Freedom heeft niet veel mogelijkheden voor een alternatief. Ziggo, KPN, T-Mobile… bieden allemaal een TV abonnement maar alleen in combinatie met hun Internet abonnement. Dat heet “koppelverkoop” en is in Europa verboden, maar de Nederlandse politiek is al heel lang veel te hard onder de indruk van lobby-groepen die erin slagen om koppelverkoop toch toe te laten, bijvoorbeeld onder het mom dat het technisch niet mogelijk is om deze diensten te ontkoppelen. Larie en apekool, maar onze politici trappen er gewoon in.
Overigens vind ik het moeilijk om te accepteren dat Linux niet “veilig” zou kunnen gemaakt worden om te voldoen aan beveiligings-eisen die de TV-programma-makers graag willen. Als alternatief kan onze politiek ook eisen dat beveiligingseisen alleen mogen gesteld worden wanneer ze niet beperkt worden tot bepaalde platformen (zoals Windows of Mac). Oh wacht, maar dat is weer een taak voor de politici die zich alles laten wijsmaken…
Ik neem aan dat een wijziging als dit voldoende reden is om zonder gedoe op te kunnen zeggen?
Ik denk dat we soms vergeten hoe (relatief) klein freedom is, daardoor zijn de mogelijkheden beperkt. Enige optie die ik zie is zelf geen TV aanbieden en “Freedom adviseert NLZiet” roepen ofzo, al heb ik geen idee of dat een volwaardig alternatief is.
Juist daarom is het denk ik een goed idee om een actie richting de politiek te starten om andere aanbieders van TV diensten (Ziggo, KPN, …) te verplichten om hun TV dienst los aan te bieden en zodoende te voldoen aan het verbod op koppelverkoop.
Bij Ziggo (coax) heb ik een TV abonnement zonder internet.
Bij Freedom (glasvezel) heb ik een internet abonnement zonder TV.
Ik heb het hier al eens eerder geroepen: ik heb alleen behoefte aan internet toegang van Freedom.
Alle andere zaken als e-mail, website hosting, anti virus software, telefonie en TV kan ik allemaal ergens anders regelen met veel hogere kwaliteit en veel uitgebreidere mogelijkheden.
Dat is deels hoe ik er ook over (na)denk. Afmeting of grootte lijkt mij weinig relevant voor uitgangspunten. Freedom kan zich dan juist op andere elementen onderscheiden en hoeft verder geen tijd te spenderen om TV issues op te lossen.
Los daarvan doet Freedom zelf ook een klein beetje mee met een koppelverkoopmodel door haar Internet uitsluitend i.c.m. een domein georiënteerd mailpakket aan te bieden.
Ik zou graag zien dat Freedom zelf geen TV biedt als onderdeel van haar pakket(ten) zodat Freedom niet actief meewerkt om het gebezigde containermodel (door anderen uit te sluiten) in stand te houden.
Ja, het wordt/is dan vervelend voor leden die Freedom willen steunen en kennelijk nog liever hun/het vergankelijk TV moment willen (be)houden.
Dat is heel interessant om te horen. Kan je dit concreet maken? Vele Freedom klanten zouden heel blij zijn met TV die ergens anders kan geregeld worden met veel hogere kwaliteit en veel uitgebreidere mogelijkheden (maar dan wel legaal natuurlijk)…
Lineaire TV neem ik af via Ziggo coax. NLZiet schijnt ook een redelijke optie te zijn.
Maar eerlijk gezegd kijk ik nauwelijks TV. Wat een rommel en propaganda wordt er uitgezonden! En ellenlange reklameblokken.
Verder zijn er een aantal uitzending gemist achtige internet sites van de omroepen waar je je favoriete series (een dag later) op kan zien.
Op Youtube (op je Smart TV) zijn ook veel mooie dingen te zien.
Films en series met hoge kwaliteit en zonder reklame via Netflix en minder legaal mbv qBittorrent.
Geen oplossing dus…
Coax is hier geen optie want heeft in de 30 jaar dat we hier wonen nooit echt gewerkt.
