 hops (dat varieerde met de dag) om van Almere naar AMSIX peering te komen.
(Nu is het 2
 hops naar AMSIX)

ik heb hier over gebeld met freedom en als antwoord gekregen dat canaal digitaal hun beveiliging hebben opgeschroefd waardoor alle Linux distro,s buiten de boot vallen
het advies was windows gebruiken (wat ik al jaren niet meer heb)

AFSPEELFOUT
Het apparaat voldoet niet aan de beveilingseisen. Afspelen van content is niet toegestaan. (W823)

Dat klinkt als of CD en geen live TV op de Linux browser of via de browser live TV kijken bij een andere leverancier. Er zijn tegenwoordig helaas teveel bedrijven die melden ‘my way or the highway’. Dat is een insteek die helaas te weinig consumenten ook hebben.

1 like

CD heeft een app voor smart TV’s van b.v. Samsung en LG. Tizen en webOS zijn gebaseerd op Linux.

//–//
Best wel zot hoe Freedom momenteel - zoals ik de communicatie over ineens niet meer werkende zaken lees - nogal simpeltjes lijkt om te gaan met als hun leverancier het niet meer wil/doet, zij toedeledokie dan ook niets zal/kan betekenen.

Sws ook al kolder om besturingssystemen eenzijdig uit te sluiten.
Natuurlijk begrijp ik, meer dan ik zou willen, wat de grondgedachten zijn dat controle over gebruik media het ultieme doel is om zo te gaan uitmelken.
Wat met o.a. analoog, tape en DVD e.d. niet is gelukt is nu met mmv tussenpersonen (en overheden) wel mogelijk geworden.

Strikt genomen zou ik van een eigengereid Freedom verwachten dat zij dan als promoter dit soort zelfingenomen leveranciers subiet aan de kant zet met “Noway but the Freeway” .
Iemand die dan op de knieën gedwongen TV wil hebben, kan/gaat zelf naar een CD of neemt NLziet e.d.

Dat het marketingtechnisch niet goed klinkt om geen TV aan te bieden van uitsluiters, moet je dan als eigengereide organisatie willen accepteren. Niet als nadeel maar juist staan voor een helder uitgangspunt en principes.

1 like