Afgezien van de MBone zijn er geen “publieke” multicast streams voor zover ik weet. En alleen academische instellingen hangen aan de MBone dacht ik. Ik heb ooit in de XS4ALL nieuwsgroepen gevraagd of XS4ALL niet ook aan de MBone gehangen kon worden, maar ik begreep dat dat concept eigenlijk niet goed schaalde en dat dat dus geen goed idee was. Als Freedom wel aan de MBone zou hangen zou ik zeer benieuwd zijn.
Verder biedt de NPO multicast streams over enkel privé links voor zover ik weet… (alle publieke streams zijn unicast)
De MBone was een experimenteel overlay netwerk uit de jaren 90.
KPN’s multicast-boom wordt door M7 (Canal Digitaal/Canal+) gebruikt. Op het KPN-netwerk is die beschikbaar als je TV hebt.
Wij krijgen die multicast-boom van M7 en wij zetten die door naar niet-KPN netwerken.
Of je die streams ook zonder TV-abonnement ook krijgt is afhankelijk van het netwerk. Sommige geven altijd Van 4 door, anderen alleen als we daar voor betalen.
@lowdef gewoon een mailtje sturen naar helpdesk@freedomnet.nl met de klacht. Freedom geeft je dan een ticketnummer terug. Nogmaals, ik doe het niet om Freedom te pushen, maar hopelijk geeft dit soort concrete klachen Freedom een argument naar Canal+ toe.
Maar is het ooit afgebroken? Ik had zelf toegang tot de MBone van 2004-2011. Ik kon streams ontvangen die in Australië werden opgevangen met een schotel en vanuit daar op de MBone werden gezet. Dat waren internationale TV zenders. Er waren ook streams van NASA enzo.
Zitten daar ook SAP announcements bij? Misschien is het anders een idee om die bij te voegen vanuit Freedom (voor de zenders zonder encryptie).
Twee hele leuke ideeën, die geen prioriteit hebben. Maar het lijken me een aardige projecten voor dappere stagiairs of afstudeerders om daar eens in te duiken. Interdomain multicast is een flinke uitdaging kan ik je vertellen
Via Facebook kwamen volgende antwoorden van Canaal Digitaal:
-“Deze melding is bekend bij ons met betrekking tot Linux Kan je controleren of jouw huidige browsers zijn bijgewerkt? Kan je wellicht Chrome, Firefox of Edge proberen?”
“het heeft te maken met VMP (Verified Media Path). Hierdoor is het niet mogelijk om van onze TV diensten gebruik te maken met verouderde browsers (bijvoorbeeld Internet Explorer) of via Linux PC’s.”
Ik kan bevestigen dat die streams in VLC werken vanaf een XS4KPN verbinding met een XS4KPN TV abonnement.
Misschien zijn er nog meer multicast streams zonder encryptie? Ik zag dat KPN ook (NPO) radiozenders via hun kastje aanbiedt. Die zitten volgens mij niet tussen selectie op hun site (die nog altijd wel werkt).
Is het een idee om een VLC playlist aan te bieden? Dat zou in ieder geval een heel klein doekje op de wond zijn en voor veel situaties toch een uitkomst zijn.
Ik neem zelf geen Freedom/Canal TV dienst af, enkel internet via KPN infrastructuur. Komt die VLAN 4 dan toevallig toch mee? Als ik VLAN 4 hier ook heb, wil ik wel een keer kijken of ik een tooltje in elkaar kan klussen wat op OpenWRT of FritzOS met Freetz zou kunnen draaien om de SAP announcements erbij te zetten
padriaan, ik heb op mijn linux (Xubuntu) de browser Microsoft Edge geïnstalleerd, met de gedachte, dat het daarmee wel mogelijk was live TV te kijken. Maar ook die vlieger gaat helaas niet op, weer de melding ‘W823’. Het ligt er dus blijkbaar aan, dat e.e.a. onder Linux niet gaat, welke browser je ook gebruikt, zelfs Edge, wat toch een MS product is…
Ik heb een hoop uitgeprobeerd om het werkend te krijgen.
Bijna: Android via qemu lijkt werkt “bijna”. Canal plus installeert maar dan weigert 'ie te spelen want “je hebt een device met jailbreak of root”. Ik heb niet kunnen vinden hoe ik dit omzeil.