En Ziggo (eigenlijk UPC) is zo’n slecht bedrijf dat ik daar nooit of te nimmer meer zaken mee ga doen.
NLZiet is alleen een optie als je maar weinig zenders wil kijken, dus bijvoorbeeld geen NatGeo of NatGeo Wild…
Dat TV veel rommel is daar ben ik het hartsgrondig mee eens overigens. Van alle rotzooi die op de Nederlandse commerciële zenders wordt uitgezonden kijken wij alleen opgenomen Escape to the Country en Hart van Nederland op SBS6. De hele RTL zooi heeft niets dat het bekijken waard is, zeker wanneer reclame ook nog eens niet meer mag doorgespoeld worden.
Misschien zijn we nog wel beter af gewoon zonder TV…
Eens komt de dag… ![]()
Wij hebben vooral de leefgedachte dat als een aanbieder een product kennelijk opzettelijk moeilijk of slecht als doel wil - blijven - leveren, wij het zeker niet meer gaan (af)nemen.
Vooral wanneer we ons realiseerden dat we (ik vooral qua techniek) wel heel erg veel tijd kwijt waren met onzinnig gedoe, laat staan om iets werkend te krijgen (om te kunnen bekijken).
Ik zal even een berichtje plaatsen vanuit mij en Freedom om hopelijk hier wat meer duidelijkheid te geven.
Mijn eerste vraag aan ieder op de community is om de discussie respectvol en constructief te voeren. Ik zie dat er veel aannames worden gedaan die als waarheid worden verkondigd, waarbij de werkelijkheid echt wel iets genuanceerder ligt.
Daarnaast wil ik ook graag vragen om te vertrouwen in het feit dat we bij Freedom ons best doen om onze partners (waaronder Canal Digitaal) aan te spreken op wijzigingen, kwaliteit en functionaliteit van de dienst.
Graag zou ik zien dat we constructief kunnen kijken naar de mogelijkheden die we wel zouden kunnen verzinnen. Zo heb ik aangegeven bij Canal Digitaal zelf om te kijken naar een alternatief voor Linux gebruikers, aangezien Freedom een hoger percentage aan Linux gebruikers heeft. Dit wordt ook serieus opgepakt door Canal Digitaal.
De aanpassing zelf was niet gecommuniceerd met Freedom voordat deze werd gedaan, dus we konden ook alleen maar achteraf nagaan wat er aan de hand was. Hier hebben we direct actie op ondernomen en navraag gedaan waarom Linux gebruikers geen gebruik konden maken van de website.
Uiteindelijk is er vanuit Canal Digitaal aangegeven dat Linux niet ondersteund is en dat op verzoek van Google en de contenteigenaren VMP (Verified Media Path) aangezet is. Het is voor Canal Digitaal ook lastig om hier geen gehoor aan te geven, want anders kan het zijn dat ze niet meer de mogelijkheid krijgen om de content op andere platformen aan te bieden. Dat is toch wel de core business van Canal Digitaal.
Op dit moment kan ik dus alleen maar aangeven dat dit vervelend is dat dit gebeurd is en aangeven dat we achter de schermen echt wel bezig zijn om samen met Canal Digitaal te kijken wat de mogelijkheden zijn voor Linux gebruikers. Voor nu is er geen makkelijke en snelle oplossing (anders dan gebruik te maken van de app van Canal Digitaal op een TV of mobiel apparaat of via de Amino te kijken).
Op https://freedom.nl/nieuwsartikel/het-tv-dilemma hebben we heel duidelijk aangegeven waarom we ooit voor Canal Digitaal hebben gekozen. Natuurlijk ben je vrij om andere opties te verkennen om televisie te kunnen kijken. Ze hiervoor ook de pagina https://freedom.nl/diensten/de-verschillende-vormen-van-televisiekijken#zonderkastje.
Heel begrijpelijk. Freedom kan niet veel anders dan (beleefd) regelmatig tegen Canal Digitaal aanschoppen om hun dienst te verbeteren.
Behalve constructief kijken naar wat Canal Digitaal nog zou kunnen doen (voor Linux gebruikers) zou er ook naar juridische mogelijkheden kunnen worden gekeken om andere aanbieders van TV diensten zoals Ziggo, KPN en T-Mobile te dwingen om te stoppen met hun koppelverkoop die het afnemen van TV verbindt aan het gebruiken van hun (kabel of glasvezel) infrastructuur. Dit druist in tegen de Europese wetgeving over koppelverkoop. Hier zit misschien een mogelijkheid…
Er is al wat verbeterd bij Canal Digitaal (al is de Linux blokkade weer een grote terugslag) maar de ogen open houden voor andere volwaardige TV aanbieders die nu (nog) niet willen leveren via Freedom kan zeker geen kwaad.
Thx4toelichting dat Freedom als doorgiftestation hooguit in “goed” overleg met haar partner kan proberen om dingen te laten (bij)werken.
//–//
De vraag (stellen om 'm deels te beantwoorden) is of Freedom als (belanghebbende?) doorgifteleverancier zich de les wil laten lezen door het conglomeraat dat haar daartoe deelgenoot maakt ?
Het is wel erg opvallend dat een Amerikaans bedrijf kan dicteren hoe content providers in ons kikkerlandje zich moeten opstellen richting de eindgebruikers.
Dat freedom hiervan de pineut is en met name de Linux gebruikende klanten vind ik een goed voorbeeld van waar dit opiniestuk op doelt.
Ik ben het met anderen eens dat het Freedom zou sieren als ze dit en de koppelverkoop bij de ACM zouden melden. NPO start levert wel content voor browsers op Linux, gelukkig. (zij het 540p)
Al met al smerige spelletjes waar kleine ondernemingen en gebruikers de pineut van worden. (Toch eens uitzoeken of er uberhaupt een partij in de verkiezingen is die hier aandacht voor heeft)
Ik keek daar ook van op. Ik ben wel benieuwd wat er dan achter zit.
Los daarvan zou ik verwachten dat alle NL kanalen altijd zonder die codering beschikbaar zouden moeten zijn.
Nou, het gaat ok de programma’s, niet de kanalen. Steeds weer de codering aanzetten als er weer eens een bijvoorbeeld Amerikaans programma op een kanaal komt, en weer uitzetten als er een Nederlands programma komt… wordt heel misschien een beetje lastig…
Er zijn gebieden in nederland waar de COAX geen TV signaal meer heeft en alleen IP-TV mogelijk is.
M’n buren hebben Ziggo en konden een paar jaar geleden kiezen uit TV abonement overzetten naar TV + Internet of geen TV.
Sindsdien zijn ze ook wel internet gaan gebruiken, voor die tijd konden ze op m’n WiFi terecht als ze dat wilden.
Ik ben het met anderen eens dat het Freedom zou sieren als ze dit en de koppelverkoop bij de ACM zouden melden. NPO start levert wel content voor browsers op Linux, gelukkig. (zij het 540p)
Al met al smerige spelletjes waar kleine ondernemingen en gebruikers de pineut van worden. (Toch eens uitzoeken of er uberhaupt een partij in de verkiezingen is die hier aandacht voor heeft)
NPO is helemaal niet zo vriendelijk, “het nederlandse aanboed moet vrij beschikbaar zijn in NL” is daar de oorzaak van.
Het is ook beslist anders geweest.
Voor zover ik weet zijn er (met name in de rechtse hoek) partijen die vinden dat het bestel opgeblazen moet worden.
Of ten minste kleiner moet worden. Onder het mom van besparing op kosten natuurlijk. Maar de strijd tussen ON en NPO is daar mogelijk een meer belangrijke factor.
Iets dat CanalPlus ook doet op haar commerciële satellietkanalen.
Eigen (nieuws)programma’s - deels als lokkertje - zijn bv ongecodeerd met hun kaart te zien maar zonder betaald abbo, gaat het kanaal op zwart bij bv een USA Rugbywedstrijd.